Raspberry

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Voor de cijfer- en regelfreak.

Dankzij Jelle Kalf heb ik al een tijdje een Rasberry in de meterkast hangen.
Deze computer, die zo groot is als een pakje sigaretten, is goed in meten en regelen.
Je kan er de opbrengst van je zonnepanelen mee meten, de meterstanden van je slimme meter aflezen, een camera uitlezen, schakelaars in huis aan- en uitzetten, de verwarming regelen, de achterdeur automatisch van het slot laten gaan op het moment dat je met je mobieltje voor je huis staat en nog veel meer.
Kortom, je kan het zo gek niet bedenken of met de Raspberry is er wel iets te regelen.

Bij mij in huis is het nog heel simpel; ik heb een display gemaakt waarop ik kan zien wat de zonnepanelen leveren, wat de slimme meter aangeeft en wat er in huis verbruikt wordt.

Zoals gezegd, ik ben een meet- en regelfreak.
De V60 consumeert bij
- 6A laadstroom 1.4 kWh
- 8A laadstroom 1.75 kWh
- 10A laadstroom 2.2 kWh
- 13A laadstroom 2.8 kWh
- op EV box (16A) 3.2 kWh

Er hangt voor de zonnepanelers onder ons al een tijdje een dreigende donkere wolk aan de zonnige hemel.
Onze alom geliefde overheid aan wie we die gigantische subsidie op onze V60 te danken hebben, dreigt het terugleveren van zonne-energie niet meer 1 op 1 af te rekenen zoals nu het geval is.
Sinds 1 januari 2014 is de salderingsgrens de hoeveelheid energie die u van het energiebedrijf geleverd heeft gekregen.
(zie http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren en http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... imme-meter )
De huidige salderingsregeling, het wegstrepen van eigen energieverbruik met eigen opgewekte energie, wordt na 2017 onzeker. Dit zei minister Kamp van Economische Zaken tijdens het Wetomgevingsoverleg Energie.
Gelukkig is de minister hier begin juli enigszins op terug gekomen:
Vanaf 2020 wordt de regeling soberder. “Het is ook een keer mooi geweest.”

Met deze informatie in het achterhoofd wil ik mijn Raspberry inzetten om het laden van de V60 te regelen.
Wat zou er mooier zijn dan de laadstroom aan te passen aan de hoeveelheid opgewekte elektriciteit.

En ja, ik weet dat de vlieger in de winter niet opgaat, maar je kunt in de zomer door slim gebruik te maken van de zonnepanelen en de Raspberry je saldotekort bij het salderen aanzienlijk verlagen.

Ik ben benieuwd naar jullie bijdragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door HeinvdW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
plugger
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 15.12.2013 - 15:40

Waarom doet de PIH op de EV-Box geen 3,7 kWh?

Ik zie tijdens het laden op de EV-Box ook maar rond de 3,1 tot 3,2 kWh. Ik kom er niet uit of dat aan de PIH ligt of aan de EV-Box.

Het mag van mij best nog iets sneller! :-)
MY15 V60 D6 Plug-in Hybrid Ember Black Beechwood/Offblack - Titania
MY11 V60 T5 Ember Black Summum - Beechwood - Sleipner
MY03 S60 T5 Maya Yellow Pearl
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

3,7 kWh is het theoretische maximum. Ik haal dat zelf ook nooit met mijn Nuon laadpaal. Gelukkig maar, anders zou de 16A stop er misschien uit vliegen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ik denk dat jullie kW bedoelen. Na een uurtje laden bij dat vermogen heb je dan 3,2 kWh verbruikt, maar ja, wie laadt er nou precies een uur?;-)
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Vandaag gebeld met EV-Box en ze vertelden over dit apparaat:
http://www.cohere.eu/maxem-smart-chargi ... s-kantoor/

Dat is wat ik graag in simpele vorm wil doen met m'n Raspberry.
Laden, afhankelijk van het aanbod van de zonnepanelen.
Als er iemand is die het samen met mij in elkaar wil zetten met de Raspberry, dan hoor ik dat graag.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Wat wil je precies doen? Zorgen dat je laadpunt net zo veel Ampère trekt als je zonnepanelen op dat moment opwekken? En wat doe je dan als je auto vol is of niet aan de laadpaal hangt? Of er wel aan hangt als de zon al onder is? Tenzij je een hele rij accu's in je kruipruimte hebt staan zal je toch moeten salderen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Zorgen dat je laadpunt net zo veel Ampère trekt als je zonnepanelen op dat moment opwekken?
Ongeveer, in de zomer lukt zoiets wel, in de winter lukt het bij lange na niet.
Op dit moment maakt het niets uit, maar over een aantal jaren wel.

Ik heb, denk ik, ook het apparaatje gevonden dat ik aan mijn Raspberry kan hangen: http://www.vego.nl/kemo/11/11.htm
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Als de overheid salderen afschaft schiet de terugverdientijd van de reeds aangeschafte zonnepanelen opeens door het dak. ;-) Gelukkig heb ik een ferrietmeter die netjes terugdraait, dus mij maken ze niet gek.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik heb inmiddels slim laden in elkaar gezet met de Raspberry.
Op het dak staan zonnepanelen, ik meet aan de slimme meter.
In de meterkast is een extra relais geplaatst in de leiding naar de EV box.
De Raspberry controleert elke 3 minuten de stand van zaken bij de slimme meter.
Is de opbrengst > 2500 Watt dan wordt de EV box aan gezet, wordt er meer dan 1000 Watt van het net opgenomen, dan wordt de EV box uitgezet.
Om te voorkomen dat er steeds aan- en uitgeschakeld wordt blijft de ingestelde stand ongewijzigd bij stroomgebruik en teruglevering tussen 1000 W gebruik en 2500 W opbrengst.
Gaat in huis de wasmachine of de afwasser aan, dan wordt het laden even onderbroken.
's morgens om 4 uur schakelt de installatie automatisch aan en om 7 uur automatisch uit zodat de accu 's morgens altijd vol is.

Waarom zoveel moeite?
De saldering is er nu nog, maar houdt een keertje op.
Tot 2017 kreeg ik voor de teruggeleverde stroom de volle prijs terug.
Op de afrekening van 2017 blijkt ineens dat ik voor 'boventallig' terug geleverde elektriciteit geen BTW meer vergoed krijg.
Voorbeeld 2e halfjaar 2017 normaal tarief:
Ingekochte elektriciteit 776 kW
Teruggeleverde elektriciteit 1219 kW
Vergoeding 776 kW voor de prijs incl. BTW
Vergoeding 443 kW voor de prijs excl. BTW

Ik hoop met deze oplossing de teruglevering met 443 kW te verminderen en de auto te laden met het direct gebruiken van de energie van de zonnepanelen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik ben ook aan het kijken naar een batterijoplossing om de terug levering te verminderen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Volgens mij kan dat niet uit.
Net zo min als de aanschaf van een laadpaal en een kabel.
Achteraf bezien had ik het gewoon bij het bijgeleverde laadsnoer met Schuko stekker gelaten, immers laden aan een laadpaal is tegenwoordig overal zo duur dat het bijna niet opweegt tegen de kosten van rijden op diesel.
Voortaan alleen maar thuis laden.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Morgann
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.03.2019 - 08:00

Ik heb ook ervoor gekozen om thuis op te laden, omdat ik over het algemeen niet te ver ga, dus de batterij is voldoende.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”