Opladen

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

Sinds deze week heb ik een wallbox pulsar plus aan de muur hangen. Ik had verwacht dat het opladen wat sneller zou gaan dan via een gewoon stopcontact, maar het scheelt niet zo heel erg veel.

De eerste keer kreeg ik van de wallbox een bericht dat de laadsessie was afgelopen als de accu vol is. Gisteren en vandaag deed hij dat niet meer en blijft de auto ~1kW uit de wallbox trekken. Is dat normaal?

En het valt me ook op dat de auto een geluid maakt ter hoogte van het logo in de grill als de oplader aangekoppeld is, heeft dat misschien iets met de temperatuur te maken?
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

hsl schreef: 06.02.2021 - 23:55 Sinds deze week heb ik een wallbox pulsar plus aan de muur hangen. Ik had verwacht dat het opladen wat sneller zou gaan dan via een gewoon stopcontact, maar het scheelt niet zo heel erg veel.

De eerste keer kreeg ik van de wallbox een bericht dat de laadsessie was afgelopen als de accu vol is. Gisteren en vandaag deed hij dat niet meer en blijft de auto ~1kW uit de wallbox trekken. Is dat normaal?

En het valt me ook op dat de auto een geluid maakt ter hoogte van het logo in de grill als de oplader aangekoppeld is, heeft dat misschien iets met de temperatuur te maken?
Ik had eerder een XC90T8 die ik gewoon met het bijgeleverde laadsnoer oplaadde. Ging prima en best snel op 13A, dus mede op advies van de dealer heb ik toen ook niet geïnvesteerd in een Wallbox.

Maar een soortgelijke Wallbox Pulsar Plus (3 fase max 22kw) als jij noemt, heb ik nu wel namelijk voor mijn P8. Ik krijg ook niet altijd een melding als die vol is - soms wel/ soms niet.
Maar als je twijfelt over de gehaalde laadsnelheid: heb je niet per ongeluk de max laadstroom naar beneden gedraaid met dat “rondje” op de app waar dat cijfer in staat? Is mij al een keer overkomen - stond hij ineens op (3 x) 9 ipv. (3 x) 16 te laden wat ik terug zag aan de verminderde ‘oogst’ op het dashboard van de auto.

Dat zoemende geluid hoorde ik bij de T8 alleen als hij nog stond te laden,. Aan het eind van de laadcyclus werd het wat luider en hoorde ik wat andere geluiden (iets als een paar schakelende relais of zo) en daarna werd het stil en bleef het stil.
Heeft de V60T8 een brandstof kachel (zoals mijn X90T8) of een elektrische kachel (zoals bijv. de Amerikaanse versies hebben) voor pre-conditioning? Als het het laatste is: weet je zeker dat er niet een timer daarvoor actief is?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

mga1600 schreef: 07.02.2021 - 11:11 Ik had eerder een XC90T8 die ik gewoon met het bijgeleverde laadsnoer oplaadde. Ging prima en best snel op 13A, dus mede op advies van de dealer heb ik toen ook niet geïnvesteerd in een Wallbox.
Ik heb het wel gedaan, want 't stopcontact aan de buitenkant van de garage zit in een vrij drukke groep.
mga1600 schreef: 07.02.2021 - 11:11 Maar een soortgelijke Wallbox Pulsar Plus (3 fase max 22kw) als jij noemt, heb ik nu wel namelijk voor mijn P8. Ik krijg ook niet altijd een melding als die vol is - soms wel/ soms niet.
Ik heb dezelfde wallbox om alvast klaar te zijn voor de toekomst en omdat ik dat handiger vindt dan een 230 stopcontact te gebruiken, helemaal als ik de auto ingeplugd zou laten. Heb jij al ontdekt of er iets van een patroon in zit wanneer de wallbox wel en niet vanzelf de sessie stopt?
mga1600 schreef: 07.02.2021 - 11:11 Maar als je twijfelt over de gehaalde laadsnelheid: heb je niet per ongeluk de max laadstroom naar beneden gedraaid met dat “rondje” op de app waar dat cijfer in staat? Is mij al een keer overkomen - stond hij ineens op (3 x) 9 ipv. (3 x) 16 te laden wat ik terug zag aan de verminderde ‘oogst’ op het dashboard van de auto.
De aardlekautomaat waar hij aan hangt is een 20A versie, en heb in de wallbox ook de potmeter op stand 5 (max 20A) gezet. De laadsnelheid is 't zelfde ongeacht of ik het wieltje op 16, 20 of 32 zet. Gisteravond, was de accu op 25%, hang ik hem aan de stekker en de VOC app en de auto geven aan om 01:30 klaar te zijn. Uiteindelijk zag ik zelf in de app dat hij om 23:45 klaar was.
mga1600 schreef: 07.02.2021 - 11:11 Dat zoemende geluid hoorde ik bij de T8 alleen als hij nog stond te laden,. Aan het eind van de laadcyclus werd het wat luider en hoorde ik wat andere geluiden (iets als een paar schakelende relais of zo) en daarna werd het stil en bleef het stil.
Misschien ben ik gewoon te snel. Zodra ik in de VOC app zie dat de accu vol is loop ik nu naar buiten en trek de stekker er uit. Na een paar minuten stopt het geluid dan vanzelf. Prik ik hem weer in begint het weer terwijl de accu dan gewoon opgeladen is.
mga1600 schreef: 07.02.2021 - 11:11 Heeft de V60T8 een brandstof kachel (zoals mijn X90T8) of een elektrische kachel (zoals bijv. de Amerikaanse versies hebben) voor pre-conditioning? Als het het laatste is: weet je zeker dat er niet een timer daarvoor actief is?
Er zit "parking climate" in, maar die is niet actief op het moment dat ik het geluid hoor, het is me trouwens ook niet helemaal duidelijk of die op de accu werkt of op benzine. Heb hem een aantal keer handmatig gestart, 10 min voordat ik ging rijden, dan hoorde ik hem blazen, maar had niet het idee dat de benzine motor aan het draaien was.
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Heb je een laadpaal met 'load balancing'?
Dat is een techniek die de laadsnelheid aanpast aan de beschikbare capaciteit.
Je kunt wel een laadpaal op 1 of 3 fases aansluiten maar dat maakt nog niet dat die volledige capaciteit ook beschikbaar is. Binnen je huisaansluiting (1x 35 of 3x 25 ampere) is alles verdeeld over groepen. De kans dat je laadpaal op een vrije groep is aangesloten is groot maar dat ie op één of meerdere vrije fases is aangesloten is nihil.
Mocht je een laadpaal hebben met load balancing dan zal het laadvermogen worden terug geschroefd als je bv een wasmachine, droger, oven of inductiekookplaat aanzet. Dit zou het wisselvallige laadvermogen kunnen verklaren.
Als je laadpaal geen gebruik maakt van load balancing en continu bv 22 of 25 ampere trekt uit een fase dan zal die fase er bij het aanzetten van één of meerdere stroomtrekkers in huis steeds uitklappen. Succes

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

Sjaaktrekhaak schreef: 07.02.2021 - 13:51 Heb je een laadpaal met 'load balancing'?
Je kan er een aparte powerboost bij kopen, maar geen probleem hier met uitslaande stoppen. De V60 kan sowieso maximaal 1x 16A trekken. Op L1 zitten sowieso de minst belastende groepen aangesloten hier thuis, dus ik kan zien dat zodra ik ga laden dat de wallbox ook de volledige 16A pakt. Er zitten op diezelfde fase geen apparaten die er voor kunnen zorgen dat er wat uit zou klappen.
Sjaaktrekhaak schreef: 07.02.2021 - 13:51 Dit zou het wisselvallige laadvermogen kunnen verklaren.
Het is niet zo zeer wisselvallig, het is vooral een stuk langzamer dan in de handleiding staat.

En daarbovenop geeft de VOC app ook een volledig verkeerde schatting qua eind tijd aan. Als ik hem om 20:00 inprik als hij helemaal leeg is zou ik verwachten dat hij met 16A gewoon om 23:00 klaar is, maar de app geeft dan 01:30 of 02:00 aan. Zelfs als ik zie dat de lader gewoon 16A pakt. De accu statusbalk in de VOC app wordt dan ook niet geüpdatet tot hij (ruim voor de geschatte eindtijd) daadwerkelijk vol is. :-)
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Holjo40
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.02.2021 - 21:30

Hallo, mijn volvo xc40 T4 recharge (demo) wordt geleverd met een mennekes 2 kabel. Voor thuisladen, zonder wallbox, overweeg ik een mennekes2/230 EU stekker lader te kopen. Zijn daar al ervaringen mee of tips op het gebied van zeker wel doen en zeker niet doen?

bvd groet Holjo40
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

hsl schreef: 07.02.2021 - 16:23
Sjaaktrekhaak schreef: 07.02.2021 - 13:51 Heb je een laadpaal met 'load balancing'?
Je kan er een aparte powerboost bij kopen, maar geen probleem hier met uitslaande stoppen. De V60 kan sowieso maximaal 1x 16A trekken. Op L1 zitten sowieso de minst belastende groepen aangesloten hier thuis, dus ik kan zien dat zodra ik ga laden dat de wallbox ook de volledige 16A pakt. Er zitten op diezelfde fase geen apparaten die er voor kunnen zorgen dat er wat uit zou klappen.
Sjaaktrekhaak schreef: 07.02.2021 - 13:51 Dit zou het wisselvallige laadvermogen kunnen verklaren.
Het is niet zo zeer wisselvallig, het is vooral een stuk langzamer dan in de handleiding staat.

En daarbovenop geeft de VOC app ook een volledig verkeerde schatting qua eind tijd aan. Als ik hem om 20:00 inprik als hij helemaal leeg is zou ik verwachten dat hij met 16A gewoon om 23:00 klaar is, maar de app geeft dan 01:30 of 02:00 aan. Zelfs als ik zie dat de lader gewoon 16A pakt. De accu statusbalk in de VOC app wordt dan ook niet geüpdatet tot hij (ruim voor de geschatte eindtijd) daadwerkelijk vol is. :-)
Ik heb op mijn 3 fasen Wallbox Pulsar Plus wel zo’n Powerboost. Eigenlijk is dat gewoon een intelligente Ampere meter die in de stoppenkast wordt ingebouwd vlak na de hoofdschakelaar. Hij houdt het (instelbare) maximum per fase in de gaten en communiceert daarover met de wallbox via een 3 aderig datakabeltje. Als de Powerbox amperage in de buurt van het ingestelde maximum waarneemt zorgt hij dat de Wallbox ‘geknepen’ wordt.
Wij kunnen dus veilig de auto laden en tegelijkertijd de inductie kookplaat en de oven en nog veel meer aan hebben op een aansluiting van 3 x 25A.
Door op dat verlichte schermpje inde meterkast te tikken kun je nog veel meer informatie naar boven halen (;ik meen dat er 20 schermpjes met informatie zijn). Leuk waarschijnlijkmvoor de liefhebber...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 15.02.2021 - 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Toen ik eerder vroeg of he niet oer ongeluk het laadvermogen nar beneden had geschroefd bedoelde ik met dat z‘wieltje’ op de app. Die instelling overruled de hardware instelling en moet bij mij op (3 x) 16 staan. Maar het is mij een paar keer overkomen dat het teruggedraaid was naar een lagere waarde (dat kan gebeuren als je dat kleine witte puntje op het scherm van je telefoon aanraakt, dan is die verstelling actief en kun je dus ongewenst een lagere waarde selecteren en dan wordt die waarde door de Wallbox overgenomen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Holjo40 schreef: 15.02.2021 - 09:32 Hallo, mijn volvo xc40 T4 recharge (demo) wordt geleverd met een mennekes 2 kabel. Voor thuisladen, zonder wallbox, overweeg ik een mennekes2/230 EU stekker lader te kopen. Zijn daar al ervaringen mee of tips op het gebied van zeker wel doen en zeker niet doen?

bvd groet Holjo40
Even de zoekfunctie hier gebruiken. Is genoeg over geschreven en het kan prima maar er zijn ook een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.
M.n. het voorkomen van overbelasting van een groep.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

mga1600 schreef: 15.02.2021 - 09:56 Ik heb op mijn 3 fasen Wallbox Pulsar Plus wel zo’n Powerboost. Eigenlijk is dat gewoon een intelligente Ampere meter die in de stoppenkast wordt ingebouwd vlak na de hoofdschakelaar. Hij houdt het (instelbare) maximum per fase in de gaten en communiceert daarover met de wallbox via een 3 aderig datakabeltje. Als de Powerbox amperage in de buurt van het ingestelde maximum waarneemt zorgt hij dat de Wallbox ‘geknepen’ wordt.
Wij kunnen dus veilig de auto laden en tegelijkertijd de inductie kookplaat en de oven en nog veel meer aan hebben op een aansluiting van 3 x 25A.
Tegenwoordig gaat dat volgens mij zelfs draadloos, maar 't probleem zat bij mij in de wallbox zelf. Gaf compleet verkeerde waardes aan, na de laatste software update gaat het goed.

Op een gegeven moment gaf de app aan dat hij meer dan 22kW per uur aan 't laden was, was leuk geweest als dat zou kunnen ;)
mga1600 schreef: 15.02.2021 - 10:18 Toen ik eerder vroeg of he niet oer ongeluk het laadvermogen nar beneden had geschroefd bedoelde ik met dat z‘wieltje’ op de app.
Die had ik eerst op 't maximale staan, was voor de update 32A, nu is het maximum 20A en ik heb hem gewoon op 16A staan aangezien de V60 niet meer kan trekken dan dat.
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

hsl schreef: 15.02.2021 - 10:24
mga1600 schreef: 15.02.2021 - 09:56 Ik heb op mijn 3 fasen Wallbox Pulsar Plus wel zo’n Powerboost. Eigenlijk is dat gewoon een intelligente Ampere meter die in de stoppenkast wordt ingebouwd vlak na de hoofdschakelaar. Hij houdt het (instelbare) maximum per fase in de gaten en communiceert daarover met de wallbox via een 3 aderig datakabeltje. Als de Powerbox amperage in de buurt van het ingestelde maximum waarneemt zorgt hij dat de Wallbox ‘geknepen’ wordt.
Wij kunnen dus veilig de auto laden en tegelijkertijd de inductie kookplaat en de oven en nog veel meer aan hebben op een aansluiting van 3 x 25A.
Tegenwoordig gaat dat volgens mij zelfs draadloos, maar 't probleem zat bij mij in de wallbox zelf. Gaf compleet verkeerde waardes aan, na de laatste software update gaat het goed.

Op een gegeven moment gaf de app aan dat hij meer dan 22kW per uur aan 't laden was, was leuk geweest als dat zou kunnen ;)
mga1600 schreef: 15.02.2021 - 10:18 Toen ik eerder vroeg of he niet oer ongeluk het laadvermogen nar beneden had geschroefd bedoelde ik met dat z‘wieltje’ op de app.
Die had ik eerst op 't maximale staan, was voor de update 32A, nu is het maximum 20A en ik heb hem gewoon op 16A staan aangezien de V60 niet meer kan trekken dan dat.
Er zijn andere laadsystemen die hun informatie van de slimme meter af kunnen halen. Mijn installateur had daar wat bedenkingen over omdat de informatie niet altijd vlekkeloos zou zijn. Met draadjes is ‘harder’. Maar uiteraard moet je eenmalig wel her e.e.a. instellen (de gezekerde waarde per fase bijvoorbeeld). Mijn reden om voor deze Wallbox te gaan is dat hij heel compact is, geschikt is om ooit op 22 kW te gaan draaien als een auto daarvoor geschikt is, en verder geen ingewikkelde dingen als laadpassen nodig heeft. Bovendien heeft hij een vaste kabel van 7 meter lang wat handig is als de auto ‘s zomers buiten staat (de Wallbox hangt in de garage) en is hij niet al te duur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

mga1600 schreef: 15.02.2021 - 11:12Mijn reden om voor deze Wallbox te gaan is dat hij heel compact is, geschikt is om ooit op 22 kW te gaan draaien als een auto daarvoor geschikt is, en verder geen ingewikkelde dingen als laadpassen nodig heeft. Bovendien heeft hij een vaste kabel van 7 meter lang wat handig is als de auto ‘s zomers buiten staat (de Wallbox hangt in de garage) en is hij niet al te duur.
Ja zelfde redenen hier, fijn dat hij zo compact is en dat hij er niet uitziet alsof je er een tuinslang uit moet trekken.
Alleen was de 7 meter versie niet leverbaar toen ik hem kocht, hij stond zelfs niet meer op de site. Ik heb de 5M variant en dat is soms toch te kort.

Ik heb hem buiten hangen aan de zijkant van de garage waar een carport komt, dan hangt hij daar echt precies goed. maar als ik de auto voor de garage zet kan ik alleen laden als ik de auto met de neus naar de garage zet.
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Nog even terugkomend op de vraag of ik kan reconstrueren wanneer ik wel of niet eennbericht krijg over de beëindiging van de laadsessie: ik kreeg van de week een melding over update van de wallbox (via de app) sindsdien lijkt het het gewoon netjes altijd te doen.....opgelost dus.....
C40 Ultimate Twin
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”