Pagina 1 van 1

Laden met AC of DC

Geplaatst: 28.05.2021 - 10:38
door Ben

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 13:38
door Hans Eilander
Kan iemand mij uitleggen waarom Volvo er voor heeft gekozen, om bij PIH en EV,s het laadpunt aan de auto aan de linkerkant te maken? Niet iedereen beschikt over een eigen oprit. Dus moet in veel gevallen aan de stoeprand worden opgeladen. Dan lijkt een aansluiting aan de rechterkant van de auto, toch meer voor de hand te liggen? Afgezien van de landen waar links gereden word, zoals: Engeland, Australië en Japan enz? Wat is de logica voor een plug-in laadpunt aan de linkerkant van het voertuig? :(

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 17:46
door lint
Goede vraag, ik heb geen flauw idee.

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 18:43
door Ben
Dan draai je je auto toch gewoon om.
Uitstappen aan de stoepzijde is ook veiliger.

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 19:39
door Hans Eilander
Ben schreef: 19.11.2022 - 18:43 Dan draai je je auto toch gewoon om. Uitstappen aan de stoepzijde is ook veiliger.
Alternatieven bedenken, lukt mij óok redelijk tot op heden. Maar dat was de vraag niet. Bij het uitstappen aan de stoeprand is het óok oppassen. Bovendien beperk je dan weer juist het voordeel van een (noodzakelijke) hoge instap. Maar waarom zou Volvo voor links gekozen hebben? Zou er wereldwijd gezien meer gebruik gemaakt worden van links laden?? Wie het weet, mag het zeggen. ;)

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 19:56
door Emmevi
Ik weet het niet, maar zou het te maken kunnen hebben dat je vóórdat je instapt al kunt zien dat je aan een lader staat en deze er dan al af halen? Bij een benzine pomp sta je hooguit 5 minuten en dan weet je nog wel dat je aangekoppeld bent. Bij een laadpunt sta je soms enkele uren of dagen voordat je de auto weer instapt.

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 21:24
door JeroenSpock
Emmevi schreef: 19.11.2022 - 19:56Ik weet het niet, maar zou het te maken kunnen hebben dat je vóórdat je instapt al kunt zien dat je aan een lader staat en deze er dan al af halen?
Dit dus. Je vrouw rijdt er ook in en je wil niet dat ze weg rijdt met die slang er nog in :D Al zouden de heren geleerden daar vast al rekening mee gehouden hebben bij het ontwikkelen van de software in de auto.

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 22:03
door Hans Eilander
Emmevi schreef: 19.11.2022 - 19:56 Ik weet het niet, maar zou het te maken kunnen hebben dat je vóórdat je instapt al kunt zien dat je aan een lader staat en deze er dan al af halen?
Ja, maar deze stelling gaat dan weer niet op, waar ze het stuur aan de rechterkant hebben. En je hebt video,s waar ze zowel met een aangesloten laadkabel aan de haal gaan, als met de benzineslang nog in de tankopening bij de pomp..... :lol: :lol:

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 22:32
door Emmevi
Hans Eilander schreef: 19.11.2022 - 22:03 Ja, maar deze stelling gaat dan weer niet op, waar ze het stuur aan de rechterkant hebben.
Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op.
De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.

Laden met AC of DC

Geplaatst: 19.11.2022 - 22:37
door Hans Eilander
Emmevi schreef: 19.11.2022 - 22:32 Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op. De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
Maar neem nu het vul punt van de brandstof, dat zit toch óok altijd aan de rechterkant, waarom bij EV,s dan ineens alles links? :( Maar goed, het zal wel....

Laden met AC of DC

Geplaatst: 20.11.2022 - 03:51
door NielsPHEV
Hans Eilander schreef: 19.11.2022 - 22:37
Emmevi schreef: 19.11.2022 - 22:32 Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op. De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
Maar neem nu het vul punt van de brandstof, dat zit toch óok altijd aan de rechterkant, waarom bij EV,s dan ineens alles links? :( Maar goed, het zal wel....
Nee hoor zat autos met tankaansluiting links

Laden met AC of DC

Geplaatst: 20.11.2022 - 07:52
door OGA244
Oa de 1e generatie V40

Laden met AC of DC

Geplaatst: 20.11.2022 - 11:48
door V480-S60
Over het algemeen (maar het is geen 100% verhaal) hebben auto's met "wortels" in rechtsgestuurde landen de uitlaat rechts en de vulopening links op de auto.
Bij auto's met "wortels" in linksgestuurde landen is het exact andersom.

En laat de S/V40 van de eerste generatie nu net wortels delen met Japan. En veel onderdelen met Mitsubishi werden uitgewisseld. Waarbij dus Mitsubishi het klepjes en uitlaat dilemma heeft "gewonnen".

Veeeeel EV's zijn van Chinese (Aziatische en dus rechtsgestuurde) makelij. Dat verklaart het misschien. (En ja ook Volvo en Polestar zijn in feite Chinees)

Laden met AC of DC

Geplaatst: 21.11.2022 - 09:13
door Hans Eilander
NielsPHEV schreef: 20.11.2022 - 03:51 Nee hoor zat auto,s met tankaansluiting links.
Ik bedoelde hier alleen Volvo,s. Bij auto,s die bv in Azië gebouwd zijn, zit alles (meestal) aan de andere kant.

Laden met AC of DC

Geplaatst: 21.11.2022 - 09:56
door OGA244
VW transporter en Ford Transit hebben hem links en komen niet uit Japan, tamelijk of topic allemaal..
AC of DC laden ging het om

Laden met AC of DC

Geplaatst: 21.11.2022 - 09:57
door lancer
Wat ik bij Volvo begrepen heb is het idd het zicht op de laadkabel bij het instappen.

En ja, software beveiligd tegen het wegrijden met de kabel er in maar veiligheid doe je altijd in meedere lagen. Daarnaast, instappen, tot de ontdekkning komen dat de kabel er in zit weer uitstappen etc. is meestal ook niet goed voor het humeur van de bestuurder.

In de praktijk levert het bij mij geen problemen op, al moet wel gezegd worden dat de standaard laadkabel wel iets langer had mogen zijn. (paal rechts, laden links red je meestal al niet meer)

Laden met AC of DC

Geplaatst: 21.11.2022 - 12:20
door OGA244
Nu std 6 mtr

Laden met AC of DC

Geplaatst: 21.11.2022 - 13:55
door Peter-V50
Het grote voordeel is dat de laadaansluiting op dezelfde plek zit als bij Tesla. Daardoor heb je met een Volvo EV geen probleem als je naar een Tesla Supercharger gaat. Auto's van andere merken moeten aan de verkeerde kant van de lader gaan staan, wat je door Tesla-rijders niet in dank afgenomen wordt.

Laden met AC of DC

Geplaatst: 12.07.2023 - 19:49
door EspressoMarc
Charge-port is on the left side, which is the right side and thus not on the right side which is the wrong side.