TD uit '98 motor houdt in

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
jptje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.07.2005 - 15:39
Locatie: Vlaardingen

Ik heb een V40 TD uit '98 (nog met de indirect ingespoten diesel). Sinds kort houdt de motor zo nu en dan heel kort even in. Het ergst bij koude motor, maar ook nog wel bij een warme motor.
Als de motor stationair loop, lijkt het alsof één cilinder af en toe geen brandstof krijgt, waarna het stationair toerental even wegzakt, onrustig blijft en daarna weer vlak wordt. De motor slaat overigens niet af.
Ik heb het brandstoffilter al vervangen en tevens een stuk brandstofslang. De nieuwe slang heb ik overigens flink met diesel doorgespoeld om te voorkomen dat vuil uit de slang in de pomp zou kunnen komen. Het enigste resultaat is dat het inhouden niet meer gebeurt bij hoge toerentallen en veel gas (op de snelweg, >2500 tpm), maar nog wel bij weinig gas en lage toerentallen. Voordat ik het filter had vervangen brandde ook nog het controlelampje van de lambda sonde als ik na een tijdje op de snelweg zat.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Iemand suggereeerde al een dfecte brandstofregelaar, maar misschien valse lucht in de brandstofleiding? Vuil in de branstofpomp of vuile verstuivers? Helpt injectorreiniger dan eventueel?
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Ik zou 'm eens laten uitlezen bij de dealer.
Vooral omdat je managementlampje is gaan branden.

Wanneer houdt ie in, als ie echt net gestart is?
Staat het toerental dan een beetje heen en weer te schommelen?
Als ie wat warmer is, zal dat waarschijnlijk grotendeels of
helemaal weg zijn?

Ik had in dat geval mijn regelklep op de pomp stuk.
Deze hoor je doorgaans ratelen als je het contact aanzet.
Als ie stottert, is ie stuk. Als je niets hoort, dus ook.
In ieder geval bij mij. Tot 2x toe. (1e was 2ehands, vandaar)

Verder zou ik geen idee hebben vwb inhouden.
Dus toch maar laten uitlezen. Vanwege het lampje heb je zeker een
foutmelding in je ECU staan.
It's only kinky the first time
jptje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.07.2005 - 15:39
Locatie: Vlaardingen

Hij houdt het ergste in bij koude motor, maar ook nog wel bij warme motor. Inderdaad schommelt het stationair toerantal, en is dat kenmerk ratelend geluidje van de pomp oner regelmatig.

Dus waarschijnlijk is je conclusie helemaal goed.

Heb je enig idee wat zo'n regelklep kost, en is dit eenvoudig te vervangen? Ik wil me namelijk niet laten verassen als ik mijn auto naar de garage breng.
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Bij de dealer is ie onbetaalbaar..... dacht zo rond de 400 ex
btw, ex montage.

Heb het bij een Bosch diesel service station laten doen.
Ze hebben er een nieuwe ingezet en het probleem was over.
Kostte toen zo rond de 225 euro incl erop zetten.

Ik dacht eerst dat het wat anders was, omdat ik de klep al had
vervangen voor een 2e handse, maar die bleek dus toch stuk
te zijn. Die klep ratelde wel bij contact aan, maar heel onregelmatig.
De eerste deed helemaal niets.

Ik weet niet of je een Bosch service station in de buurt hebt?
Daar even het probleem voorleggen en wat je denkt dat het is.
Tis een veel voorkomende klacht, volgens de Bosch service.

Is heel makkelijk te vervangen, zit aan de voorkant van de pomp
met een zwart draadje eraan en een rubber kapje dat je moet over
zetten op de nieuwe. Heel simpel.
Maar een duur onderdeel om zomaar te kopen en er dan achter te
komen dat het wat anders was. Daarom heb ik het laten doen.
It's only kinky the first time
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat vaak vergeten wordt is de juiste klepspeling!
De kleppen staan bij die diesels vaak te strak en zeker bij 100000km al!
maar bij deze storing is het meestal de tijdstipregelaar op de pomp die stuk is.
jptje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.07.2005 - 15:39
Locatie: Vlaardingen

Bedankt voor alle info!! Toevallig heb ik mijn auto in onderhoud bij een Bosch service station, en dat bevalt me heel goed. Met 225 euro weet ik alvast waar ik aan toe ben, maar ik laat het geheel voopr de zekerheid toch nog wel even helemaal nakijken...
Gebruikersavatar
MaVe
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:38
Locatie: België

Is deze kwaal typisch voor de TD motoren (90pk) of kan de nieuwere generatie er ook last van hebben?

Ik heb een V40 Phase 2 bj 08/2000 met een 1.9D motor (102pk), en heb af en toe gelijkaardige problemen. De auto heeft op dit moment 123000km. Rond de 2100 - 2200 rpm durft hij soms licht schokkend reageren. (afwisselend inhouden en versnellen, doch slechts licht). Ook hoor ik sinds kort bij het verminderen van gas, en bij het gas geven op lagere toeren (1500 -> 2500 rpm) soms een eigenaardig geratel in de motor. De problemen zijn (nog) niet problematisch, en komen ook niet altijd voor. Maar ik vermoed dat het een voorbode is van ernstigere problemen...
jptje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.07.2005 - 15:39
Locatie: Vlaardingen

Die kwalen met die brandstofregelaar gelden alleen voor de TD. Deze heeft nog een ouderwetse brandstofpomp merk Lucas op een indirect ingespoten motor.
Jouw V40 heeft waarschijnlijk een Bosch pomp met common rail inspuiting, dat is een heel ander principe. Ik zou zeggen. rij eens bij de dealer langs en laat 'm eens uitlezen. Wie weet geeft ie zelf aan wat er mis is.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”