Tegendruk ?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Voor de heren technici :

Hoe zit het met de tegendruk bij motoren met een turbo ?
Moeten deze motoren wel , weinig of helemaal geen tegendruk hebben ?

M.a.w. , als ik mijn cat. eraf haal , moet ik dan op de tegendruk letten ?l

Groeten

Robert
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik ken iemand die een 850 T5 had met 3" uitlaat zonder kat. De vlammen kwamen er aan de achterkant uit. Denk niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken over tegendruk... (kweet zo snel niet of er nog dempers tussenzaten of dat het een regenpijp was...)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
FR@NS
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 14.09.2004 - 17:11
Locatie: HOENSBROEK

ik heb geleerd dat turbo's geen tegen druk nodig hebben vandaar de turbo die als een compresor werkt mijn buurjongen heeft een ford met turbo en de uitlaat vervangen door zogenaamde bommers open uitlaat met een verdiking in het midden
mvg FR@NS
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Denk om de lambda sonde!
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Lambda sonde is geregeld,
Zie de foto bij je emeel.

MZL
Gebruikersavatar
danny V40
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
Locatie: Gendt

TEGENDRUK???? wel eens een volvo gezien met een 2-tak moeor??????
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

danny V40 schreef:TEGENDRUK???? wel eens een volvo gezien met een 2-tak moeor??????
Het was toen der tijd ook maar een vraag van een NIET technicus :lol:
Gebruikersavatar
danny V40
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
Locatie: Gendt

ooh sorry

Ik zat net ff rustig nog eens alle topics te bekijken.

wist ik ook niet
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Maar als ik het goed begrijp heeft een auto geen tegendruk nodig ???
Gebruikersavatar
danny V40
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
Locatie: Gendt

nop
alleen een 2-tak motor's (bijv brommers)(meng-smering motoren) hebben tegen druk nodig.

gr danny
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

De meningen zijn er nogal over verdeeld. Ik vermoed dat het slimmer is om het rechtstreeks aan een expert op het gebied van flow in uitlaten in combinatie met een geblazen motor te vragen.

Op het forum zul je mensen vooral horen herhalen wat ze gehoord hebben. Ik heb zelf nogal tegengestelde verhalen gehoord, dus ik waag me er maar even niet meer aan. Maar ik ben zeker benieuwd naar het eventuele antwoord van zo'n expert.
Milner
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.01.2006 - 18:27

de meningen hierover veranderen gelukkig niet veel aan de technische achtergrond ;-)

Bij een atmosferische motor is er inderdaad vrij veel effect van de "tegendruk" van de uitlaat (jaja niet alleen bij 2-takt). Met name de lengte en de vorm van de uitlaat spelen hierbij een voorname rol. Vandaag ook dat als je zomaar je uitlaat vervangt door een rechte pijp dat er geen positief effect wordt bereikt. Hierin spelen echter veel factoren een rol.

Tijdens de overlap van de kleppen (een korte tijd staan zowel de inlaat als de uitlaat open) is het van belang dat alle restjes verbrande gassen uit de cilinder verdwijnen. Maar de verse gassen mogen er natuurlijk niet uit gezogen worden. De uitlaat, lengte van de overlap, kleplift en toerental zijn zo ongeveer de ingredienten van de soep van factoren welke de uitkomst bepalen van wat er op dat moment gebeurt.

De uitlaat heeft een eigen resonantie frequentie en helpt zodoende bij bepaalde toerentallen mee bij het leegtrekken of juist terugduwen van de uitlaatgassen. Eenvoudig gezegd - als je de lengte en samenstelling van de uitlaat veranderd dan verander je het koppelverloop.

Je kan je voorstellen dat dit een erg ingewikkelde materie is en omdat autofabrikanten niet gek zijn (echt waar) doen ze alvast erg hun best om dit proces goed te krijgen zodat de uitlaat geheel afgestemd is op de andere factoren.

Maar heb je nu een turbo.... Dan werkt het anders. de pulsen uit de uitlaat stuiten op de turbo en zijn verstoord. Weg is het positieve effect van de uitlaat. Gelukkig is dit niet erg omdat de turbo toch verse gassen de cylinder in perst.

Als je met een turbo een demper er tussenuit haalt dan gaat je turbo harder draaien. Dit komt omdat de druk na de turbo lager wordt dan met demper. Eigenlijk schroef je je turbo dus een beetje op. Hoeveel dat is kan je eigenlijk alleen maar meten. Zelf zou ik alle dempers lekker laten zitten en een andere manier verzinnen om iets meer turbodruk te krijgen - als je hem tenminste wilt opvoeren.
Gebruikersavatar
danny V40
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
Locatie: Gendt

niet helemaal mee eens
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Milner schreef:Als je met een turbo een demper er tussenuit haalt dan gaat je turbo harder draaien. Dit komt omdat de druk na de turbo lager wordt dan met demper.
Gaat de turbo dan niet zachter draaien?
Milner
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.01.2006 - 18:27

Nee.

De turbo draait omdat de druk voor de turbo hoger is dan de druk na de turbo (anders gingen de schoepen niet rond nietwaar). Je kan het dus zien als een drukverschil over het turbowieltje. Als de druk na de turbo dus zakt neemt het druk verschil toe. Dus gaat hij harder draaien.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”