V40 2002 1.8i stottert

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Pieterv401punt8
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.08.2018 - 14:18

Goedenavond beste Forum leden.

Normaal zou ik wel naar de garage gaan, ware het niet dat mijn Volvo V40 2002 1.8i (benzine, ongeveer 225.000 km) op de Franse Snelweg begon te haperen.
Ik reed op de snelweg in Bretagne en opeens zie ik motor management lampje aangaan. Ik ervoer een hapering bij gas geven.
Gas los ging het prima. Ik afslag genomen en op een parkeerplaats heb ik motorkap geopend. Ik merkte dat de motor vrij hevig bewoog. Ik kon verder niet iets zien wat direct verontrusten was. Op parkeerplaats wel geconstateerd dat rijden nog ging en in de wetenschap dat ik nog zo'n 40 km moest tot eindbestemming ben ik op binnendoor wegen richting vakantie locatie gereden. Naarmate ik reed werd het wel weer beter, de auto haperde een stuk minder met optrekken of gas geven. Aan het eind liep de auto eigenlijk best prima weer.
Alleen zit ik nu wel in Frankrijk met gezin met auto waar we ook keer mee terug moeten.

Feiten:
- Op snelweg ging plotseling motormanagement lampje branden.
- Mijn vrouw gaf aan dat uurtje eerder ongeveer, toen zij reed ik ik poging deed te slapen, wel kort een brandlucht ervoer. Was ook snel weer over.
- Auto reed dus nog wel alleen haperig en met minder vermogen.
- Nog zeker 15 min heeft de auto minder goed gepresteerd, bokt met gas geven en zeker met optrekken. Dit werd daarna wel beter weer. Wel paar keer wat doorgetrokken en had, zo leek het, positief effect. Alleen lage toeren werd door de auto niet gewaardeerd.
- Ten tijde van aangaan motor management lampje ging nog aantal te rijden kilometers met tank van 170 naar 80. Na herstart op parkeerplaats werd dit weer 170.

Geen pechhulp helaas (Jarenlang wel gehad en nooit nodig gehad en nu nodig en heb ik niet meer)
Ik zou doorgaans garage bellen in Nederland, alleen in het weekend dus dicht. Idem met werkplaats volvo dealer vlak bij mijn huis waar ik al eerder storing heb laten verhelpen met airbag lampje.

Na wat zoeken op Forum vermoed ik dat het zit in de buurt van de Bobine.
Kan hier enig hulp over geboden worden? Ik kan wel naar lokale garage maar vertrouw niet per se de kwaliteit op de service van Volvo's. En of een garage dan de onderdelen moet bestellen en monteren kan ik dat zelf ook wel doen. Dan laat ik wat onderdelen naar vakantie adres sturen en pak ik zelf het gereedschap op.

Hoor graag tips of oplossingsrichtingen van de ervaren forum leden.
Alvast bedankt voor de input en moeite.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Is het een 1.8i met die exacte aanduiding achterop en GDI op de motor afdekplaat? Dan heb je een Mitsubishi GDI en die Willen nog wel eens last hebben van koolaanslag in het inlaat traject. Dat lijkt me passen bij jouw symptoom omschrijving
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Of staat er achterop 1.8, zonder i? Dan heb je het Volvo blok en heb ik zo snel geen oplossing
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Lege tank met wat vuil op de bodem?
Pieterv401punt8
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.08.2018 - 14:18

Walter schreef: Is het een 1.8i met die exacte aanduiding achterop en GDI op de motor afdekplaat? Dan heb je een Mitsubishi GDI en die Willen nog wel eens last hebben van koolaanslag in het inlaat traject. Dat lijkt me passen bij jouw symptoom omschrijving
Goedemorgen Walter,

Bedankt voor je snelle reactie.
Jazeker, GDI op afdekplaat.
Dus daar komen de symptomen door?
Volvo kennende, zal zo'n lampje alleen verholpen kunnen worden door een Volvo-dealer (of iemand die systeem uit kan lezen)
Wat nu? Is het nog wel veilig door te rijden of is direct onderhoud nodig?
Jelmer de Jong schreef: Lege tank met wat vuil op de bodem?
Oranje lampje brandde nog niet. Wel recent keer wel bijna leeg gereden, maar daar zou ik dan eerder last van moeten hebben neem ik aan?
Pieterv401punt8
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.08.2018 - 14:18

Zojuist de auto gestart, ik ervaar geen abnormaliteiten. Motor draait stationair goed en ook met gas geven gebeurt er niets vreemd. De vraag is dus, afwijking geconstateerd. Lampje is gaan branden. Bij Volvo gaat die niet meer uit behalve door uitlezen garage.

Blijft dus wat nu risico is als ik wel ga rijden of dat nu weer verholpen is door te rijden.

Update: zojuist 16 km gereden maar autorijden is alsof er niets gebeurd is gisteren.
Daarmee kan ik inderdaad oorzaak Bobine wel aardig uitsluiten. Lijkt dan op vuil in motor gekomen. Lampje motormngt blijft aanstaan maar had ook niets anders verwacht.

Koolaanslag is dan inderdaad waarschijnlijk de oorzaak.
Vraag blijft of doorrijden problematisch is of dat ik wel op korte termijn garage moet zoeken.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Pieterv401punt8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Zou het sowieso na laten kijken door je garage, die gdi heeft vaker last van verkoolde buizen en dat moet schoongemaakt worden. Daarna af en toe schoonmaken door effe door te trappen, toeren maken.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Pieterv401punt8
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.08.2018 - 14:18

Bedankt Walter voor je reactie
Dat ik het moet na laten kijken door garage wil ik uiteraard doen. Alleen ben ik nu nog 2 weken in Frankrijk.
Nu gaat het goed met de auto en ervaar ik geen problemen. Kan ik nog naar huis hiermee en ritjes maken hier (en als ik ga rijden in Frankrijk even doortrappen) of lokaal hier naar garage brengen.

Weet niet wat op lange termijn schade is als ik hiermee door blijf rijden.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Geloof niet dat er kans op lange termijn schade is maar zekerheid ga ik vanaf hier uiteraard niet geven. Franse garage gaat je waarschijnlijk vertellen dat je een nieuwe motor nodig hebt en klopt je graag €7k uit je zak. Dus dat zou ik even uitstellen. Het betreft het inlaat traject rond gasklephuis, mocht het toch nodig zijn. Zolang die het doet, doet ie het toch? Zou wel altijd water etc bij je hebben en extra tijd inplannen, just in case.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Pieterv401punt8
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.08.2018 - 14:18

@ Walter, enorm bedankt voor je hulp.
Nee snap dat je geen garantie kan geven, maar nu heb ik wel een idee wat het vermoedelijk is. Ik rij gewoon nog even door en als ik weer in Nederland ben zal ik de auto door de garage laten nakijken.
Feit dat nu de auto weer normaal gedraagd, althans net die 16 km was als vanouds, geeft hoop dat niet iets ernstiger is.

Maar zoals je ook aangeeft, ik vrees ook Franse garages. Ben ik en mijn auto paar dagen kwijt en komen meer symptomen dan boven dan onderdelen in de auto zitten. Resultaat lege bankrekening.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Fijne vakantie verder
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”