Advies gevraagd over aanschaf V50.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Rby
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.01.2020 - 10:03

Hi All,

Eerst een kleine introductie. ( -Voorstel topic word gemaakt ).

In Mei 2017 kreeg ik een andere auto van de zaak (geel ipv. grijs kenteken), omdat wij op dat moment al 2 auto's hadden, een V40 2.0T en een Seat Ibiza moesten we een keuze maken. Me vriendin heeft toen gekozen om de Ibiza te behouden ( Klein, zuinig en goedkoper ) en de V40 te verkopen. In Juni 2017 hebben we afscheid genomen van onze v40 en krap een maand later begonnen we al weer spijt te krijgen dat we de v40 hadden verkocht.
Toch hebben we een tijd doorgereden met de Ibiza tot we medio 2019 de kans kregen om een Bmw 3serie touring over te nemen van kennissen. Op zich een degelijke en ruime auto (basic in de opties), maar we kunnen er simpel weg niet aan wennen.
Dus de kogel is door de kerk, rond de zomer word de BMW weer verkocht en we gaan weer terug naar Volvo, een V50.

Nu heb ik al wat rond geneuzeld, maar ik kan niks concreets vinden met betrekking op zwakke plekken, veel voorkomende problemen en waar specifiek op te letten etc. dus ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

We hebben eigenlijk een 3-tal opties:

Optie 1: Een heerlijke geblazen 5 cilinder.
Echter de gene die in onze budget passen gaan over de 200.000km heen. En met de dagelijkse korte stukken (10km enkele rit over een provinciale weg, en vanuit daar langere stukken) is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor de motor.

Optie 2: De on-geblazen 2.4 5 cilinder zijn, 140 of 170pk.
Motorisch zeer degelijk zo ver ik internet kan geloven en prettig mee te rijden.

Optie 3: De minst gewilde optie ( persoonlijk dan ), de 4 cilinder Ford motoren, de 1.8 (126pk) en de 2.0 (145pk).
Zijn de motoren echt zo slecht als het internet laat geloven? Olie verbruik kan je helaas niet 1 - 2 constateren bij de aanschaf.

Ik weet in het algemeen waar ik op moet letten tijdens het aanschaf van een auto, daarom vraag ik ook advies hier, om er achter te komen wat de specifieke problemen zijn van een V50.

Hartelijk dank in ieder geval.
Chicaum
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.01.2020 - 18:03

Hello!

Ik wil ook een volvo kopen, ik heb nooit een volvo gehad en ik ben geïnteresseerd in het kopen van mijn eerste.

Ik zou willen vragen of er een aanbevolen kilometerstand is bij de aankoop van een gebruikte Volvo? Maximaal 100000, 150000, 200000?

Bedankt !!!
henk701
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.02.2017 - 19:01

Hallo

Heb een C30 van 2008 met een 2 liter motor,nou weet ik niet of dit een Ford motor is,maar van olie verbruik weet ik niks.
Staat nu bijna 170000 kilometer op de teller,maar tussen de beurten hoef ik niks bij te vullen.
Heb voorheen Audi gereden,nou dat was een heel ander verhaal,die zuipen pas echt olie.
Een wereld van verschil,aan een Audi gaat sneller wat kapot dan aan een Volvo.
Rijd nu 3 jaar een Volvo wil niks anders meer.
Nog geen grote kosten gehad behalve normale onderhoud.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De 1.8 (en mogelijk ook de 2.0) vind ik echt een stadsauto, als ik langer dan een half uur op de snelweg rij ben ik er wel klaar mee. Versnellingsbak is na de 100km/h aan het einde van zijn bereik, de motor heeft niet veel fut meer en je krijgt er een hoop herrie voor terug. 3000-3500 rpm voor 100-130...
Neem er eentje met 5 cilinders, al dan niet met turbo, als je lange stukken wilt afleggen.

Olieverbruik kan bij de 1.8, maar is na 2009(?) opgelost.
Gebruikersavatar
Longlivevolvo19
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43

Ik heb nu ongeveer een jaar een V50 2.4 MY2005, ik ben geen sleutelaar en heb 10.000 km. ermee gereden, olie bijvullen is nu nodig, peilstok geeft iets onder minimum aan.Over een maand laat ik dan ook olie en filter verversen. Km stand bij aanschaf 2-2019 was 172k. nu 182k.Ik denk dat distributie ketting vervangen heel belangrijk is, heb ik bij aanschaf gedaan.Probleem met elek.airco gehad, condensor vervangen en een kostbare reparatie was dat de handrem slecht werkte , de remunits achterzijde zijn vervangen.Voorts piept het stuur bij lagere temperaturen, garage moet daar nog naar kijken, vloeistof is oke, monteur denkt aan stuurhuis probleem.Ik moet hier bij vertellen dat vorige eigenaar weinig gereden had met de auto. De wagen rijdt heerlijk, schakelt prima , koppeling is nog in orde maar op hou ik in de gaten. Succes met de zoektocht!
V50 momentum 2.4 / 2005
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

2.4 heeft geen distributieketting maar een riem. Die heeft het normale onderhoudsinterval. Als gelukkige bezitter van de 2.4 V50 (reeds 9 jaar) kan ik geen noemenswaardige problemen benoemen. Het oliefilterhuis kan verstopt raken (membraan), dat is bekend. Enige dure reparatie was bij mij de nokkenasversteller, die wil bij vroegere exemplaren nog weleens verslijten. Geen olieverbruik. Verbruik stad/snel gecombineerd 1:12. Ik heb een rustige voet.
Verder de gebruikelijke slijtage-onderdelen, zoals rubbers, vering, remmen. Draagarmen voor zijn wat zwak voor het motorgewicht, waardoor deze op een gegeven moment aan vervanging toe zijn.
Ik heb geen ervaring met de Ford-blokken, maar ik kan uit ruime ervaring vertellen dat de 5-cilinder Volvo blokken zeer robuust zijn. En een genot om in te rijden.
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Dat doe je netjes Volvere, 1:12 met een 2.4 automaat, dat red ik nauwelijks met de handbak. Maar die 170 paarden moeten wel af en toe rennen hoor ;-)
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Hier met een 2.4i GT in de zomer 8,5-8,9 l/100 km en in de winter 9,0-9,5 l/100 km (verschil tussen zomer en winterbanden)
Alleen bij lange ritten max. 110 km/h lukt het mij een gemiddelde van onder de 8,5 l/100 km te halen, geen zware rechtervoet en altijd Duitse E5 95 erin.

Voor langere ritten vind ik de 5 pitters met GT wel fijn, laag in toeren cruisen.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Zit aan net geen 1 op 10 op E10 met de T5 Automaat.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
spectral
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 20.08.2012 - 11:56

Hier een V50 1.8 uit 2008, prima auto met genoeg vermogen en snelheid. Over het algemeen red ik langere stukken snelweg rond de 1/14 a 1/15.
Rby
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.01.2020 - 10:03

Over het benzine verbruik maak ik me niet zo druk, ben ondertussen wel wat gewend met een benzine slurpende nissan als "zomer" auto (1:4 a 1:5)

Na wat internetten is het aardig duidelijk geworden dat de 5 cilinder aardig bullit proef zijn en dat er vrij weinig mis mee is. Dat brengt me op de volgende item..

Geblazen vs. ongeblazen en Handbak vs. Automaat.

In de winter periode pakt me vriendin geregeld de auto om naar werk te rijden, helaas zijn dit korte stukjes (12km enkele rit). Ik begrijp dat geen enkele auto gemaakt is voor zulke korte stukjes. Maar in het weekend en geregeld doordeweeks worden er flinke stukken gereden waardoor de auto zich even schoon kan blazen. Dit brengt wat meer onderhoud met zich mee, maar met de vorige auto's nooit problemen gehad.

Nu heb ik een paar auto's op het oog.
- Zwarte T5 automaat met 162000km in vorden
- "Gekko Green" T5 handbak met 141.872km in Driebergen-Rijsenburg
- Zilveren T5 Automaat met 147606km in 'S-graveland
- Zwarte 2.4 170pk met iets meer kilometers als ik eigenlijk wil (171.300km) in Veen

En daar houd het eigenlijk een beetje op, misschien dat jullie nog een verborgen juweeltje weten die ik nog niet heb gevonden op internet.
Eisen:
Budget: max. €9000,-
2.4 170pk of een T5 ( Geen awd )
Bouwjaar ± 2006 en jonger
KM-stand liefst rond de 150.000KM, iets meer geen probleem.
Deftige onderhoud historie.
Import geen probleem, zolang kilometers en onderhoud maar sluitend zijn.
V50Castricum
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.08.2019 - 17:18

Hoi Rby, ik heb een Volvo V50 2.4 (140 PK) uit 2006. 173 dkm op de teller. Ivm met een andere baan denk ik erover deze te verkopen. Momenteel staat deze bij garage Van west in uitgeest voor een beurt waarbij ook de multiriemen worden vevangen en de wagen geheel wordt nagelopen. Indien je interesse hebt moet je maar laten weten. gr holger
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”