Stroompje pakken uit Zekeringkastje?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Fdisk
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2005 - 13:06

Liefhebers,

de V50 rules!

Echt een geweldige auto. Alleen de plaats van de stroompunten vind ik wat beroerd (vlak voor de versnellingspook en tussen de voorstoelen, tegen de achterbank aan).

Ik wil daarom mijn stroomtrekkers (Acer N35 PDA navigatie set en mijn HF-3 plug in carkit voor de Nokia 6230) middels een stroompje uit het zekeringkastje onder het dashboard kastje voeden.

Bij Halfords heb ik vanmorgen al een splittertje gekocht, die ligt netjes achter de middenconsole, uit het zicht. De steker van het splittertje past zeer slecht in de stroompunten, bij het minste of geringste floept hij er al uit.

Als ik dan een stroompje uit het zekeringenkastje kan halen, is het geheel helemaal uit zicht gemonteerd en heb ik constant stroom.

Weet iemand welk relais ik het beste kan pakken? Maakt dat verder nog wat uit of is een constante stroombron voldoende?

Mvg
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4494
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

sleutels eruit halen en met een spanningszoeker kijken welke zekering onder stroom staat, daar een draadje naartoe; anders gewoon een draadje naar de accu met een zwevende zekering
mvdkant
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.06.2005 - 23:11
Locatie: amersfoort

ik zou voor het laatste gaan. is ook het gemakkelijkst.

groet,
martin
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4494
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

als je makkelijk door het schutbord komt wel
turbo
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 25.05.2005 - 10:05

wel niet vergeten je navigatie uit te zetten anders heb je wel is kans dat je je accu leeg trekt..
arisvh
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 01.03.2005 - 17:43
Locatie: Veenendaal

Ik zou hem bij de aansteker weghalen.
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Op http://silv3rman.us/volvo/pdf/ kun je de nodige tekeningen van je Volvo vinden. Helaas zit er geen detail tekening van de elektra bij, maar het is best wel leerzaam.

Cheers, GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik zou (zeker de navigatie) vanaf de contactaansluiting van je radio trekken, dat heb ik zelf dan ook gedaan :) Anders trekt ie je accu leeg. Hoewel het best zou kunnen dat zo'n V50 weer geen normale stekker aansluiting voor de radio heeft waar je makkelijk af kan tappen.
En als je toch met een spanningzoeker aan de gang gaat, isoleer dan de draden weer goed nadat je er in geprikt hebt.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4494
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

waar je aftapt maakt niet uit, als het maar een handige plek is en als er maar ergens een zekering tussen zit; ook het "leegtrekken" van de accu is niet afhankelijk van het ene of het andere draadje of stekkertje zolang de motor loopt en de accu bijlaadt; iets anders wordt het als je van een punt aftapt waar spanning op blijft zitten als het kontakt is uitgeschakeld, dan loop je uiteraard kans op een lege accu als je de stroomvreter aan laat staan na het verlaten van de auto. radio's zijn bij de ene auto juist wel, bij anderen juist niet op een permanente stroombron aangesloten, ligt eraan of je ook muziek wilt horen als de sleutels er uit zijn.....
mura
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 21.07.2005 - 18:51

Let op als de stroomvoorziening van je PDA uit een aanstekerplug bestaat knip deze er dan niet effe gauw af, PDA's werken vaak met een lagere spanning dan de boordspanning in de sigarenplug zit dan vaak ook een weerstand en een spanningstabilisatortje, 12 volt op je PDA is funnest ik heb dit meerdere malen meegemaakt met ingebouwde TOMTOM systemen.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Klopt, handiger om gewoon zelf een contrastekker aan te sluiten. Dan hoef je ook niet in je (kostbare) PDA kabels te knippen.
Gebruikersavatar
Fdisk
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2005 - 13:06

menjo schreef:Klopt, handiger om gewoon zelf een contrastekker aan te sluiten. Dan hoef je ook niet in je (kostbare) PDA kabels te knippen.
Nee, dat was ik ook niet van plan. Mijn plug in carkit en de pda voeding gaan in een splitter, en de steker van de splitter gaat weer naar een verlengkabel, en dan ga ik de steker van de verlengkabel afknippen om dan de uiteinden in de zekeringkast te pluggen.

Maar goed, eerst maar eens de batterij van mijn multimeter vervangen, die is plat.
Cinq
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 20.05.2005 - 16:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Hee Fdisk, heb je al een geschikt punt gevonden? Ik ben ook wel benieuwd...
Gebruikersavatar
Fdisk
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2005 - 13:06

Cinq schreef:Hee Fdisk, heb je al een geschikt punt gevonden? Ik ben ook wel benieuwd...
Nee, ik ben bang dat ik wat kaduuk maak, ik heb een beetje zitten prutsen in de zekeringkast, maar dat wordt niks.

Heb een splittertje gekocht en daar zit carkit, navigatie en scanner nu op aangesloten :-)

wel netjes weggewerkt achter de middenconsole, dit is voor mij ook prima.

mvg
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

ps-amazon schreef:waar je aftapt maakt niet uit, als het maar een handige plek is en als er maar ergens een zekering tussen zit; ook het "leegtrekken" van de accu is niet afhankelijk van het ene of het andere draadje of stekkertje zolang de motor loopt en de accu bijlaadt; iets anders wordt het als je van een punt aftapt waar spanning op blijft zitten als het kontakt is uitgeschakeld, dan loop je uiteraard kans op een lege accu als je de stroomvreter aan laat staan na het verlaten van de auto. radio's zijn bij de ene auto juist wel, bij anderen juist niet op een permanente stroombron aangesloten, ligt eraan of je ook muziek wilt horen als de sleutels er uit zijn.....
Waar je hem aftapt is zeker wel van belang, je kan echt niet zomaar een plusdraad päkken en daar een aftakking van maken.

Ik heb veel mobiele autoelektronica gemonteerd, zodra wij een Volvo moesten monteren, en dat was meestal een s60 (KLPD) dan kregen we netjes van Volvo Nederland een lijst met welke draden we "alleen" moesten gebruiken... dit ivm met weerstandverschillen en spanningsvallen... vrij logisch verhaal toch.. beste is gewoon rechtstreeks van de accu met een speciale hittebestendige 2 aderige kabel, en deze appart afzekeren
"Spee rijdt altijd mee"
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Wat zitten er hier toch een boel prutsers.... hobbybob... en maar klagen dat de elektronica vaak in storing valt!! :oops:
"Spee rijdt altijd mee"
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Er ligt in de V50 gewoon een constante stroom (+ massa) klaar voor gebruik.
Deze zit achter het rechter paneel in de baggage ruimte. bruine en zwarte draad. hier wordt de 12volt sigaretten aansteker op aangesloten (75 euro).

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Bornfree schreef:Er ligt in de V50 gewoon een constante stroom (+ massa) klaar voor gebruik.
Deze zit achter het rechter paneel in de baggage ruimte. bruine en zwarte draad. hier wordt de 12volt sigaretten aansteker op aangesloten (75 euro).

Eric
Nee die kan je ook niet altijd gebruiken, vaak is dit een geschakelde spanning, en mag je hier maar een beperkt vermogen aan hangen.

Als je er bijvoorbeeld een versterker aan wil hangen, dan bestaat er de kans dat je draden te warm worden en spontaan gaan smelten, en mogelijk gaan branden.

Plus het feit dat deze spanningspunten veel storing geven op de versterker en je daarbij een irritant dynamo geluid krijgt over de speakers.

Beste is gewoon een apparte voeding trekken vanaf de accu, en deze appart zekeren.
"Spee rijdt altijd mee"
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Onzin, deze draden zijn er speciaal voor de 12volt aansluiting achterin, dus voor een koelkastje, bandenpomp, oid. Dus een navigatie systeem of carkit moet geen probleem zijn.
Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Bornfree schreef:Onzin, deze draden zijn er speciaal voor de 12volt aansluiting achterin, dus voor een koelkastje, bandenpomp, oid. Dus een navigatie systeem of carkit moet geen probleem zijn.
Eric
Dan doe je dat toch lekker!! wel eens de termen spanning en stroom gehoord.... wet van ohm dan ook, carkit en navigatie is inderdaad geen probleem, maar dat hoorde je mij ook niet zeggen, maar een koelkasje wens ik je veel succes mee, tip :: koop een brandblusser!!
"Spee rijdt altijd mee"
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”