Stroompje pakken uit Zekeringkastje?

Geleverd vanaf 2003
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

menjo schreef:En ook op de universiteit krijg je wel wat praktijk les, maar ongelofelijk goed zou ik mezelf niet noemen :)
Nee noem jezelf maar hobbybob!! komt aardig in de buurt!! Ik werk al jaren met volvo, het is allemaal begonnen met de S60 en S80... fabrieksinstructies waren noodzakelijk... puur omdat de elektronica in storing kan vallen. Het is sindsdien alleen maar erger geworden!!!

En er zit wel degelijk een verschil tussen een koelkast en een koelbox waar jij bedoel. Die 12v koelboxen zijn dermate afgesteld op voertuigen dat ze inderdaad op de sig. aansluiting kunnen cq mogen.

Maar koelkasten, die hebben een hoger vermogen... P=UxI I=P/I

zo´n 200w levert al gauw een I op van 14A.
"Spee rijdt altijd mee"
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ok, hobbybob dan 8)
rovolvo
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 25.07.2006 - 21:03
Locatie: Zuid Holland

Beste prutsers en knoeiers,

wat ik hier allemaal lees is verontrustend. Niemand die iets zegt over een zgn CANBUS systeem dat in tegenwoordige auto's zit.
Verdiep je hierin en je zult merken dat dit onderwerp geknoei van de bovenste plank is.

JE KUNT TEGENWOORDIG NIET ZOMAAR EVEN EEN STROOMPJE AFTAKKEN!!!!
De risico's van electronica storingen zijn veel te groot. Als een en ander niet meer met elkaar communiceert mag de dealer het weer oplossen.
Ook de simpele spanningzoeker van weleer kan niet meer gebruikt worden in tegenwoordige auto's aangezien er met milivolts wordt gewerkt en het lampje in de spanningzoeker meer nodig heeft om te branden
Is zelfs gevaarlijk.

Als je wat wilt inbouwen heb je absoluut electrische schema's van het desbetreffende voertuig nodig om geen problemen te veroorzaken.
Zomaar even een draadje uit de zekeringkast is echt passé.
Een een draad naar de accu met een zweefzekering: hoe durft iemand dat tegenwoordig te beweren. Daar is de tijd heel lang stil bij blijven staan.
Succes
Wicked willy
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 15.04.2005 - 23:03
Locatie: Eindhoven

Vraag het anders even bij de dealer, of nog beter bij een inbouwcenter!

Daar heb ik de juiste info verkregen voor het inbopuwen van park assist, lcd monitor, dvd player, externe Media Controller met RDS Encoder, enz.
O, en kijk ook even op http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/default.asp :multi:
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

Bornfree schreef:
V480-V40 schreef:Menjo,

Ik snap jou punt wel. Helaas is het echter in de moderne auto met veel elektronica niet zo simpel meer.
Zo ken ik het voorbeeld van een doorgeknipte draad die keurig volgens de boekjes is geïsoleerd en doorverbonden etc. door een erkend installateur van een autotelefoon. De auto kreeg acuut electronicaproblemen.

Dus hoe je het ook wend of keert. Ga niet onoordeelkundig te werk. Gebruik de daarvoor aangewezen draden, en als je iets van je 12v punt in de auto af wil tappen. Doe dat dan via de stekker maar niet via het afknippen van de bedrading en doorlussen. Bij mijn eerste kadett kon dat nog wel maar bij die electronicamonsters van heden ten dage niet.
Dat bedoelde ik nou juist, Volvo heeft een accesoire aansluiting volledig bedraad en gezekerd klaar gelegd achter het rechter paneel in de baggage ruimte. Hier sluiten ze voor 75 euro een stekker(sigaretten aansteker model) op aan. Deze draden kan je volgens mij dan ook gewoon gebruiken voor een pechlamp, carkit,PDA of iets dergelijks.

I rest my case.

Eric
kan ik op die draad die er klaarlicht ook een versterker aansluiten voor een subwoofer ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

Vvijftig schreef:
menjo schreef:En ook op de universiteit krijg je wel wat praktijk les, maar ongelofelijk goed zou ik mezelf niet noemen :)
Nee noem jezelf maar hobbybob!! komt aardig in de buurt!! Ik werk al jaren met volvo, het is allemaal begonnen met de S60 en S80... fabrieksinstructies waren noodzakelijk... puur omdat de elektronica in storing kan vallen. Het is sindsdien alleen maar erger geworden!!!

En er zit wel degelijk een verschil tussen een koelkast en een koelbox waar jij bedoel. Die 12v koelboxen zijn dermate afgesteld op voertuigen dat ze inderdaad op de sig. aansluiting kunnen cq mogen.

Maar koelkasten, die hebben een hoger vermogen... P=UxI I=P/I

zo´n 200w levert al gauw een I op van 14A.


Vvijftig: als P=UxI dan is I niet P gedeeld door I maar P gedeeld door U en komen we niet uit op 14 maar op: 200W gedeeld door 12V = 16.66 A.

De hele discussie volgende zou ik willen zeggen: Om wijs te zijn hoef je niet veel te weten. Wijs is hij die zijn kennis, hoe gering ook weet te gebruiken.

Vriendelijke groet,

Vosje
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”