Hoog olieverbruik 1.8

Geleverd vanaf 2003
Hippies
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.11.2013 - 12:38

Hallo Jelmar,

Ik vind het het proberen waard... Ik ben sowieso benieuwd naar hun reactie.
Even zien of er nog meer mensen aanhaken.

Mvrgr. Feiko
Jelmardb
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 12.11.2013 - 11:44

Hoi Feiko, Guus80, Tyou en Fluppes,

Ik heb inmiddels al een bericht gestuurd naar Volvo Cars Nederland. Bij een reactie houd ik jullie op de hoogte.

Gr. Jelmar
Jelmardb
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 12.11.2013 - 11:44

Inmiddels reactie gehad van Volvo. Voor hen een onbekend probleem, komt waarschijnlijk door het rijgedrag (van vorige eigenaar)..
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Zo, van deze verhalen wordt ik niet echt vrolijk... ik rijd zelf een V50 1.8 uit 2005 met zo'n 160.000 km op de teller. Gelukkig bij mij (nog?!) geen sprake van olieverbruik. Tussen de beurten door misschien in totaal een liter dus te verwaarlozen. Ik vraag me af hoe het met de onderhoudshistorie van de auto's hierboven staat, op tijd de beurten gehad?

Echt balen voor jullie!
Rooz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.10.2010 - 14:14

Hier het zelfde verhaal. Heb een 1.8 uit 2006 met 188.000 km. Verbruik zit rond de 3.000/4.000 km per liter. Vorig jaar de carterventilatie vervangen en motor geschoond met Forte Gas Treatment en sindsdien bij één soort olie gehouden (Castrol Magnatec 5W30 A1). Ik heb het idee dat dat enigszins geholpen heeft maar verbruik blijft toch redelijk hoog.
IvarV50
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.12.2013 - 23:00

Hoi fluppers
Ik heb tot een week geleden 6 jaar bij een volvo dealer gewerkt en de 1.8 en de 2.0 motoren drinken olie.. Ik kijk van 1l op 5000 km niet op.
volvo heeft bij de nieuwe types een 'check oliepeil' melding in de software verwerkt om de 10 000 km.
Het komt 9 van de 10 keer inderdaad door vast zittende olie schraap veren. deze zijn als ik het me goed herinner niet origineel bij volvo te bestellen, wel bij de ford dealer of motor revisie bedrijven.
Maar dat is een redelijk dure reparatie dus wat Rooz heeft gedaan lijkt mij de beste alternatieve oplossing, maar ik zou zelfs 5w40 gebruiken van castrol!
tamme tekkel
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 01.11.2008 - 00:30

hallo ik heb een V50 2.0 uit 2008 deze lust hem ook wel met nu 210.00 op de teller..
deze auto rijdt vaak op snelwegen. Het is mij opgevallen bij mij auto dat toch
elk jaar de carterontluchting vrijwel dicht zit en dat als je hem open maakt dan gaat het goed als je maar onder de 5000 omw/min blijft.
als ik een rit op vakantie maak, dan ontkom je niet eraan dat je soms moet optrekken in zijn toeren. helaas bij aankomst ongeveer 1200 km dan heeft hij
1 lrt olie gedronken. ik gebruik shell Helix 5W30. ik heb deze auto 2de hands gekocht bij volvo dealer. Er stonds toen ongeveer 30.000 op de teller. vanaf die tijd heeft hij dit al.
ik kan hier wel mee leven, ik weet nog van mijn vorige auto V40 2.0 die had onder het carter een olie lek bakje voor lekkages. die had op de 1000 km ongeveer 1,5 ltr nodig, ongeacht de rij stijl.
het is mij dan ook niet vreemd dat sommige volvo's wel wat gretig omgaan met olie.
ik ben met mijn V50 al diverse keren naar de dealer geweest zij wisten ook geen oplossing als een grote motor revisie, maar dan wel op eigen kosten.
dit is geen garantie werk ivm slijtage. Vreemd zelfs geen coulance regeling.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Lang leve de 5W30 olie....

Ik gooi dus een erg goede 5W40 (Kroon Emperol) in mijn 2008 2.0 benzine blok, dat krijgt hij sinds 2009. Nauwelijks verbruik, nu 100.000 km op de teller.

Die dunnere olie is natuurlijk helemaal niks bij hogere motortemperaturen.
Leuk die mindere wrijving bij normale omstandigheden, ik kies toch liever voor duurzaamheid.
Hippies
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.11.2013 - 12:38

Ik heb mijn auto bij de volvo dealer gehad voor een grondige check. Bij de cilinder lektest viel hij door de mand. Uitslag bij warme motor: 8% 8% 34% 26%.
8% schijnt acceptabel te zijn. Vermoedelijk werken de schraapveren niet. Het advies van de garage is om er een ruilblok in te zetten, geschatte kosten 3500 tot 4000 euro.
(zij geven aan dat een ruilblok vaak goedkoper is dan revisie omdat je bij revisie niet weet wat je allemaal tegen gaat komen...)

Zijn er mensen hier die een ander advies voor me hebben?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Keer goed spoelen met Forte..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Hippies
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.11.2013 - 12:38

Het spoelen met Forte heb ik ook besproken. De Volvo dealer noemt het een "lapmiddel" waar dit probleem niet mee opgelost kan worden.
Ik moet ook zeggen dat ik nog nergens een "wonder" verhaal gelezen heb over het spoelen van een motor (anders dan op de websites van spoelmiddel leveranciers zelf). Het spoelen lijkt gerommel in de marge... Heeft iemand er ECHT goede ervaringen mee?
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Wow.. Toch wel heftige berichten zeg! Ik heb 14 jaar Peugeot gereden en heb nog NOOIT olie hoeven bijvullen. Niet buiten de olieverversing om in elk geval. Dan vind ik een liter olie op 1000km echt bizar hoor.

Ik ga mijn verbruik zeker in de gaten houden!
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Lees in een van de reactie's over vastzittende olieschraapveren.
Hoe zitten ze vast?
Versmolten in de zuiger, oververhitting van de motor, of door koolaanslag?
Versmolten is helaas, ruilmotor.
Koolaanslag ontstaat door het verbranden van de motorolie.
Verkeerde olie die hogere temperaturen niet aankunnen.
Dit is weleens te verhelpen door een olie of toevoeging met een hoog reinigend effect te gebruiken waardoor de kool oplost.
Andere mogelijkheid is de motor uit elkaar te halen en de zuigers goed te reinigen en de zuigerveren te vervangen.
Advies om zonder meer een ruilmotor te monteren voor dit euvel gaat mijns inzien een beetje ver.
Wat kosten een pakkingset en zuigerveren?
Motor uit-, en inbouwen moet toch, mits het ook in de auto gedaan kan worden.
Tijd om de cilinderkop, carter en zuigers te de-, en monteren?
Lijkt me altijd goedkoper dan een ruilmotor. Zeker gezien de lage kilometerstanden.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fluppes
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2011 - 12:47
Locatie: Zuid Limbabwe

Ondertussen heeft de motor een flushbeurt gehad, echter met nul resultaat. Ik heb met rondneuzen op internet ontdekt dat dit euvel voorkomt bij de 1.8 en 2.0 blokken van Volvo, Ford en Mazda.
De gaatjes in de olieschraapveer schijnen onvoldoende te zijn, waardoor de olie onvoldoende terug kan lopen naar het carter. De olie die zich vervolgens ophoopt tussen de zuigerveren, verkoolt en zorgt dat de zuigerveren vastkoeken.
Het gevolg hiervan is dan weer dat de cilinder ovaal wordt, waardoor je dus nooit meer een goede afdichting krijgt. Een ruilblok heeft dan ook geen zin, want die kunnen hetzelfde probleem krijgen.
Een cilinder revisie is dan nog de enige oplossing.
Voorlopig rijd ik gewoon door. Regelmatig peilen en bijvullen. Op dit moment merk ik niets aan de prestaties en benzineverbruik. Op het moment dat de prestaties teruglopen, kijk ik wel voor een revisie.
Dat is het enige nadeel van Volvo. Problemen zijn bijna altijd te wijten aan de eigenaar en nooit aan het materiaal. Jammer.
Verwacht: XC40 Recharge Plus Sage Green
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Hippies schreef: Het spoelen met Forte heb ik ook besproken. De Volvo dealer noemt het een "lapmiddel" waar dit probleem niet mee opgelost kan worden.
Ik moet ook zeggen dat ik nog nergens een "wonder" verhaal gelezen heb over het spoelen van een motor (anders dan op de websites van spoelmiddel leveranciers zelf). Het spoelen lijkt gerommel in de marge... Heeft iemand er ECHT goede ervaringen mee?

Dat is dus een broodje aap verhaal van die dealer en dat begrijp ik ook wel,het is simpelweg goed spul,helpt wel degelijk tegen olieverbruik enz.
Een olieverbruik van een liter op 3 a40000 km is ook geen verbruik te noemen.
Als hij een liter op de 1000km gaat gebruiken,dan moet je je zorgen gaan maken.
Het komt trouwens ook zeer weinig voor in tegenstelling tot de verhalen die hier staan.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Fluppes schreef: Problemen zijn bijna altijd te wijten aan de eigenaar en nooit aan het materiaal. Jammer.
Uit je verhaal leidt ik af dat dit probleem NIETS te maken heeft met de eigenaar maar met een slecht product.

En al ver vóór dat ik een liter olie op 1000 km verbruik, ga ik me zorgen maken hoor. Want zelfs een liter op 2000 km is abnormaal! Dan zou ik dus elke maand mijn olie moeten bijvullen??? Allemenooit niet! Je kunt roepen wat je wilt, maar dat is niet normaal. In een 10 jaar oude Peugeot verbruikte ik minder dan en 10e van een liter op 20.000 km.
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

P3T3R V50 schreef:
Fluppes schreef: Problemen zijn bijna altijd te wijten aan de eigenaar en nooit aan het materiaal. Jammer.
Uit je verhaal leidt ik af dat dit probleem NIETS te maken heeft met de eigenaar maar met een slecht product.

En al ver vóór dat ik een liter olie op 1000 km verbruik, ga ik me zorgen maken hoor. Want zelfs een liter op 2000 km is abnormaal! Dan zou ik dus elke maand mijn olie moeten bijvullen??? Allemenooit niet! Je kunt roepen wat je wilt, maar dat is niet normaal. In een 10 jaar oude Peugeot verbruikte ik minder dan en 10e van een liter op 20.000 km.

Volvo hanteerde tot voor kort een liter olie verbruik op 1000 km is acceptabel.
En een peugeot van 10 jaar oud kun je niet vergelijken met een moderne auto.
Die motortechniek was compleet anders,bij die motoren werd het olieverbruik minder zichtbaar door verdunning van de motorolie door brandstofresten die langs de zuigerveren spoelde.
Je moest niet voor niets in die jaren om de 5000km olie verversen.
Met de huidige milieu eisen zijn die motoren dusdanig veranderd .
Het belangrijkste is te weten of er nergens een lekkage zit,keerringen die lekken,carterventilatie verstopt,waardoor er olie aangezogen wordt enz enz.

En even op het spoelverhaal terug te komen met Forte,zelfs AMT,,(auto motor techniek)niet de eerste de beste , adviseert dit te doen bij een verhoogd olie gebruik en wij zelf hebben er zeer veel goeie resultaten mee met dat spul.

Als dit een welbekend probleem zou zijn, bekend bij Volvo Ford en Peugeot,zouden die merken weinig auto,s meer verkopen.
Die klachten over hoog olie verbruik kennen wij hier dus ook niet.
En voor de duidelijkheid,we zien heel veel Volvo V50 modellen voorbij komen.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
jefken
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.01.2014 - 15:10
Locatie: Gent
Contacteer:

heb van 2000 tot 2013 een S40 gereden;
zelfde probleem (?); totaal aantal km 200.000 km;
vanaf 100.000 km regelmatig olie moeten bijvullen +/- 1l/2000 km.
heb familie die bij volvo werkt en die zei mij dat het een bekend fenomeen is (was) bij de S40 dat er overmatig olieverbruik is.
Dus keek ik de olie regelmatig na en diende bij te vullen als het nodig was.
Dus na de tankbeurt van benzine moest ik wel eens olie tanken.
Verder geen problemen gehad met de S40, is regelmatig bij de dealer van volvo in onderhoud geweest.
Bij 3000 toeren had ik wel ergens een trillingsgeluid (blijkbaar ook een gekend fenomeen waar niks aan te doen was) oplossing was wat gas bijgeven of verminderen zodat ik uit dat toerental was, geluid dan verdwenen.
volvo v40 2014 T2 Momentum + PAP + Climate comfort pack + Adaptief dig. display + verwarmbare voorruit + electr. bedienb. kindersloten (in bestelling voorzien voor week 10 en geleverd week 9 2014)
peugeot 206 2005-2014 (tot week 10) tweede wagen
volvo S40 2000-2013
volvo 344 1986-2000
volvo 345 1980-1986
mazda coupé 1976-1980
mazda 1972-1976
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Fluppes schreef: Ik heb met rondneuzen op internet ontdekt dat dit euvel voorkomt bij de 1.8 en 2.0 blokken van Volvo, Ford en Mazda.

Dat is het enige nadeel van Volvo. Problemen zijn bijna altijd te wijten aan de eigenaar en nooit aan het materiaal. Jammer.
Ik ben ook actief op een Mazda forum en daar zijn niet veel klachten over olieverbruik van de 1.8 en 2.0 bekend.
Wel zijn er enkele met een 2.0 diesel met olieverbruik geweest en dat is verholpen door het vervangen van de brandplaatjes onder de verstuivers.
1.8 heb ik daar niets over gelezen. Bij de 2.3 benzine is het wel een bekend euvel.

Olieverbruik kan wel degelijk te wijten zijn aan de eigenaar / berijder van de auto.

Gebruik van goedgekeurde olie,
Wanneer en hoe wordt er gepeild?
Hoelang heeft de auto stil gestaan na het stopzetten voor er gepeild wordt? ( op bedrijfstemperatuur )?
Staat de auto altijd op dezelfde plek ( Horizontaal of scheef) ?
Wanneer en hoeveel wordt er bijgevuld?
Hoever staat het peil tussen de MAX en MIN streep?
Weet je hoeveel er bij gevuld moet worden?
Staat het peil altijd hetzelfde als je bij vult?

Het instructieboekje is er nogal onduidelijk over:
"Als de olie dichter bij het MIN-streepje ligt, dient u 0,5 liter bij te vullen. Als de olie daar ver onderstaat, moet u wellicht meer bijvullen."

Heb meer aan de informatie hoeveel liter er tussen de MAX en MIN streep zit.

Als je tot boven de MAX bijvult "vreet" de motor de overtollige olie op of perst het er via de keerringen weer uit.

DAF heeft voor de trucks een zuivere meting voor het olieverbruik.
Wachten tot hij aangeeft dat het peil op MIN staat.
5 liter bijvullen en kilometerstand bijhouden.
Dit 4 tot 5 keer doen.
Dan kun je in combinatie met het brandstofverbruik bepalen hoe hoog het motorolieverbruik is.
Niet door simpel weg af en toe 0,5 of 1 liter er in te gooien.
Laatst gewijzigd door Schorpioen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Precies, veel metingen zijn simpel gezegd niet goed.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”