Hoog olieverbruik 1.8

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Blijft natuurlijk overeind dat het werkelijk infantiel is om als dealer te zeggen dat een liter op 1000km binnen de normen is. De dealer kan alles wel zeggen om te verbloemen dat een product niet naar behoren werkt. Terwijl je zelf kunt aanvoelen dat dit olieverbruik buiten alle normen is. Waarbij ik absoluut ondersteun dat het belangrijk is om goed en consequent te meten.
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

P3T3R V50 schreef: Blijft natuurlijk overeind dat het werkelijk infantiel is om als dealer te zeggen dat een liter op 1000km binnen de normen is. De dealer kan alles wel zeggen om te verbloemen dat een product niet naar behoren werkt. Terwijl je zelf kunt aanvoelen dat dit olieverbruik buiten alle normen is. Waarbij ik absoluut ondersteun dat het belangrijk is om goed en consequent te meten.

Wat belangrijk is, wat voor olie wordt er gebruikt, wat is er in het verleden gebruikt, waar vullen we mee bij.
Twee soorten door elkaar is niet goed.
Je leest het op het forum ook regelmatig dat er verkeerde olie wordt gebruikt en dan is het inderdaad vragen om problemen.
Het is ook vaak een geld kwestie, goeie olie hoeft echt niet duur te zijn.
Er zijn merken genoeg die een redelijke prijs hanteren en toch goed zijn.
Bij een tankstation je olie kopen is dus niet echt slim.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

1 op 1000 is inderdaad op het randje maar nog net binnen de normen.
En zoals ik al eerder schreef hoeft het niet aan het product te liggen.
Als het wel aan het product had gelegen en er veel klachten zouden zijn over olieverbruik bij de 2.0 motoren was er vermoedelijk wel een coulance regeling of recall actie uitgevoerd aangezien een fabrikant het niet kan hebben dat door een groot en veelvoorkomend probleem minder auto's verkocht gaan worden.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Schorpioen schreef: 1 op 1000 is inderdaad op het randje maar nog net binnen de normen.
Wiens normen? Die van de dealer? Of die van gezond verstand?
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

P3T3R V50 schreef:
Schorpioen schreef: 1 op 1000 is inderdaad op het randje maar nog net binnen de normen.
Wiens normen? Die van de dealer? Of die van gezond verstand?
Die van de motor fabrikanten en die leveren aan meerdere merken auto fabrikanten.
Maakt niet uit welk merk je hierover benaderd.
( Heb dagelijks met meerdere merken te maken.)
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

MarioC70 schreef:Wat belangrijk is, wat voor olie wordt er gebruikt, wat is er in het verleden gebruikt, waar vullen we mee bij.
Twee soorten door elkaar is niet goed.
Je leest het op het forum ook regelmatig dat er verkeerde olie wordt gebruikt en dan is het inderdaad vragen om problemen.
Het is ook vaak een geld kwestie, goeie olie hoeft echt niet duur te zijn.
Er zijn merken genoeg die een redelijke prijs hanteren en toch goed zijn.
Bij een tankstation je olie kopen is dus niet echt slim.
Maar om nu te zeggen dat 5W30 de enige beste keuze is alleen maar omdat Volvo/Ford die voorschrijft?
Ik doe er Kroon Emperol 5W40 volsyntheet in, officieel niet goedgekeurd.
Voor mijn gevoel beter want dikker bij warmere omstandigheden.
Dunnere olie geeft minder weerstand en levert dus een zuinigere motor op.
Maar ik zit niet te wachten op versleten motoronderdelen wegens een slechte smering...

Om dit topic toch weer met wat kunde te vullen: wat kan je als bezitter doen om een hoog olieverbruik bij een 1.8/2.0 benzine te voorkomen naast gebruik van goede olie?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
RonS60
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39

1. De auto (motor) niet aftrappen (dus goed warm rijden en niet constant volgas)
2. Regelmatig onderhoud met kwalitatief goede olie
3. Eventueel de motor voor aanvang van elke beurt flushen (bijvoorbeeld met Foté motor flush en daarna een extra beschermer aan de olie toevogen (bijvoorbeeld Forté top end threatment)
4. Een beetje geluk hebben...
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De Volvo specialist kon ook niet duidelijk aanwijsbare oorzaken opgeven en zei ook dat het zelden voorkomt. Er zijn toch best wat 1.8 en 2.0 benzine Volvo's verkocht (die laatste ook in de V70 en S80).
Warmrijden en goede olie is voor elke motor sowieso beter.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Papa Bowmore
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.04.2014 - 12:59

Recent het oliepeil gechecky van de V50 1.8 benzine (2005).
Kompleet droge peilstok.
Met halve liters olie bijgevuld tot bijna MAW punt.
Bleek er 3,5 liter in te moeten om dit te bereiken.
10000 km terug was de auto nog voor de 190000 km beurt geweest.

Na even een andere voorruit te laten monteren de volgende dag weer olie gepeilt.
Weer een droge peilstok!
Auto van z'n plek geduwt om te zoeken naar spoern van lekkage; nop.
Even later de peilstok weer terug gedaan en opnieuw gepeilt.
Nu wel olie, iets onder MAX niveau.

Auto gestart en een paar minuten stationair laten draaien.
Motor uitgezet en 10 minuten gewacht.
Opnieuw een droge peilstok, maar na een kwartiertje zonder peilstok weer gepeilt en nu wel weer juiste niveau.

Is dit normaal??
Volvo 945 Polar 1997 2.3 lpt benzine
Volvo V50 2005 1.8 benzine
Volvo V70R 2011
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Meten doe je ook als hij koud is en voor je hem start.dat is de meest gemaakte fout die er is,meten bij een warme motor.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27482
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is toch niet meer dan logisch :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Velen doen dat dus anders en dan klopt de meting van geen kanten.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Papa Bowmore
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.04.2014 - 12:59

Natuurlijk weet ik dat je bij een koude motor moet peilen.
Dat staat toch in mijn bericht, bv "volgende dag"

Waar het om gaat is dat je, voor de duidelijkheid bij koude motor, eerst een droge peilstok hebt maar na de peilstok er een minuut of tien zonder peilstok en stilstaande motor bij opnieuw peilen wel olie ziet op die peilstok.

Het lijkt dus alsof er geen olie bij de peilstok komt als deze aanwezig is en de olie pas naar de positie van de peilstok stroomt als deze is verwijderd.
Volvo 945 Polar 1997 2.3 lpt benzine
Volvo V50 2005 1.8 benzine
Volvo V70R 2011
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Dat klinkt gek..

Ik heb nu ruim 6.000 km gereden met de Volvo en het olieverbruik is nagenoeg 0. Er is geen zichtbaar / meetbaar olieverbruik.
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De juiste methode:
- Auto staand op een vlakke ondergrond met koude motor
- Peilstok eruit halen en afvegen
- Peilstok erin doen, weer eruit halen en aflezen

Simpel toch?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Oh dat bedoelt hij? Ja ik ging ervan uit dat dat voor zich sprak.
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Fluppes schreef: 3000 km geleden heb ik de olie en filter vervangen van mijn V50 1.8.
3000 km later begint het oliedruklampje te branden. Peilstok staat helemaal droog. Ik had nog 1 liter olie staan. Deze bijgevuld, maar de peilstok staat nog steeds droog.
Morgen haal ik nieuwe olie en vul ik bij tot correct nivo, maar ik weet nu al dat het verbruik meer dan 1l/3000 km is.
Dit lijkt mij erg hoog, of zie ik dit verkeerd?
Even samengevat is dit verbruik niet echt hoog te noemen,er zijn Volvo,s die meer gebruiken..
Het ligt vaak aan het type en merk olie wat er gebruikt wordt of twee soorten door elkaar.
De meest wilde verhalen gaan er rond over motorolie,vergeet niet dat dit alleen verkoop praatjes zijn in de meeste gevallen.
Garages en dealers verkopen olie die ze het gunstigst in kunnen kopen,zo werkt het.
Een aantal jaren geleden had je maar een paar soorten en diktes en dat ging altijd goed.
In een ouwe 5 cilinder ging gewoon 10w40 en daar was nooit iets mis mee,de olie van tegenwoordig is net zo dun als kraanwater.
Gewoon olie van een goed merk,bijv Valvoline met de goeie specificaties die de fabriek opgeeft is voldoende,al dat expirimenteren met de ene en dan de andere is alleen maar slecht voor je motor.
Heb hier een T5 staan die zit volledig dichtgekoekt met keiharde drab,daar gooide ze ook van alles door elkaar in.
Met als gevolg dat de motor aan zijn eind is met 245000km.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
P3T3R V50
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 11.01.2014 - 17:50

Prima verhaal. Behalve dat je zijn verbruik nog steeds als 'acceptabel' bestempelt.
Sapphire Black Volvo V50 2.0L benzine Edition II Sport, 2008
Papa Bowmore
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.04.2014 - 12:59

De methode van raspaardje is de methode die ik al jaren gebruik.
Echter na het uitnemen viel er niets af te vegen.
Direct peilen geeft dus geen olie maar na tien minuten wachten zonder peilstok wel.
Volvo 945 Polar 1997 2.3 lpt benzine
Volvo V50 2005 1.8 benzine
Volvo V70R 2011
boyb1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 21.03.2011 - 09:56

Heren,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn v50 1.8 2004. In de garantie periode bij vos volvo Zaltbommel begon hij een litertje te gebruiken op 900 km. Had op dat moment 150 k gelopen en had netjes zijn beurten gehad.
Dealer heeft toen besloten een nieuwe motor erin te lepelen wat ook netjes is gebeurd.
Zij wisten van de gehanteerde richtlijnen qua gebruik alleen vonden ze dit een gepaste oplossing (in mijn ogen zeer netjes). Op dit moment dus weer tevreden over de 1.8 is nog wel aan het inslijten natuurlijk.
Volvo v40 1.8 green 1998
Volvo v40 T4 black 1998
Volvo v50 1.8 black 2004
Volvo v50 2.4 black 2004
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”