Beste lezers,
Ik vraag jullie hulp bij het volgende.
Ik heb geprobeerd de situaties zo duidelijk mogelijk te schetsen.
De auto;
- Volvo S40 D2 R-design Pro Edition
- bouwjaar april 2012
- huidige KM stand 65.600
Recent onderhoud, grote beurt bij 63.700 KM, vervangen zijn oa;
- oliefilter
- brandstoffilter
- verversen motorolie
- ruitenwisservloeistof bijgevuld
- schakelpook hefboom
- nieuwe remschijven voor
- nieuwe remblokken voor en achter
- nieuwe banden achter
- AC controle.
Klacht na grote beurt;
- duidelijke geur van ruitenwisservloeistof aanwezig na een scherpe rechter bocht (Ik heb mijn zorgen hierover uitgesproken richting mijn dealer na het lezen van diverse fora en de problemen die daar mee gepaard kunnen gaan. Antwoord; aan de hand van jouw chassis-nummer kunnen we zien dat jij geen last kan hebben van deze bekende lekkage, geur is wrs afkomstig van sterker ruikende wisservloeistof)
Bij KM stand 64.700 (1.000 km na grote beurt) begonnen met een autovakantie naar zuid Frankrijk.
Na zo’n 800 km gereden te hebben verlieten we de snelweg om in de richting van ons hotel te rijden om te overnachten en vervolgens de volgende dag verder te rijden naar zuid Frankrijk.
Eenmaal tol betaald te hebben en bij de eerstvolgende rotonde 100 meter verder kreeg ik de volgende foutmeldingen op mijn display inc symptomen gepaard met zo goed als geen motorvermogen en moeilijk lopende motor;
- STORING REMSYSTEEM STOP AUTO Z.S.M (remmen deden het)
- STORING STUURBEKRACHTIGING (stuurbekrachtiging deed het)
- MOTORSYSTEEM SERVICE VEREIST
- Motor stationair, geen reactie op gaspedaal
- IMMOBILIZER / NOODLOOP actief
- Toerenteller viel vervolgens uit terwijl motor stationair bleef lopen
- Motor uitgezet
- Auto proberen te starten, geen reactie van de motor
- Na een aantal minuten auto gestart en met de storingen verder gereden richting het hotel, motor vermogen was terug TOT ik de motor uit probeerde en in de 3e versnelling boven de 2500 toeren uitkwam. Motor gaf een schok. Ben vervolgens met lage toeren bij hotel aangekomen.
——Volvo Assistance in werking gezet——
Volgende dag auto gestart zonder de eerder genoemde foutmeldingen, echter wel met een nieuwe;
- ANTI SKID TIJDELIJK UITGESCHAKELD
Op advies van mijn Volvo dealer de min-pool van de accu los gehaald (5 minuten) en weer aangekoppeld. Auto gestart, resultaat; KOPLAMP DEFECT samen met ANTI SKID. Auto opnieuw gestart, koplamp melding weg (geen koplamp defect), ANTI SKID TIJDELIJK UITGESCHAKELD nog altijd actief. Na op de parkeerplaats een 50 meter gereden te hebben ook deze melding verdwenen.
Via Volvo Assistance auto terecht gekomen bij een Volvo dealer (ten noorden van Lyon) zonder dus actieve storingen op mijn display en wij zijn onze weg vervolgd met vervangend vervoer.
Via Volvo Assistance te horen gekregen dat de auto gemaakt zou zijn, kosten EUR 215.
Wat hebben ze gedaan (zover ik weet, ik spreek geen frans, fransen geen engels, Volvo Assistance heeft vertaald);
- Uitlezen
- Zekeringkast schoongemaakt
- CANBUS schoongemaakt
- 20km proefrijden
Auto na 2 weken vakantie opgehaald en onze weg vervolgd naar Nederland.
Oprit snelweg, weer geur van ruitenwisservloeistof na rechter bocht.
Na zo’n 150 km gereden te hebben waarvan dik een uur snelweg zet ik de cruise control uit om vaart te minderen, om vervolgens achter mijn passant aan, mijn voorganger in te halen, ik hervat de cruise control en ik voel weer een schok. Meldingen; RUIM TIJD IN VOOR ONDERHOUD, STORING KOPLAMPSYSTEEM. Motor begint moeilijk te lopen. Ik heb vervolgens wisselend wel en geen vermogen. Stoppen op de vluchtstrook auto opnieuw starten. Accelereren en rond de 80 km/u weer een schok en motorvermogen weg. Met een haperende motor de eerste afslag genomen en geparkeerd bij de eerste de beste parkeerplaats.
Volvo Assistance maar weer bellen…
Met vervangend vervoer terug naar Nederland gereden.
Auto gaat op transport en ik kan hem binnen 16 werkdagen bij mijn Volvo dealer verwachten.
Nu zal ik de voortgang van de reparatie bijhouden zodat mede Volvo eigenaren hier hun voordeel mee kunnen doen.
Ik weet dat er aardig wat te vinden is op verschillende fora, echter is er geen eenduidige oplossing.
Als iemand suggesties heeft waar ik / de dealer specifiek naar op zoek moet hoor ik dat heel graag!
EGR? CEM? Lekke turbo slang? CANBUS niet gereinigd in Frankrijk? Wisservloeistof in kabelboom? Roetfilter? Sensoren roetfilter? Accu? Dynamo? Luchtmassameter? Brandstoffilter?
Nogmaals, suggesties zijn welkom.
Wordt vervolgd…
Ongerelateerde elektrische storingen S40/V50 i.c.m. noodloop / immobilizer
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nee, dat heb ik gedaan. Je andere post is als dubbelpost verwijderd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Zit er verband tussen gebruik van de ruitensproeiers en het ruiken van ruitensproeiervloeistof? Oftewel: had je dezelfde rit de sproeiers gebruikt, of de rit ervoor?
Heb je onder de motorkap gekeken terwijl je de sproeiers activeerde om te zien of er iets lekt?
Het lijkt mij duidelijk dat de elektronica van slag is. Het ligt voor de hand dat dat samenhangt met het ruitensproeiervloeistofprobleem, maar niets is zeker. Een tweede gemeenschappelijke deler is de dealer. Betreft dit een Volvo-dealer?
Heb je onder de motorkap gekeken terwijl je de sproeiers activeerde om te zien of er iets lekt?
Het lijkt mij duidelijk dat de elektronica van slag is. Het ligt voor de hand dat dat samenhangt met het ruitensproeiervloeistofprobleem, maar niets is zeker. Een tweede gemeenschappelijke deler is de dealer. Betreft dit een Volvo-dealer?
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Ripley,Ripley schreef: Zit er verband tussen gebruik van de ruitensproeiers en het ruiken van ruitensproeiervloeistof? Oftewel: had je dezelfde rit de sproeiers gebruikt, of de rit ervoor?
Heb je onder de motorkap gekeken terwijl je de sproeiers activeerde om te zien of er iets lekt?
Het lijkt mij duidelijk dat de elektronica van slag is. Het ligt voor de hand dat dat samenhangt met het ruitensproeiervloeistofprobleem, maar niets is zeker. Een tweede gemeenschappelijke deler is de dealer. Betreft dit een Volvo-dealer?
Nee er zit geen verband tussen het gebruik van de ruitensproeiers en het ruiken van de ruitensproeiervloeistof.
Wat betreft het tweede, ja dit is een officiële Volvo-dealer.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2194
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
volgens mij is er een tijdje terug een modificatie geweest van volvo omdat er problemen waren met het reservoir, en dit werd aangepakt bij de dealer.
een bekend probleem, waardoor de elektronica ( er zitten enige kabelbomen met stekkers eronder) slechter zou functioneren door vocht.
ik weet niet zeker wanneer dat was, het precieze weet ik niet meer .... " ik heb de melk horen klotsen, maar geen idee waar de uier hangt " .
een bekend probleem, waardoor de elektronica ( er zitten enige kabelbomen met stekkers eronder) slechter zou functioneren door vocht.
ik weet niet zeker wanneer dat was, het precieze weet ik niet meer .... " ik heb de melk horen klotsen, maar geen idee waar de uier hangt " .
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Klopt, heb ik van gehoord. Vandaar dat ik naar de dealer ben geweest om dit te melden. Echter zeggen ze dat dit 'mankement' niet op mijn auto van toepassing is aan de hand van het bouwjaar.wim de jong schreef: volgens mij is er een tijdje terug een modificatie geweest van volvo omdat er problemen waren met het reservoir, en dit werd aangepakt bij de dealer.
een bekend probleem, waardoor de elektronica ( er zitten enige kabelbomen met stekkers eronder) slechter zou functioneren door vocht.
ik weet niet zeker wanneer dat was, het precieze weet ik niet meer .... " ik heb de melk horen klotsen, maar geen idee waar de uier hangt " .
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Update
Auto gisteren aangekomen bij garage, 7 werkdagen na inleveren. Auto is dezelfde dag nog gerepareerd. Probleem: een kabel van de CANBUS is kapot geschuurd tegen een deel van het chassis, open komen te liggen, contact gemaakt met carrosserie en verkeerde spanningswaarden doorgegeven.
Auto gisteren aangekomen bij garage, 7 werkdagen na inleveren. Auto is dezelfde dag nog gerepareerd. Probleem: een kabel van de CANBUS is kapot geschuurd tegen een deel van het chassis, open komen te liggen, contact gemaakt met carrosserie en verkeerde spanningswaarden doorgegeven.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Zaten we er allemaal naast. Maar de ruitensproeiervloeistoflucht dan?HJR schreef: Update
Auto gisteren aangekomen bij garage, 7 werkdagen na inleveren. Auto is dezelfde dag nog gerepareerd. Probleem: een kabel van de CANBUS is kapot geschuurd tegen een deel van het chassis, open komen te liggen, contact gemaakt met carrosserie en verkeerde spanningswaarden doorgegeven.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27010
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het probleem is in ieder geval opgelost. Is de kabel nu anders gemonteerd om herhaling van het doorschuren te voorkomen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Tja... Ik zal flink door sproeien komende dagen en vervolgens vullen met eigen wisservloeistof. Kijken of dat helpt. Zou aan de geur-sterkte kunnen liggen van de sproeistof die via de ontluchting te ruiken is.Ripley schreef:Zaten we er allemaal naast. Maar de ruitensproeiervloeistoflucht dan?HJR schreef: Update
Auto gisteren aangekomen bij garage, 7 werkdagen na inleveren. Auto is dezelfde dag nog gerepareerd. Probleem: een kabel van de CANBUS is kapot geschuurd tegen een deel van het chassis, open komen te liggen, contact gemaakt met carrosserie en verkeerde spanningswaarden doorgegeven.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Kabel is vervangen en extra ingepakt..!lint schreef: Het probleem is in ieder geval opgelost. Is de kabel nu anders gemonteerd om herhaling van het doorschuren te voorkomen?
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
- V52
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
- Locatie: Aelse
Als bij mijn auto de vloeistof is bijgevuld, ruik ik 'm ook. Verdwijnt na een tijdje als je een paar keer gesproeid hebt.Ripley schreef: Maar de ruitensproeiervloeistoflucht dan?
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het defecte kabelprobleem is al vele male besproken op het forum,,dat komt vaker voor.
het ruitensproerprobleem is weer iets anders,daar is een modificatie voor geweest in het verleden..
het ruitensproerprobleem is weer iets anders,daar is een modificatie voor geweest in het verleden..
- Steefhook
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29.11.2021 - 10:06
Ook vanuit mijn kant interesse in meer. We hebben een v40 r-design diesel uit 2013 en hebben dezelfde problemen. Begonnen bij af en toe stuurbekrachtiging na het starten te laat opkomen (sinds 6 maanden), daarna af en toe SRS storingen en vorige week na starten foutmelding stuurbekrachtiging, die ook kompleet weg gevallen was. Opnieuw gestart en foutmelding was weg en stuurbekrachtiging deed het weer. Sinds een paar dagen veel foutmeldingen zoals boven vermeld, dan ook geen richtingaanwijzer meer (noodknipper werkt wel) en geen snelheidsmeter meer (waardoor de navigatie ook stil blijft staan). Tevens kofferbak op slot en op geen enkele manier open te krijgen (???????).
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19.11.2022 - 14:34
Beste kunnen jullie mij helpen ik heb een volvo v40 1.6 d2 van 2013 ik heb sinds kort allemaal
Meldingen ze komen en ze gaan dus de ene dag zijn ze er en dan weer niet dit zijn de meldingen
1 storing remsysteem stop auto Z.S.M
2 pedestrain protection service vereist
3 stuur bekrachtig Service vereist
4 srs Airbag service spoed
5 gordels en portieren
6 park assist systeem service vereist
Dit allemaal is in 1 keer gekomen iemand anders ook dit probleem ervaren Mvg Michel
Meldingen ze komen en ze gaan dus de ene dag zijn ze er en dan weer niet dit zijn de meldingen
1 storing remsysteem stop auto Z.S.M
2 pedestrain protection service vereist
3 stuur bekrachtig Service vereist
4 srs Airbag service spoed
5 gordels en portieren
6 park assist systeem service vereist
Dit allemaal is in 1 keer gekomen iemand anders ook dit probleem ervaren Mvg Michel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
kunnen zoveel dingen zijn , begin met uitlezen zou ik zeggen. Van een kabel die los zit ( voetenruimte rechtsvoor checken ) tot je stoelverstelling in de rails een keer heen en weer schuiven , tot gewoon een slechte accu/massa/kabel/spanningsregelaar/dynamo .Michel7373 schreef: ↑22.11.2022 - 21:45 Beste kunnen jullie mij helpen ik heb een volvo v40 1.6 d2 van 2013 ik heb sinds kort allemaal
Meldingen ze komen en ze gaan dus de ene dag zijn ze er en dan weer niet dit zijn de meldingen
1 storing remsysteem stop auto Z.S.M
2 pedestrain protection service vereist
3 stuur bekrachtig Service vereist
4 srs Airbag service spoed
5 gordels en portieren
6 park assist systeem service vereist
Dit allemaal is in 1 keer gekomen iemand anders ook dit probleem ervaren Mvg Michel
Specialisten weten dit vaak snel op te sporen .