Voordelige oplossing voor gescheurd membraam carter-ventilatie;

Geleverd vanaf 2003
Mrginos
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17.02.2018 - 13:13

Hee Kunstje

Bedankt voor je bericht. Heb gisteravond de deksel vervangen. En inderdaad het membraanhuis is anders maar deksel en membraan zijn het zelfde. Echter mijn membraan was niet gescheurd. En heb het originele veertje gebruikt want die bij de nieuwe zat was veel kleiner. Geluid is wel weg alleen heb ik nog steeds vacuüm in me motor. Als ik de oliedop losmaak en loslaat zuigt hij hem terug. Zou het dan toch zo zijn dat ik het hele oliefilterhuis moet vervangen.

We hebben inderdaad precies het zelfde geluid. Leek wel alsof ik naar me eigen auto luisterde. Het geluid is wel weg nu. En foutcode p0170 is ook weg. Jammer dat ik eerst de maf sensor had vervangen was kennelijk niet nodig geweest. Gelukkig de goedkoopste gekocht van 35 euro en oude bewaard.

Heb nu wel p0190 terug. Die had ik eerst ook wel eens maar nu ik het membraan heb vervangen en p0170 weg is is p0190 weer terug.

Is dit herkenbaar bij jou. En is de druk nu weg bij jou uit de motor of had je daar geen last van. Overigens hoor ik wel die irritante pieptoon weer.

Heb jij ook de slang vervangen want dat heb ik niet gedaan.

Hier een paar foto's bij de attachments.

Groet
MrGino
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.4 Benzine 2005 Since 09/17
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Aan de slangklem te zien zijn ze er al mee bezig geweest.

Een gezonde carterventilatie hoort een vacuum te creeëren, maar niet overmatig natuurlijk.
Gebruikersavatar
Kunstje
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 22.01.2017 - 10:14

Hoi Mrginos,

Nee de slang heb ik niet vervangen.
Zo als ik de foto zie is daar bij jou wel een modificatie aan geweest (Blade zag dit ook al)

Zelf heb ik eerste na het horen van het geluid alle looprollen vervangen van alle snaren.
Dit was dus niet nodig geweest......

Bij mij was het echt de chartermembraan.
Na het vervangen heb ik een lichte vacuüm bij lopende motor maar dit is zoals het hoort.

Als ik het zo zie vervang of controleer even de slang.
Is deze dicht geslipt of iets dergelijks, dit is makkelijk te doen lijkt mij.

Ben benieuwd volg dit even....

Gr Mark,
V50 T5 Geartronic 2004
Gebruikersavatar
volvo355
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27

Werkt de truc ook bij een 2.4 140 PK in een S40 uit 2004? Is het membraam los te vervangen?

Bij het loshalen van de oliedop hoor je dat er flinke onderdruk in de motor is dus ik verdenk dit membraam.
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ja, is identiek
grigo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14.06.2018 - 18:35

beste lezers,
ik ben nieuw op deze site. Mijn naam is Rene Grigoleit en heb een vraag. Sinds kort ook last van genoemd euvel.
Werkt bovenstaande ook bij een V70 2,5 T benzine uit 2009? Bij de dealer kost het gehele setje 204, euro ex btw.
Wellicht is er iemand die mij wat wegwijs kan maken.
Vast vriendelijk dank voor de reacties.
Elspels
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.12.2012 - 14:36

Wat een goede tip! Van het weekend het membraam en slang vervangen. Membraam was inderdaad gescheurd en de slang was aan het ontbinden en viel letterlijk uit elkaar.
Dank!
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Vraag me net af na het lezen van dit leerzame topic. Wat is wijsheid als je ergens staat/nog een eind moet rijden en het membraam is kapot/ de motor geeft dat fluitende geluid.
Zou je dan kunnen doorrijden met de peilstok er een stukje uitgetrokken, of beter om er dan helemaal niet meer mee te rijden??
Met andere woorden, kan de peilstok er een stukje uitrekken dan voorkomen dat je de keerringen eruit blaast?
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Afgelopen week onderdeel 8642424 ook maar besteld om het membraan preventief te vervangen bij mijn V50 T5 uit 2004.
Het nieuwe membraan bleek toch wel aanzienlijk anders van vorm.
De buitendiameter van het nieuwe membraan is enkele millimeters kleiner en de passing, waarin de veer drukt, is ook heel anders.
Gelukkig is het oude membraan niet gescheurd, dus heb ik deze maar weer terug geplaatst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Mocht iemand nog iets hebben aan onderdeel 8642424, deze is gratis af te halen in Almere.
Stuur maar een PB
NeoV
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 05.11.2019 - 00:06
Locatie: Vorden

Goede tip!
Ik heb dit nog gevonden. Wel huismerk maar wel los te bestellen:
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... D30684381A

https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... D30788494A
Volvo V50 2.4i '05
Volvo 850 GLT 2.5 20V '93
NeoV
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 05.11.2019 - 00:06
Locatie: Vorden

Even een aanvulling op bovenstaande post.
Het past één op één, het gierende geluid is verleden tijd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.4i '05
Volvo 850 GLT 2.5 20V '93
hm78
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 10.11.2016 - 23:09

grote topic boost !

blijkt maar weer hoe handig dit forum is , iig bevestiging van het probleem , ik heb precies hetzelfde geluid bij mijn 2.4 uit 2004
garage dacht toen ik ze erover belde ook gelijk aan carterventilatie , peilstok eruit getrokken en het geluid is weg.

heb ze de tip gegeven over het c30 onderdeel en die gaan ze proberen uit te voeren. fingers crossed want ik geef deze maand bijna mijn hele vakantiegeld aan de volvo uit... hopelijk zijn ze niet te lang bezig en vallen de uren een beetje mee..
hm78
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 10.11.2016 - 23:09

heb wel een vraag erbij , ging bij jullie ook het motorlampje branden?
NeoV
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 05.11.2019 - 00:06
Locatie: Vorden

Bij mij wel, foutcode 250a: brandstofregeling lange termijn.
Volvo V50 2.4i '05
Volvo 850 GLT 2.5 20V '93
hm78
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 10.11.2016 - 23:09

heeft dat met je nokkenasregeling te maken of met de lamdasonde ?
mijn auto geeft nu een storing op de lamdasonde volgens de garage , in eerste instantie op de nokkenasregeling , toen kreeg ik ineens die carterventilatie , daar hebben ze een compleet nieuwe van ingezet (geen c30 hack helaas) en nu dus weeeeer een storing die met de lamdasonde. te maken heeft word er een beetje moedeloos van.. en armer.. en helaas heb ik er zelf geen kaas van gegeten..
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Kwam deze tegen, de taal is moeilijke begrijpen, de beelden van vervangen membraan spreken redelijk voor zich,
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”