Mijn T5 met sportonderstel bonkt behoorlijk bij korte oneffenheden en tevens bij fel accelereren komt er een roffelend/ratelend geluid uit het vooronder. Wat heb ik reeds vervangen:
-Draagarmen voor (Meyle HD)
-Veerpoten en schokbrekers (Bilstein B4)
-Veerschotellagers (Febi)
-Stabilisatorstangrubbers voor en achter (Febi)
-Koppelstangen(Moog)
-Stuurhuis (Tvr) incl.stangen en stuurkogels
-Aandrijfassen links/rechts
-Remschijven en blokken rondom
Ik weet dat de onderstellen van Ford het moelijk krijgen na 250.000 km. De mijne zit nu op ca. 275.000 km.
De uitlaat is nog steeds de eerste vanaf de fabriek (lpg voordeeltje) rubbers/flexibel nog niet geconstateerd.
De onderste motorsteun is voorzien van een profilex inlay.
De rubbers van het subframe heb ik (nog) niet vervangen.
Ik rij nu op 16 inch stalen winterwielen. In de zomer op 17 inch spartacus met goodyear 225/45/17 banden.
Wie heeft er nog suggesties?
Bij voorbaat dank, Frans
Bonken onderstel bij korte oneffenheden
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Iedereen heeft blijkbaar een mooie stille Volvo....
Maar zonder gekheid, zou het ook de rechter (distributiezijde)motorsteun kunnen zijn? Bij mij zit er over de steun een soort van aluminium beugel waarvan ik het nut niet van in zie. Is dit een hydrosteun? Het geluid is trouwens met een koude motor veel beter hoorbaar. Zodra de motor wat warmer wordt is het alleen hoorbaar in langere linkerbochten. Ik heb al van alles gecontroleerd en ben bang dat ik toch naar de dealer moet......
Mvg, Frans
Maar zonder gekheid, zou het ook de rechter (distributiezijde)motorsteun kunnen zijn? Bij mij zit er over de steun een soort van aluminium beugel waarvan ik het nut niet van in zie. Is dit een hydrosteun? Het geluid is trouwens met een koude motor veel beter hoorbaar. Zodra de motor wat warmer wordt is het alleen hoorbaar in langere linkerbochten. Ik heb al van alles gecontroleerd en ben bang dat ik toch naar de dealer moet......
Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Tja, je hebt zo'n beetje de hele ophanging vervangen. Zit alles wel goed vast?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Oorzaak gevonden en opgelost! Het bleek de rechter hydro-motorsteun (distributie zijde) te zijn welke compleet lek en afgescheurd was. Deze vervangen en ik ken de auto niet weer! Geen gebonk en vreemde geluiden meer maar die heerlijke geblazen vijfcilinder roffel
Dus bij vreemde geluiden deze ook controleren.....
Zie foto's
Mvg, Frans
Dus bij vreemde geluiden deze ook controleren.....
Zie foto's
Mvg, Frans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Mijne begint nu ook laatste tijd te bonken, vooral bij optrekken en bochten bij lage snelheid.
En de olie uit die ophangrubber hangt al tot onder mn koelvloeistofvat... Nieuwe is reeds besteld.
Makkelijk te vervangen, als in, moet je het blok ondersteunen of kon hij gewoon zo los?
En de olie uit die ophangrubber hangt al tot onder mn koelvloeistofvat... Nieuwe is reeds besteld.
Makkelijk te vervangen, als in, moet je het blok ondersteunen of kon hij gewoon zo los?
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Waar precies heb je dat blok ondersteunt als ik vragen mag?
Ik denk er vandaag ook eens aan te beginnen, heb mijn steun binnen sinds gisteren.
Het enige wat ik snel en direct zie, is de carter maar denk niet dat die het fijn vind om even het volledige gewicht van het blok te dragen.
Alternatief kan ik tegen volgend weekend aan een motortakel geraken en het blokje optrekken aan het oog wat wel mooi zichtbaar bovenop te zien is.
Ik denk er vandaag ook eens aan te beginnen, heb mijn steun binnen sinds gisteren.
Het enige wat ik snel en direct zie, is de carter maar denk niet dat die het fijn vind om even het volledige gewicht van het blok te dragen.
Alternatief kan ik tegen volgend weekend aan een motortakel geraken en het blokje optrekken aan het oog wat wel mooi zichtbaar bovenop te zien is.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
ik heb vorig jaar ook mijn bovenste motorsteunen vervangen. Ik heb het motorblok ondersteund onder de carter met een grote garage krik en een blok hout er tussen om de kracht goed te verdelen. Ik moest ook het koelwater reservoir verwijderen en aan de kant trekken om er goed bij te kunnen. maar uiteindelijk was het maar een klusje van een klein uurtje.
overigens veroorzaakte bij mij de kapotte motorsteun geen gebonk bij oneffenheden maar vooral bij schakelen een klap.
overigens veroorzaakte bij mij de kapotte motorsteun geen gebonk bij oneffenheden maar vooral bij schakelen een klap.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Heb het klusje reeds geklaard, heb de combinatie gemaakt tussen ondersteunen op een krik, en omhoog trekken met een spanriem.
Heuj, ik heb het in 3 kwartier gefikst
Als ik nu mn blok heen en weer schud, schud de carrosserie ook mee. Beter!
Die ouwe steun maakte wat vreemde blaas en zuchtgeluidjes als ik er in porde, die kan op de metaalhoop.
Heuj, ik heb het in 3 kwartier gefikst
Als ik nu mn blok heen en weer schud, schud de carrosserie ook mee. Beter!
Die ouwe steun maakte wat vreemde blaas en zuchtgeluidjes als ik er in porde, die kan op de metaalhoop.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Hmm, daar ga ik dus ook maar eens naar kijken. Ik heb bij korte oneffenheden(heuveltjes af) ook 1x gebonk aan de rechterzijde. Dit kan dus heel goed de oorzaak zijn. Thanks!Bella schreef: Oorzaak gevonden en opgelost! Het bleek de rechter hydro-motorsteun (distributie zijde) te zijn welke compleet lek en afgescheurd was. Deze vervangen en ik ken de auto niet weer! Geen gebonk en vreemde geluiden meer maar die heerlijke geblazen vijfcilinder roffel
Dus bij vreemde geluiden deze ook controleren.....
Zie foto's
Mvg, Frans
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Hoi Martijn,
Je merkt het ook als je accelereert in lange linkerbochten..... Lijkt net een kapotte aandrijfas.
Vandaar dat ik deze ook (onnodig) vervangen heb. Vervangen stelt niet zoveel voor. Meeste werk is de carterbeschermingsplaat
verwijderen. Ik heb de steun gekocht bij R&D carparts in verband met hun snelle levering
Je merkt het ook als je accelereert in lange linkerbochten..... Lijkt net een kapotte aandrijfas.
Vandaar dat ik deze ook (onnodig) vervangen heb. Vervangen stelt niet zoveel voor. Meeste werk is de carterbeschermingsplaat
verwijderen. Ik heb de steun gekocht bij R&D carparts in verband met hun snelle levering
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Thanks voor de tip, nog iets om even wat aandacht aan te schenkenBella schreef: Hoi Martijn,
Je merkt het ook als je accelereert in lange linkerbochten..... Lijkt net een kapotte aandrijfas.
Vandaar dat ik deze ook (onnodig) vervangen heb. Vervangen stelt niet zoveel voor. Meeste werk is de carterbeschermingsplaat
verwijderen. Ik heb de steun gekocht bij R&D carparts in verband met hun snelle levering
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Gisteren even gekeken onder de kap en nu vind ik dat er behoorlijk wat scheurtjes in de bovenzijde zitten. Onderzijde kan ik helaas niet bekijken natuurlijk.
Wat raden jullie aan, vervangen?
Wat raden jullie aan, vervangen?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Je kunt hem eerst even demonteren (is niet zoveel werk ca.15 minuten) om te zien of die gescheurd is. Ik kon het bij die van mij ook niet zien aan de bovenkant. Toen ik de krik er onder had en de twee bouten op de draagbalken eruit had en hem heel makkelijk kon bewegen wist ik genoeg.....
Mvg, Frans
Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
En dan de krik even onder de carterpan plaatsen?
En de steun/balk wat er overheen zit moet dan ook los toch?
En de steun/balk wat er overheen zit moet dan ook los toch?
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Een balkje of plank tussen de krik en het carter zodat je het gewicht verdeeld(je hoeft alleen het blok te ondersteunen en niet de hele auto te liften) Het steuntje over de motorsteun zit met de bouten vast waar ook de motorsteun mee vast zit. Als je het koelvloeistofresevoirtje los klikt kun je hem opzij leggen en de 2 bouten losdraaien aan het motorblok (zitten goed vast! Loctite)
Sterkte
Mvg, Frans
Sterkte
Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Kijk, topinfo!Bella schreef: Een balkje of plank tussen de krik en het carter zodat je het gewicht verdeeld(je hoeft alleen het blok te ondersteunen en niet de hele auto te liften) Het steuntje over de motorsteun zit met de bouten vast waar ook de motorsteun mee vast zit. Als je het koelvloeistofresevoirtje los klikt kun je hem opzij leggen en de 2 bouten losdraaien aan het motorblok (zitten goed vast! Loctite)
Sterkte
Mvg, Frans
Nog met een bepaald aantal nm vastzetten toevallig?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Gewoon vastzetten met een beetje puppypower! Ik weet het originele moment niet. Misschien staat dat in Vida.
Mvg, Frans
Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Bij mn diesel zijn alle bouten 90Nm.
Die op de grijze beugel, die op de wagen zelf vast zit ziet er identiek uit (beugel + bouten) als de steun van een diesel, zal allicht hetzelfde zijn.
Echter op het blok is de aansluiting iets anders bij een benzine. Vida eens doorspitten inderdaad.
Die op de grijze beugel, die op de wagen zelf vast zit ziet er identiek uit (beugel + bouten) als de steun van een diesel, zal allicht hetzelfde zijn.
Echter op het blok is de aansluiting iets anders bij een benzine. Vida eens doorspitten inderdaad.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)