Schommelende temperatuurmeter koelvloeistof.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Goedenavond,

Maandag na mijn enkele reis Arnhem-Utrecht zag ik dat de meter vd koelvloeistof 0 graden aangaf ineens.
De kachel deed het gewoon. Bij de verkeerslichten de motor uitgezet en na het opnieuw starten stond hij weer op 90 graden (in het midden).

Eind vd dag in Arnhem bij Volvo even uit laten lezen. Daar zagen ze dat de sensor even 0 aangaf en hebben dit gereset.
Wannner het weer zou gebeuren, dan moet ik me melden.
Vandaar weer heen en weer naar Utrecht gereden. Wat mij opvalt:
De meter schommelt veel. Dan zakt hij weer wat en dan staat hij weer op 90.
Dat deed hij voorheen niet.

Zojuist thuis (warme motor) de auto even laten lopen. Kachel uit gezet. Maar de ventilator slaat niet aan.

Zou de sensor toch zijn beste tijd hebben gehad?

Gr. Peter.
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

welke motor heb je in je v50/s40/c30?

ik heb zelf een kapotte thermostaat gehad in mijn 1.8 benzine. Hier schommelde de temperatuur meter ook tussen midden en net ietsje kouder.

de temperatuur meter geeft overigens vanaf 75 graden al exact het midden aan, dat is niet persee 90 graden. Om dat zeker te weten zou je een OBD scanner moeten aansluiten voor een temperatuur readout.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Sorry,
Dat is de S40 D2 uit 2012, hard op weg naar de 200.000km.
Het lijkt er inderdaad op dat de thermostaat niet helemaal opent.
Binnenkort de dealer maar weer opzoeken.
Gr.
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Denk eerder dat de temperatuur sensor aan het overlijden is.
Die geeft geen juiste waardes door.
Die kost zo rond de 30 euro.

Als je thermostaat niet zou openen word hij juist te warm.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Plein69 schreef: Als je thermostaat niet zou openen word hij juist te warm.
niet helemaal waar. De thermostaat is 'fail safe' wat inhoud dat bij de meest gebruikelijke manier van kapot gaan de thermostaat volledig open blijft staan en daardoor overmatig koelt. Dit is een bekend probleem bij de 1.8/2.0 benzine.

maar gezien het uitlezen ook een temperatuur oplevert van 0 zou het heel goed inderdaad enkel de sensor kunnen zijn.

met de thermostaat volledig open komt de motor niet goed op temperatuur op de snelweg. Zal blijven steken rond de 65-70 graden max.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Gisteren even bij Volvo Service Elst geweest. Er wordt een nieuwe sensor besteld, welke de komende week geplaatst wordt. Hoogstwaarschijnlijk is de sensor de boosdoener. Ik laat het nog wel even weten.

Kan ik meteen eens nadenken wat ik met de 200.000 beurt (incl. APK) doe. Volvo Service Elst of weer naar Henk Schoten in Arnhem.
Gaat dan om olie, oliefilter en interieurfilter incl. APK.
jorisderidder
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.09.2021 - 20:43

Kan iemand mij vertellen waar die sensor precies zit?
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Sinds kort komt mijn 2.0 benzine ook niet meer helemaal goed op temperatuur. Verbruik is ook een stukje omhoog gegaan. Ik denk aan diverse forumberichten af te lezen dat het waarschijnlijk thermostaat of sensor is. Is dit iets om uit te kunnen meten met vida? Ik had op foto contactslot nog eens aangedraaid om de foto te maken na een autoritje, vandaar de toeren op 0.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als je thermostaat kapot is, m.a.w. iets open blijft staan, dan gaat de temperatuur bij het rijden (rijwind) omlaag en bij stilstand iets omhoog. Is in de zomer beter te zien dan in de winter.
Maar met Vida kun je waarschijnlijk e.e.a. beter uitlezen en kijken wat andere temperatuursensoren doen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Dank voor de reactie, het lijkt er inderdaad wel op dat het hiermee te maken heeft want op snelweg nog iets koeler dan op foto. Ga het inderdaad maar even extern laten uitzoeken, met een standaard OBD2 module ben ik er waarschijnlijk nog niet? (Sinds deze auto probeer ik mij ook wat meer in de daadwerkelijke technieken te verdiepen, verder dan autobladen lezen in ieder geval) Ga daar nog wel even over speuren op dit forum!
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Even een nieuwe thermostaat en als je toch bezig bent, sensor (laten) monteren, dan ben je weer helemaal klaar.

De aanwijzing van temperatuur en het hogere verbruik zeggen me al genoeg.
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Bedankt voor de reactie, gezien de ervaringen die ik in eerdere berichten tegenkwam en signalen van temperatuur en temp. kan het bijna ook niet anders. Snel even langs de garage, zag wat zelfmonteurs aan de slag maar die sla ik even over. Kan ik veel beter mijn vaste monteur laten doen.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Dank aan alle voorgaande leerzame reacties. Met de uitleg van de fail-safe-thermostaat van Volvopilot was voor mij erg nuttig!

Het meelezen attendeerde mij op een voortdurend "lage" (links van het midden) koelvloeistoftemperatuur tijdens het rijden.
Uitlezen met een eenvoudige OBDII in combinatie met Car Scanner app, gaf tijdens snelweg ritten slechts 64-65 graden,
bij thuiskomst liep deze in stilstand op naar 67-68 graden.
Contact gezocht met de garagist. Die bevestigde temperatuur moet tijdens het rijden naar 85-90 graden oplopen.
Dus thermostaat defect.

Voor reparatie moet ook multiriem en spanner worden gedemonteerd. En dat laat ik graag aan hen over.
Preventief wordt ook op mijn verzoek het expansievaatje vervangen.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Hier ook update van lage motortemperatuur. Inplannen vervanging van thermostaat en sensor duurde even. Onderdelen zijn inmiddels vervangen en auto rijdt weer als een zonnetje! Gelijk ook de apk weer laten vernieuwen want die kwam ook al dichterbij.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Goed dat het allemaal weer opgelost is!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”