D5 of T5 lpg

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
delta12
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.01.2019 - 20:23

Hallo allemaal,

Na lang weg te zijn geweest van dit forum (nu op 850forum) is het tijd voor auto wissel.
Op het moment rij ik een v70 classic (1997) 2.5 20v op lpg. Rijd top, maar er komen dure reparaties aan.
Ik ben weer gaan kijken wat er op de volvo markt is. Voor de v70 heb ik een v50 2.0d gehad. Deze heeft de 3ton gehaald, maar de oliepeil begon te stijgen op het einde.

Zoals mijn titel al aangeeft zit ik nu te twijfelen tussen 2 types. De D5 diesel of een T5 op lpg. (ja ik wil een 5 cilinder)

Wat zijn de ervaringen?

T5 : lpg ervaringen?
D5 : roetfilter of andere problemen?

Alle tips of advies welkom
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik heb momenteel zowel een T5 op LPG als een D5 euro3 (zeel betrouwbaar en veel zuiniger dan de nieuwere motoren) van mei 2004.

Onder de streep is die D5 een stuk goedkoper rijden/onderhoud, maar dat is o.a. door een automaat revisie van de T5 gekomen.

Zelf ben ik niet echt een diesel rijder, en vind de gechipte T5 met dikkere downpijp en intercooler een stuk fijner rijden, is toch 100pk meer zo.

Het enige vervelende van de T5 LPG is dat je 3-4x per week aan de pomp staat, en met de D5 1300km op een tank kan doen.

Enonomische rustige rijders hebben veel meer aan een diesel dan een T5 op LPG als je het mij vraagt.

De D5 doe ik ook na de vakantie weer weg, mocht je interesse hebben
delta12
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.01.2019 - 20:23

Momenteel rij ik de v70 classic en ben gewend om vaak bij de pomp te staan. De v70 rijd 1 op 10 gemiddeld. Dus de T5 rijd goed op op LPG? wat voor installatie heb jij erin zitten.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Ik rijd nu sinds ca.3 jaar een v50 t5 Summum geartronic met alle toeters en bellen (geen standkachel) met vialle lpi installatie. Het enigste wat ik heb gedaan is de gaspomp in de tank preventief laten vervangen in verband met het geluid. De auto heeft nu 285.000 km gelopen(230.000 gas) zonder problemen. Ik vervang de bougies om de 25.000 km (Ngk iridium via aliexpress ^_^ )
De actieradius is inderdaad beperkt (320 km op een tank bij stevige voet) maar ik woon slechts 17 km van mijn werk. In mijn beleving wordt er bij hogere toerentallen ook benzine bij gespoten omdat het benzineniveau ook zakt bij hoge toerentallen.
De auto kan dit goed aan (gp Oostenrijk veelal 180 km+ op de cruise). De d5 is natuurlijk ook eens kanon maar door de fijnere koppelopbouw van de t5 rijdt dit veel soepeler. De t5 begint te sleuren bij ca.1800 toeren en gaat dan als het moet gewoon door tot 5500 toeren voordat die schakeld. Bij een d5 is dit toerenbereik veel kleiner wat hem wat nerveus maakt. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring. En hoe gaat het in de toekomst met de dieselvoertuigen i.v.m. het milieu....... Lpg is natuurlijk wel schoner.
Het onderhoud zal qua kosten denk ik even duur zijn, maar ik doe alles zelf mer onderdelen via Ebay.de.

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Goedemorgen Frans, welk type bougie bestel jij precies via Aliexpress? Weet jij of dat ook pas in mijn S40 2.4 uit 2006 op LPG?

Groet, Hans
S40 2.4i uit 2006 op LPG
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Ik bestel de NGK ILFR6B 6481
Maar dit is wel een bougie specifiek voor turbo motoren. Weet zo niet welke er in een turboloze 2.4 motor moet. Maar dit is natuurlijk wel op te zoeken via internet.

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik heb een Prins installatie, net als mijn buurman zijn R op LPG. Hij rijd rustig en doet 8,6L per 100KM, ik zit met 12L/100km er wel wat boven, maar ik rij 130-140 op de snelweg en daar gaan ze flink meer verbruiken dan met 100-110 rechts sukkelen.

Bougies hou ik origineel turbo-bougied van Volvo, die zijn echt perfect voor LPG, heb wat met andere geëxperimenteerd, maar die hielden het bij lange na niet zo lang vol.

Als vaak tanken niet erg is, zou ik zeker voor een T5 op LPG gaan.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

En Delta12, inmiddels wat gevonden?

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik ben ook wel benieuwd wat de TS gekozen heeft en welke LPG installatie.

Zelf heb ik 4 offertes binnen voor inbouw van LPG in de T5.
Vogels VGI
Eurogas
BRC Basic
BRC Premium

Alle offertes geven ook aan dat een klepsmeersysteem nodig is, is dat zo?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19480
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja. Dat zou ik zeker laten installeren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8306
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Werd mij wel aangeraden bij de 2.5t (in een S60 dan, maar toch), omdat het een turbo motor is. Deze zou heter worden dan non-turbo.
Meerprijs was 375 euro, totaalprijs van 2700 euro voor een Vialle LPI systeem had ik in 10 maanden / 33.200 km terugverdiend.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik heb begin maart een afspraak om een Prins systeem met Valve Care te laten inbouwen bij LPG Spijkenisse, dat kost totaal € 2500.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”