Meer problemen met de Volvo

Geleverd vanaf 2003
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Van de week kwam ik erachter dat het koelvloeistof niveau nogal laag stond. Deze dus bijgevuld tot net onder met max streepje. Een dag later na ongeveer 150km was deze alweer bijna leeg maar de auto is niet warmer geworden als bedrijfs temperatuur (althans dat is wat de meter zegt, ik kan het niet controleren). Vandaag van zuid Oostenrijk tot Frankfurt am main gereden, net Buiten Frankfurt de McDonald's gepakt en hier hoorde ik e.e.a borrelen onder de motorkap. En er stroomde water onder de auto vandaan thv van het koelvloeistof vaatje, openen van de motorkap gaf een verschrikkelijk beeld van kokende koelvloeistof/water emulsie tot ver boven maximum, het meeste vreemde vond ik nog dat de ventilator niet vol gas stond te blazen en dat de temperatuur meter netjes in het midden is blijven staan. Ik heb hem met de caravan erachter en volgeladen natuurlijk wel over verschillende bergen en maximaal 8% stijging en daling en een hele hoop files moet trappen maar niet veel harder als 90km/h met hier en daar bij het inhalen van een vrachtwagen max 100.

Kan dit de koppakking zijn? Ik ben hier natuurlijk best bang voor je door alle verhalen die je hoort en ik moet nog 550km naar huis.

https://ibb.co/VWhV8JF
https://ibb.co/mJzXkhT

Ik heb een filmpje waar te zien is dat de vloeistof kookt en het ventiel in de dop de vloeistof er uit gooit, na de auto te hebben laten afkoelen stond het pijl wederom iets onder minimaal.

Zijn er dingen waarvan jullie zeggen check dit even of houd dat in de gaten? Kan Vida de temperatuur sensor in het thermostaat huis uitlezen en eventueel bedienen om de werking te controleren van de sensor?
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

Niet gelijk het allerergste denken.
Kan een slecht werkende thermostaat zijn of een waterpomp die het niet meer doet.
Is wel verstandig om er naar te laten kijken.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zou als eerste de temp schakelaar/sensor en aansturing vd de Koelventilator laten nakijken, en daarna de rest van het koelsysteem.

Zou idd verwachten dat de ventilator in de hoogste stand zijn werk nu moet doen, het feit dat dat niet gebeurd is verdacht.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Dank voor jullie reacties, de thermostaat is een kleine 1.5 jaar geleden vervangen helaas door de bekende blauw met geel. Maar op dat moment had ik geen andere keuze. Ik heb wel ergens gelezen dat after market thermostaten een fractie kleiner kunnen zijn en zodoende de pakking scheuren of koelwater lekken. De sensoren zijn indd de eerste verdachten (en de koppakking de ergste angst al is ook die natuurlijk te vervangen).

We gaan nu ontbijten in het hotel, hangen de caravan weer achter de auto en gaan voor de laatste 550km naar huis. Ik heb voor het geval dat het drinkwater reservoir gevuld met 25L water, dit zou voldoende moeten zijn om thuis te komen, de cruise gaat aan op 80km/h en zal wat vaker stoppen om hem te laten afkoelen. Van de week maar eens aan Vida hangen.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Ik heb dat ook een keer gehad met een bijna nieuwe huurauto. Hadden steile berg opgereden na lange rit bovenop berg auto geparkeerd en uitgezet. Deze kookte toen ook meteen over. Motor meteen weer gestart zodat ie het koelwater weer rondpompte, toen was het meteen voorbij. Weet niet of jij motor ook uit had gezet bij de Mac?, als het koelwater niet meer wordt rondgepompt wordt het op sommige plekken bloedheet als motor flink heeft moeten werken met zoiets als gevolg. Tenminste dat is mijn theorie, ik laat de motor tegenwoordig altijd even nadraaien voordat ik em uitzet als ie hard heeft moeten werken, dan draait de waterpomp ook nog even door.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Ik heb er zojuist even opgelet en indd vlak na het motor uitzetten niveau prima stond even stil krab 2min later kookt de hele zooi over. De fan doet het dan ook nog steeds niet met de sleutel in het contact niet niet met draaiende motor dus daar zit in elk geval een probleem. Nog 260km tot thuis ik zal hem dan eens laten draaien kijken wat er gebeurt. Ik geef hem nu even de tijd af te koelen met de kap open enzo beetje extra koelvloeistof erin en we gaan weer verder.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Miss waterpomp niet helemaal lekker, of gedeeltelijke blokkade ergens in het koelsysteem waardoor de druk ergens in het systeem omhoog gaat en bij de temperatuursensor nog gewone temperatuur meet? Denk alleen dat ie dan met filerijden juist problemen zou moeten geven. Of misschien gewoon de dop van koeltankje kapot? Vervelend wel, succes met naar huis rijden.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

We zijn inmiddels thuis gekomen, heb hem maar 1x bij hoeven te vullen met de mix van koelvloeistof en water. Bij aankomst heb ik de auto laten draaien zoals hierboven genoemd tijdens het uitpakken van de auto en het loskoppelen van de caravan (niet in die zelfde volgende overigens) na 10 a 15min heb ik de auto op de parkeerplaats gezet en uit gedaan, maar indd geen overkokende vloeistof. Of dit te danken is aan de vlakke rit met 80km/h van Arnhem naar Utrecht of aan het laten draaien weet ik dan niet. Hoe het ook zij ik ga de ventilator aansturing en de temperatuur sensor eens laten doormeten door de dealerd.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Was ik nog vergeten te zeggen, onze kadett coupe met 2.3 Volvo 240 motor krijgt het ook wel eens te warm als ik em continue flink op z’n staart trap. De kachel vol aan + blower helpt dan ook wel wat ;-)
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Moet de temperatuur meter dan ook niet vol uitslaan? Bij mij blijft hij keurig in het midden staan. Toevallig heb ik vandaag een collega gesproken die in bezit is van Vida ik zal van de week zijn spul even lenen en de temp sensor en regelunit van de ventilator eens nakijken.

Ik weet niet of de motor temperatuur meter/sensor de zelfde is als die van de koelvloeistof temperatuur. Mijn gevoel zegt van niet maar je weet nooit.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Je kan de koelvin ook aansturen met Vida. Mooie check.
M&M
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Maar staat er ook druk op het expansievat (niet testen meet hete/warme motor), maar is de dop nog wel goed en kan er druk opgebouwd worden. Bij atmosferische druk zal hij anders ook aan de kook kunnen raken en met overdruk toch een paar graden hoger voordat dit gebeurd wat ook de bedoeling is.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Met een simpele infrarood thermometer kun je ook goed bekijken wat de temperaturen op verschillende plekken is. En waar de temperatuur veranderd als je motor uitzet.(Action had die ook) Kan idd goed zijn dat bij motor uitzetten na stevig rijden de hitte opstijgt door kapotte dop en in het koelvaatje door die dop de vloeistof er dan uit gooit.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Ik heb de dop even extra gecheckt de bovenste o ring is gescheurd dus die moet vervangen.

@M&M: er staat bijna geen druk op het expansievat, als de vloeistof niet kookt, als het kookt en overstroomt zou ik zeggen dat er teveel druk in zit wat niet vreemd is met kokend water.

Toch zelf maar eens Vida gaan aanschaffen.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
M&M
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Nee, systeem moet druk hebben, als voorbeeld mijn Opel heeft een temp van 108 graden en kookt niet door de drukverhoging (ik heb nooit gemeten bij de Volvo). Maar overdruk is juist essentieel om niet te gaan koken. Ik heb het vermoeden dat dit jou probleem is. Geen drukopbouw waardoor de motor bij stilstaan/uitzetten aan de kook gaat.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Zo bedoelde ik het ook, goed uitgelegd, slangen staan ook altijd wat onder druk. Zou als eerste ook andere dop proberen, kan inwendig ook kapot zijn. Maar Miss is het met een nieuwe o ring ook al opgelost.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

@M&M: het niet opbouwen van druk zou verklaard kunnen worden door de kapotte o-ring op de dop.

ik ga van de week de sensoren en de ventilator unit testen als ik Vida in handen heb en een nieuw expansievat + pot bestellen (er lijken haar scheuren in te zitten en er zit zoveel verkleuring in dat het soms lastig is het niveau te pijlen)
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
M&M
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

@M&M: het niet opbouwen van druk zou verklaard kunnen worden door de kapotte o-ring op de dop. :Helemaal eens

Grote kans dat dit ook het gehele probleem is financieel ook een van de goedkopere reparaties :)
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Het is even geleden maar inmiddels heb ik zelf Vida aangeschaft. Na wat "spelen" met de software eerst eens de aansturing van de fan gecontroleerd, deze werkt perfect op 50 en 100%, aan de regelunit zal het dus niet liggen. De koelvloeistof temperatuur sensor geeft ook een normale uitslag welk redelijk overeen komt met wat ik heb gemeten in het tankje. 2 storingen komen echter wel telkens terug, de ene (Vida code) CCM-0009 Passenger temperature control sensor is blocked en iets met de nokkenas sensor. Nu heb ik begrepen dat er 2 of 3 van die olie/druk/standen sensoren boven op het blok zitten welke door vuil of dikke olie nogal eens problemen kunnen geven deze zal ik dus eens gaan schoonmaken, en een olie verversing mag ook wel 26k km. (ik had niet verwacht dat ik zoveel km's maakte met de V50), morgen ook maar eens een nieuw druktankje halen end am hopen dat de problemen met de koelvloeistof niet meer voorkomen.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Ron67
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 17.07.2017 - 21:16

viewtopic.php?t=83037

Bij mij spoot er afgelopen maand een fontein uit aan de bovenzijde, door ouderdom en uitgedroogd kunstof was er een scheur ontstaan. op advies toch gelijk ook de dop vervangen, afgelopen week bij de apk de thermostaat meegenomen en vernieuwd. scheelt een hoop qua temperatuur die oploopt en de stand vd naald.
Laatst gewijzigd door Ron67 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”