Toerental zakker

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Adekkert
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.10.2017 - 10:33

Hallo allemaal,

Sinds een klein tijdje valt mij op dat wanneer ik afrem en de koppeling indruk, bijvoorbeeld om te remmen voor het verkeerslicht, dan zakt de toerentellen even naar zo'n 300 toeren om vervolgens wel weer naar het normale stationair toerental te gaan.

Opzich geeft het nog niet echt problemen maar het is wel iets dat me steeds meer opvalt. Iemand een idee wat het zpu kunnen zijn?
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Dit is een bekend probleem bij deze motoren. De Focus MK2 1.8 heeft dit zelfde probleem. Schijnt groot en deels op te lossen zijn met een nieuwe software voor de ECU. Dit kun je laten inlezen bij de volvodealer. Daarbij kan het schoonmaken van het gaskleppenhuis verbetering geven. Deze vervuilen heel sterk door het EGR systeem die vlak na het gaskleppenhuis op het inlaat traject zit.

Dus dit zakkende toerental probleem is niets meer dan een 'computer foutje' en zit geen ander probleem achter.

Ik had het zelf net na het aankopen van mijn auto heel erg sterk. Toen heb ik zelf het gaskleppenhuis schoongemaakt en inmiddels heb ik er bijna geen last meer van. Komt wellicht ook door het autogebruik van alleen lange afstanden op de snelweg dat de vervuiling via het EGR systeem hierdoor wat geringer is geworden.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Adekkert
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.10.2017 - 10:33

Oke, goed om te weten. Kan het gasklephuis gewoon gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd worden? Of moet het dan ook opnieuw ingeleerd worden?
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Voor zover ik weet (van de 2.4) zou je die zonder probleem terug moeten kunnen zetten. alleen als je een nieuwe/andere monteert moet deze ingeleerd worden. Maar misschien zit ik er naast. ik heb hem in elk geval los gehad en na reinigen terug gezet zonder software.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Adekkert
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.10.2017 - 10:33

Toch even contact gehad met de dealer. Inleren is niet nodig na schoonmaken van het gasklephuis. (Voor een 1.8L benzine dan)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Zolang je dezelfde houdt heb je niet meer nodig dan een steeksleutel en schroevendraaier.
Adekkert
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.10.2017 - 10:33

Inmiddels het gasklephuis schoon gemaakt en het ziet er naar uit dat het heeft geholpen. Het toerental zakt niet meer tot onder het stationaire, maar de motor pakt ook beter op na schakelen. Niet meer stoterig!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”