Volvo v50 1.6d2 2012 wilt na motorrevisie niet starten

Geleverd vanaf 2003
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

Hallo leden,

De motor van mijn volvo v50 1.6 diesel uit 2012 liep vast, waarna ik de motor ben gaan reviseren. Zuiger vervangen, zuigerveren, krukassensor, nokkenassensor en distributieriem. Verder geen elektronische onderdelen vervangen.

Ik heb van alles geprobeerd maar de auto wilt nog steeds niet starten. Nu heb ik de auto uitgelezen met Vdash en krijg ik de volgende melding:

ECM-P018300 - Fuel Temperature Sensor "A" Circuit High. General Failure Information. No sub type information
ECM-P229100 - Injector Control Pressure Too Low - Engine Cranking. General Failure Information. No sub type information

Ook heb ik de stroom gemeten op de verstuivers, geen enkele voltage te meten! Nu weet ik dat deze door ECM worden aangestuurd.. maar blijkbaar is er iets anders wat niet goed is waardoor de ECM geen stroom naar de verstuivers toe stuurt.

Verder nog geprobeerd met Start spray aan de praat te krijgen en dit lukt, net zolang totdat ik spray, stop ik met sprayen, dan stopt de auto meteen.

Hele motor en bekabeling is tijdens de revisie dus los geweest.

Heeft iemand tips of adviezen? graag !!! bedankt leden.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zekeringen gecontroleerd?
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

Ja echt alle zekeringen, zowel onder de motorkap als passagierskastje
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Brandstof systeem wel netjes ontlucht?
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

Nou ik heb me laten vertellen dat dit niet nodig zou zijn bij deze type motoren, kun jij mij omschrijven hoe dit moet bij deze D4162T?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

volvo v50 2012 schreef: Nou ik heb me laten vertellen dat dit niet nodig zou zijn bij deze type motoren, kun jij mij omschrijven hoe dit moet bij deze D4162T?
Moet zeker wel, anders gaat die nooit lopen. Het makkelijkst is met een pompje of een vacuümontluchter op de retour, de geel omcirkelde aansluiting op de foto in onderstaande link.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=272443
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

Dankjewel, ik ga het morgen even met een pompje doen! Ik laat ook even weten of het is gelukt.
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

enige idee waar ik zo een pompje kan kopen evt, bestellen duurt altijd ff
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ontluchten is een gedoe met deze dingen, dat moet écht goed gebeuren. Als er teveel doorgestart is zonder te ontluchten dan is de pomp nu ook stuk, weer een dure reparatie erbij... :(

(Deed de garage hier verkeerd, met een V50 1.6D uit 2010, 2012 lijkt mij een gelijke auto).
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Mocht je echt haast hebben, en..

als je geen overhevel pomp hebt, (misschien met ook geen probleem), perslucht op de brandstoftank zetten (vulklep open, sok om de perslucht nippel en dicht houden) komt alles er netjes voor uit, filters leidingen alles vol dan snel aansluiten voor je teveel verspilt en weg is de lucht, moet prima werken zo.
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

Superbedankt, ik ga straks naar de garage en beginnen met ontluchten.. de update volgt snel!
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

beste onluchten is niet gelukt er komt geen enkele brandstof omhoog en tank is niet leeg, enig idee waar het aan kan liggen?
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

[video][/video]
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

En een klein detail misschien, de sleutel veert niet vanzelf terug, auto blijft doorgaan met starten ookal is de sleutel terug op positie II, als de sleutel op positie I is dan stopt de auto wel met starten.. Kan dit er ook mee te maken hebben?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

volvo v50 2012 schreef: beste onluchten is niet gelukt er komt geen enkele brandstof omhoog en tank is niet leeg, enig idee waar het aan kan liggen?
V70R^2 schreef: Ontluchten is een gedoe met deze dingen, dat moet écht goed gebeuren. Als er teveel doorgestart is zonder te ontluchten dan is de pomp nu ook stuk, weer een dure reparatie erbij... :(
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

En de sleutel zegt dat iemand iets? startonderbreker?

Als ik sensor van de krukas eruit plug dan veert de sleutel wel gewoon terug naar II en stopt met starten ipv doorgaan...
Laatst gewijzigd door volvo v50 2012 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat van die sleutel snap ik niet, je hebt de motor gereviseerd toch?

Hoe is het met de verstuivers en ben je ergens met de inspuiting aan het klieren geweest?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
volvo v50 2012
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.09.2019 - 11:40

Klopt verder helemaal niets anders.. alleen mechanische onderdelen. Verstuivers zijn alleen eruit gehaald en erin en ook dit verliep soepel zonder beschadigingen. Net een monteur meegenomen, hij denk aan common rail sensor of brandstofpompsensor (die zijn helaas niet los te koop).

Maar dat van de sleutel vind ik eigenlijk ook wel raar,wat zou dat kunnen zijn?
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

De foutcodes ontstaan doordat er geen brandstof is. Wat is de reden dat je de krukassensor en nokkenassensor hebt vervangen? Heb je de oude krukassensor nog? Als je deze preventief hebt vervangen, zou ik deze weer terugwisselen.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”