v50 2.0D rijdt schokkerig, stottert bij constante snelheid

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Beste mede Volvoliefhebbers,

Ik heb sinds een tijdje een lastig probleem met mijn v50 2.0d van 2006 (343d km). Simpelgezegd rijdt de auto niet lekker op constante snelheid, hij rijdt steeds met kleine schokjes lijkt het wel. Het lijkt een taai probleem waar online ook allerlei verschillende oorzaken voor aangedragen worden, dus ik hoop dat iemand hier mij op weg kan helpen of kan mee denken. Ik ben tot het volgende gekomen:
  • Als ik gas geef en optrek, is er niks aan de hand, het treedt alleen op bij constante snelheid, zowel met als zonder cruise control;
  • Het zit in de aandrijving, want wanneer ik de koppeling in trap of gas loslaat, is het probleem weg;
  • Uitlezen met VIDA geeft geen problemen met injectoren of iets in die richting;
  • Er worden/werden in VIDA wel wat problemen aangegeven met het roetfilter (ECM-2452 en 2453). Filter is een aantal jaar geleden echter doorboord, dus dat zou geen werkelijk probleem moeten zijn. Wel heb ik de druksensor vervangen en de bekabeling daarvan. Het zou eventueel aan de drukslang kunnen liggen, dat heb ik nog niet uitgesloten. Na deze werkzaamheden meldingen gewist maar later niet opnieuw uitgelezen;
  • EGR (wat ik online soms ook als een oorzaak voor dergelijke klachten zie) is softwarematig uitgeschakeld;
  • Mijn gevoel was dat het een regeltechnisch probleem zou zijn, om die reden heb ik ook de luchtmassameter, de MAP sensor en de temperatuursensor voor binnenkomende lucht vervangen. Het vervangen van de sensoren heeft het wel verbeterd, maar het probleem niet opgelost;
  • De turbo hoor je wat fluiten als je gas geeft, maar dat is al geruime tijd het geval;
  • Als ik flink gas geef (op de oprit naar de snelweg bijvoorbeeld), krijg ik weleens een foutmelding in VIDA ECM-0238 boost pressure sensor Signal too high. Dat is als ik me niet vergis de vervangen MAP sensor. Ik weet niet of dit relatie kan hebben met mijn stotterproblemen?
Waar zou ik nog meer aan kunnen denken? Bij defecte injectoren zou ik verwachten dat het probleem niet alleen bij constante snelheid zou optreden. Wellicht heeft het toch met de turbo te maken? Is er hier iemand die nog andere suggesties heeft of me op weg kan helpen? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt,

Joop
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ik herken het probleem. Was bij mij toen een vervuild luchtfilter. Zou dus bij jou ook zomaar kunnen, of niet.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik had een vergelijkbaar probleem, echter met een diesel van een ander merk (Alfa Romeo). Trad ook uitsluitend op bij constante snelheid; daar bleek het een niet meer frisse verstuiver, dus die zou ik niet per definitie uitsluiten.
'08 Volvo V70 2.5T Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bij een bijna lege tank: Twee flesjes Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner erin en aftanken met BP Ultimate Diesel. Gaf bij mij na een halve tank oprijden een heel goed resultaat, ook met een slecht lopende motor.
Kost relatief weinig (zeker in vergelijking met een nieuwe verstuiver) en is altijd goed om het brandstofsysteem eens goed te reinigen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Luchtfilter is al weleens vervangen sinds ik de problemen had, maar kan ik natuurlijk makkelijk eens proberen.
Voor wat betreft die injectoren, is er een manier om die te testen? Is eruit halen en doormeten de enige aanpak? Er is wel eentje die wat viezig is, dus het zou daar mee te maken kunnen hebben.
Die injection cleaner heb ik ook weleens gebruikt, wel een goed idee. Merk je echt verschil met die chique diesel ja? Kan ik eens proberen.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heb er ook een paar flesjes Forté aan gewaagd en tank sinds aanschaf ook alleen maar chique diesel (Total Excellium), en mijn blokje (2012 D2) is sindsdien steeds fijner gaan lopen. Duurde wel een paar tankjes voordat ik echt effect ging merken. Sindsdien geen bijgeluiden of inhouden meer, wat bij aanschaf een jaar geleden nog wel eens wilde voorkomen. Heb deze aanpak bij mijn vorige tweedehands Euro5 diesel ook succesvol toegepast. Geen wetenschap, maar heb wel sterk de indruk dat het werkt.
'08 Volvo V70 2.5T Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Nou komt het: bij APK bleken banden versleten aan binnenzijde. Had gezien dat het profiel al wel minder werd (na 40d km). Alle vier vervangen, opnieuw uitgelijnd en de trillingen zijn nagenoeg verdwenen! Nog wel heel lichte schokjes, maar niet goed merkbaar. Ik denk wel dat de velgen ook niet meer helemaal rond zijn, aangezien ook mijn vorige bandenwissel een enorm verschil maakte. Ik denk dat de banden niet gelijkmatig slijten doordat de velgen niet rond zijn. Aangezien die ook flink geoxideerd zijn, tijd voor een nieuwe set ;)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

jopie123 schreef: 25.01.2020 - 14:47 Nou komt het: bij APK bleken banden versleten aan binnenzijde. Had gezien dat het profiel al wel minder werd (na 40d km). Alle vier vervangen, opnieuw uitgelijnd en de trillingen zijn nagenoeg verdwenen! Nog wel heel lichte schokjes, maar niet goed merkbaar. Ik denk wel dat de velgen ook niet meer helemaal rond zijn, aangezien ook mijn vorige bandenwissel een enorm verschil maakte. Ik denk dat de banden niet gelijkmatig slijten doordat de velgen niet rond zijn. Aangezien die ook flink geoxideerd zijn, tijd voor een nieuwe set ;)
Dan zou ik inderdaad op zoek gaan naar andere velgen. In ieder geval je huidige velgen laten testen op kromheid. Een en ander zo laten betekent om de haverklap nieuwe banden.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”