V50je heeft een ongelukje gehad.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Na lang afwezig op het forum weer even een nieuwtje, inmiddels heb ik de hele ophanging voor (wiellagers, draagarmen, stuurstang einde, dempers de hele rambam) en de dempers achter ( ook hier komen de wiellagers nog voor maar ik wacht nog een kennis van SKF die ze voor goedkoper gaat leveren), koelsysteem is geflushed en helaas is de DTC van de automatische kleppen stel sensor ook weer terug ondanks dat ik deze heb schoon gemaakt.

Op het lijstje staan voor dit jaar: Wiellagers achter, distributie + multi riem en alles daarom heen, kleppenstel sensor vervangen, motortje omzetten van 5W/30 naar 0W/30 en als het even kan de automaat verversen.

Helaas is er afgelopen vrijdagmiddag in de binnen stad van Utrecht een Honda Civic achterin gereden, de Civic....weg gesleept, de Volvo deukje in de achter bumper en de beschermplaat bovenop de achterbumper los geschoten. De trekhaak heeft de grootste klap uitgedeeld en ontvangen, deze is bij de Civic vol door de radiateur heen gegaan, ik heb reeds een afspraak staan bij de schade hersteller om te kijken of er nog onzichtbare schade is en om de trekhaak te laten controleren aangezien ik deze geregeld gebruik. Gelukkig geen lichamelijke klachten.

Even een aantal vragen:

- Het lijkt of de automaten bak slipt, ik heb echter weinig tot geen ervaring met automaat bakken maar Google verteld mij dat als je hem voelt schakelen of na het schakelen lijkt hij even te blijven hangen op het toerental er iets moet gebeuren met de olie. Ik voel hem over het algemeen wel licht schakelen, en heb soms het idee dat hij op een x toerental blijft hangen als ik de auto eens goed door trek zonder de kick down. Nu ben ik niet erg bang aangelegd dus vroeg mij af of het makkelijker is om de bak eronderuit te schroeven en hem naar een garage te brengen om eventueel te kunnen zien of er schade is aan de platen en of revisie nodig is. graag jullie idee hierover.

- De auto lijkt koelwater te gebruiken, diversen tests door Volvo laten doen geeft geen lekke koppakking en toch moet ik het zo nu en dan bijvullen. ik zie geen natte plek onder de auto dus.....waar blijft het dan?????
De auto loopt niet warm (als ik de temp. meter moet geloven) en er komt geen witte rook uit de uitlaat, deze voelt overigens ook niet vettig aan, er is wel redelijk wat vocht aan de binnenkant van de auto maar niet de bekende zoetige lucht.

- Na het starten van de auto is een vrij harde "klonk" te horen, dit gebeurd echter enkel als de auto koud is. het lijkt van onder de auto vandaan te komen maar kan het moeilijk vast leggen met microfoon van mijn telefoon, ik ga het straks nogmaals proberen, als het dit keer lukt zet ik het filmpje of geluids fragment hier neer.

Wash hands and good health!
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Automaatbank kun je laten flushen, dat scheelt waarschijnlijk al een hoop. De bak hoeft hiervoor niet gedemonteerd te worden. Hoor je de klonk als de auto nog gewoon stilstaat, dus direct na het starten? Hoeveel koelwater verbruik je op 100km of 1000km? Het is mogelijk dat dat naarbinnen lekt.
Volvoless, nu Golf VII
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

De klonk is te horen bij het stil staan, ik laat de motor altijd even draaien en rustig naar stationair toerental komen voor ik hem in D zet, enkele seconden na dat het reguliere stationaire toertal is bereikt maakt hij het geluid. Het zijn maar bekertjes koelvloeistof, elke 400km ongeveer moet er een kleine 150ml bij. Dan zou het via de kachel radiateur de auto in lekken, waar kan ik eventuele schade door koelvloeistof lekkage kunnen vinden in de auto?
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Koelvloeistof niet overvullen. Bij koude motor mag het niveau in het tankje op minimum staan en bij warme motor komt het dan ergens tussen minimum en maximum. Niet met koude motor bijvullen tot maximum, want dat wordt er vloeistof door de dop uitgegooid bij warme motor en zakt het niveau weer. Blijft het niveau dalen tot onder het minimum bij koude of warme motor? Dan verliest de motor inderdaad vloeistof. Je had het koelsysteem geflusht; is het wel goed ontlucht?
Mijn advies dus: een tijdje niet bijvullen en kijken wat er gebeurt. Minimum bij koude motor is dus geen probleem.

De automaat: Weet niet wat die gedraaid heeft en welke bak het is (Geartronic, Powershift), maar de Geartronic wordt geadviseerd elke 100 dkm te flushen. De mijne heeft de eerste flush gehad bij 200 dkm en er kwam erg donkere olie uit. Schakelt nu weer zijdezacht.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Lee72
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 19.02.2020 - 21:34

Beste,
Ik heb ook het probleem van missende koelvloeistof gehad met mijn vorige auto, een Skoda. Bij mij was het de waterpomp die lekte en kapot was. Na vervanging waterpomp en distributieriem geen verlies meer.
Grt.
V40 D2 2.0 07/2015
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Thnx.
De waterpomp gaat er volgende maand met de distributie uit dus misschien ligt het indd daaraan.

De auto en de bak dus ook hebben inmiddels 271dkm gelopen, ik denk dat ik hem laat flushen en dan een ververs interval van 20dkm tot 35dkm aanhoud voor verversing, lijkt misschien wat kort maar ze heeft het vrij zwaar met off road en caravan berg op en af.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Bij deze nog even een foto van de opgelopen schade aan de achterzijde en de mooie glimmende zwarte nieuwe onderdelen in ophanging aan de voorzijde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Koelsysteem op druk zetten en kijken waar het water weglekt, dit hoeft niet perse de koppakking te zijn.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Weet iemand of de tweeter kappen bij de voorspiegel los te krijgen zijn(auto staat nu bij schade bedrijf dus kan niet zelf kijken)
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Volgens mij zijn het aparte artikelnummers bij Volvo, dus dan zou je los moeten kunnen bestellen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Autotje is eindelijk weer terug van de schade hersteller, job well done, vandaag even het geluid aangepakt, rondom de performance speakers erin gezet en de tweeters op hun plekje gedrukt, ik had een complete set performance audio incl versterker en de cockpit regelunit 6 disc cd speler van MP gehaald voor niet veel, de bekabeling voor de versterker ligt er niet (of kan ik ze niet vinden). de radio unit heeft blijkbaar een software update nodig om te werken, vrij vervelend want zonder die update doet hij helemaal niets dus tijdelijk de oude kapotte cd speler maar terug. Weet ook niet of ik die software update (al dan niet redeploy vanuit het auto geheugen) met mijn eigen Vida kan doen of dat dit een dealer klusje is. De versterker kan ik missen denk ik en ben blij dat ik de speakers een upgrade heb gegeven, indien nodig zou ik de kabelboom incl versterker en sub aansluiting nog ergens vandaan kunnen zien te halen maar of dat het waard is is vraag 2. Speaker kapjes voor bij de spiegels zijn besteld bij Volvo, normaal niet los te krijgen maar wat kennissen in het magazijn moet dat hopelijk wel gaan lukken.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”