V50 start plotseling niet meer

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Ik heb een Volvo V50 1.8 (benzine) met motorcode B4184S11 uit 2005 met 200.000 op de teller. Eigenlijk hebben we nooit échte problemen (paar kleinere problemen hieronder) gehad, maar afgelopen week wilde de auto niet starten. Ik hoorde dat er iets mis was met de startmotor en dat bleek ook het geval. Het tandwieltje wat normaliter de motor aandrijft deed dat in eerste instantie voor een seconde wel, maar schoot daarna terug en je hoorde hem los draaien. Dit heb ik laten maken, maar nu doet het probleem zich voor dat de motor helemaal niks meer doet. Als ik de monteur (generieke garage) goed beluisterd heb, dan sluiten de cylinders alle vier niet meer goed / gelijktijdig. Er wordt geen druk opgebouwd. Men had het idee dat dit de distributieketting kon zijn, maar deze bleek in orde. De alternatieve gedachte was de koppakking. Dit bleek ook niet de boosdoener.

De garage adviseert nu de auto niet meer te repareren en naar de sloop te brengen. Ik heb er (te) weinig verstand van en blijf dus met een paar vragen zitten. Bijv. of dit een bekend probleem kan zijn bij een V50, wat dit in jullie opinie zou kunnen veroorzaken (wellicht ziet de garage iets over het hoofd) en of er iemand soortgelijke ervaringen heeft met kosten / baten. Ik zou ergens een second opinion kunnen vragen, maar ik ben bang weer honderden euro's lichter te zijn en vervolgens dezelfde conclusie te krijgen.

Stel dat ik mijn verlies moet nemen. Is de sloop dan de enige oplossing, of zijn er nog alternatieven om de kosten voor een nieuwe een klein beetje te compenseren? Vast niet, maar niet geschoten...

Een aantal problemen dit zich recentelijk hebben voorgedaan, wat misschien e.e.a. kan veroorzaken:

Probleem 1: Een maand of drie geleden heb ik de olie bijgevuld. Dit heb ik veel te royaal gedaan. Als gevolg stonk de auto ontzettend als je de blower aanzette en stilstond voor een stoplicht. Dit is na een weekje opgehouden. Daarna geen problemen meer gehad. Misschien dat dit iets veroorzaakt kan hebben en nu pas de kop op steekt?

Probleem 2: Al een jaar of vijf lijkt de auto soms niet zijn volledige kracht te kunnen gebruiken bij het opstarten (of flinke accelaratie). Dit duurt dan een paar seconden en je voelt de kracht daarna weer toenemen. Hier is naar gekeken, maar er is nooit iets uitgekomen. Het was ook sporadisch en lastig meetbaar.

Probleem 3: Een jaar geleden is de koeling los gekomen. De motor raakte oververhit en de auto schakelde uit. De garage heeft de koeling vervangen en verder was er niets aan de hand. Ik heb afgelopen jaar probleemloos ook rondgereden, maar wellicht heeft het iets veroorzaakt?

Probleem 4: Vooral bij heel veel korte ritjes achter elkaar, moest ik de auto soms 2x starten om hem aan te krijgen. Dus dat je de sleutel omdraait, een paar seconden probeert. Dat het niet lukt, je nog eens draait en hij dan wel direct start. Dit is al 10 jaar zo en verdwijnt vaak als je de accu om de zoveel jaar vervangt. Daarna keert het langzaam weer terug.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Dus ze hebben je startmotor vervangen?

En daarna de koppakking laten controleren?
Hoe hebben ze dit gedaan?
Koelsysteem op druk gezet?
Cilinderlektest uitgevoerd?
En koppakking kan namelijk uitwendig of inwendig stuk zijn, dus van koelkanaal naar oliekanaal of tussen de cilinders kapot.
Neemt niet weg dat hem gewoon kan vervangen als die stuk is, dat kost natuurlijk wel aardig wat geld bij een garage (pakkingsset, koelwater, olie+filter, kopvlakken en eventueel kleppen opnieuw inslijpen en nieuwe distributiekettingset).

Hebben ze ook gekeken naar het vliegwiel?
Misschien is die wel stuk, omdat de tandkrans kapot is.
De startmotor laat het vliegwiel rondgaan om de motor te kunnen starten.

Hebben ze de auto uitgelezen op mogelijke foutcodes?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Bedankt voor de reactie. Goede vragen, die ik als leek zijnde allemaal niet gesteld heb. Dat ga ik zeker doen.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Te veel olie kan zeker kwaad, door te veel olie druk kunnen o.a. de olie keringen het begeven. Bij over verhitting kan de kop pakking het begeven. Lekt er eventueel koelwater een cilinder in dan zal die cilinder niet graag ontsteken. Ben jij bij een echte Volvo garage geweest? Ik vind de info die je krijgt niet echt professioneel over komen. Draai de bougies er eens uit en kijk hoe die er uit zien. Kijk of deze willen vonken. Controleer de koelvloeistof of eventueel olie toevoegingen. Er zijn veel zaken die je zelf kan controleren. En controleer (of laat controleren) de zaken die door Corsa-gsi opgegeven worden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Als de koppaking lek is van een koelkanaal naar een cilinder, dan zie je ook veel witte rook (verbrande koelvloeistof) uit de uitlaat komen.
Is de rook grijs of zwart dan verbrand je olie.

Om je bougies te controleren als je ze eruit gehaald hebt:
https://ngksparkplugs.com/en/resources/read-spark-plug
Een goed werkende bougies zou "koffiebruin" moeten zijn.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Dejeeper schreef: 27.03.2020 - 10:07 Te veel olie kan zeker kwaad, door te veel olie druk kunnen o.a. de olie keringen het begeven. Bij over verhitting kan de kop pakking het begeven. Lekt er eventueel koelwater een cilinder in dan zal die cilinder niet graag ontsteken. Ben jij bij een echte Volvo garage geweest? Ik vind de info die je krijgt niet echt professioneel over komen. Draai de bougies er eens uit en kijk hoe die er uit zien. Kijk of deze willen vonken. Controleer de koelvloeistof of eventueel olie toevoegingen. Er zijn veel zaken die je zelf kan controleren. En controleer (of laat controleren) de zaken die door Corsa-gsi opgegeven worden.
Bedankt voor de reactie. Nee, ik ben al een jaar of 10 "vaste klant" bij een algemene garage. Ik ben hier over het algemeen tevreden over, maar ja, om nu in één keer een (tot dusver goed functionerende) auto af te schrijven vind ik op zich wel een second opinion waard.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De 1.8 heeft een beetje last van lekkende olieschraapveren. Die zitten aan de cilinderkop vast en als de cilinder naar beneden beweegt schraapt die de olie mee omlaag, vandaar de naam.... Als die niet meer goed afsluiten ga je lekkage krijgen en dat zal een compressie/druktest duidelijk laten zien. Met veels te veel olie door blijven rijden is niet iets wat daar positief aan bij draagt.
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

Start de auto inmiddels wel weer of doet hij nog steeds niets?

Is de startmotor wel goed aangesloten?

Je kunt geen compressie test doen zonder dat de motor rond draait. (op de startmotor moet deze draaien)

Hoor je überhaupt iets gebeuren als je probeert te starten?

Hebben ze de distributie ketting wel goed op tijd staan? (keep it simpel vaak haha)

Ik volg de "cilinders sluiten niet goed" niet helemaal, hebben we het hier dan over de kleppen per cilinder of de zuigerveren?

ik moet bekennen dat ik niet weet waarom er over olienschraap veren werd begonnen, aangezien er sprake is van druk verlies zou ik eerder aan de zuigerveren denken die de afdichting voorzien tussen boven en onderkant van de zuiger, maar zelfs als het die zouden zijn lijkt alle 4 mij nogal stug.

Zelfs met een lekke koppakking zou je moeten kunnen starten.

Voor de Mensen met meer kennis, voel je vrij om e.e.a hierboven geschreven te verbeteren dan wel uit te leggen.
Laatst gewijzigd door Maulus op 01.04.2020 - 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: 30.03.2020 - 10:37 De 1.8 heeft een beetje last van lekkende olieschraapveren. Die zitten aan de cilinderkop vast en als de cilinder naar beneden beweegt schraapt die de olie mee omlaag, vandaar de naam.... Als die niet meer goed afsluiten ga je lekkage krijgen en dat zal een compressie/druktest duidelijk laten zien. Met veels te veel olie door blijven rijden is niet iets wat daar positief aan bij draagt.
Jelmer bedoel je niet dat de zuigerveren (o.a. olieschreepveren) aan de zuiger zitten?
De cilinder is het deel van het motorblok waarin o.a. de zuigers en krukas bewegen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik heb de auto toch naar iemand anders gesleept en... hij rijdt weer! Geloof het of niet, maar de olie was op. Ik heb geen melding gehad (die ik normaliter wel krijg) en de garage heeft de olie klaarblijkelijk niet gepeild. Hij lekt niet, dus de vraag is wel hoe er zo snel zoveel olie doorheen is gegaan (normaal doe ik er een jaar mee voor ik bijvul, nu een maand of drie). Ik gebruikte altijd 10w40 en had een paar maanden terug (te veel) bijgevuld met 5w30. Wellicht is dit te dun, of is er "iets" mis gegaan door het te veel aan olie? Ik ga de komende tijd gewoon elke week peilen en in de gaten houden.

Anyway, bijna een auto naar de sloop gebracht voor zoiets...
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Bijgevuld als in twee verschillende viscositeiten door elkaar gegooid?
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Nu niet, maar in het verleden zal dat vast voorgekomen zijn... Dat is ook afhankelijk van wat men er bij de beurten in gooit.
Maulus
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52

0W30 gaat erin, tenminste in mijn 2,4. De beurten lekker zelf doen dan weet je exact wat erin gaat en je betaald niet nodeloos veel.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

corsa_gsi schreef: 31.03.2020 - 08:16
Jelmer bedoel je niet dat de zuigerveren (o.a. olieschreepveren) aan de zuiger zitten?
De cilinder is het deel van het motorblok waarin o.a. de zuigers en krukas bewegen.
U heeft gelijk. Ik dacht iets teveel in het Engels.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”