S40 - Elektronisch probleem bij openen/sluiten raam

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
oudefreek
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 04.04.2020 - 11:59

Nieuw op het forum, maar niet nieuw als het gaat om Volvo's. Recentelijk heb ik mijn Volvo-verlanglijstje uitgebreid met een S40 uit 2004. Na een C30 en een V50 heb ik het rijtje van de 30- 40 en 50 series vanaf 2004 dus helemaal compleet. Daarnaast overigens ook nog andere modellen gehad, 6 Volvo's in totaal en heel veel onbezorgde kilometers.

Mijn recente aanschaf bestaat uit een S40 2.0D uit 2004. Ik heb de auto gekocht zonder er een kilometer in te rijden, puur op basis van visuele impressie en geluid. Hij ziet er goed uit, heeft wat puntjes van aandacht, maar daar was de prijs dan ook naar. Het belangrijkste puntje van aandacht: de elektronica valt gedeeltelijk uit. De oud eigenaar was erg summier qua informatie, benoemde het feit dat de kabelboom naar de trekhaak vervangen was en dat het probleem zich voornamelijk bij vocht voordeed. Verder weinig info. Wat ik er nog aan toe kan voegen is dat me opviel dat drie van de vier deurpanelen eraf gehaald lijken te zijn, de CEM open lag en dat er een schakelaartje geplaatst is bij het achteruitrijalarm.

Stap 1: Reproduceren
Intussen heb ik alle mogelijke combinaties qua energieverbruikers wel geprobeerd. Lampen uit / aan, radio uit / aan, airco uit / aan, magische schakelaartje in de kofferbak uit / aan. Maar het is heel eenvoudig: het probleem doet zich voor zodra ik het raam aan de bestuurderskant open of dicht doe. Andere ramen lijken het probleem niet te hebben, alhoewel ik me nu besef dat ik dat niet getest heb. Het maakt niet uit of ik het raam open doe met de knop op de deur of met de knop op de afstandsbediening: ook dan gaat het mis. Het gaat niet altijd mis overigens.

Stap 2: Analyseren
Radio blijft aanstaan, maar het wijzigen van het volume of een zender is niet mogelijk. Uitzetten evenmin. De verlichting op het instrumentarium gaat uit en uitsluitend een i blijft branden, net als een lampje voor de airbag. Knipperlichten / alarmlichten werken niet meer, gewone verlichting nog wel. Het probleem lost zich pas op nadat je de auto parkeert, de auto uitzet, uitstapt, deur sluit en weer opent en de auto opnieuw start. Soms moet dit proces een keer herhaalt worden.

Stap 3: Onderzoeken
De zekering voor de deur blijkt de juiste ampere te zijn. Ik heb meerdere combinaties qua energieverbruikers geprobeerd, maar dat maakt allemaal niet uit. Uiteindelijk heb ik het probleem terug weten te brengen tot de raam aan de bestuurderskant.

Wat zou jullie volgende stap zijn?
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Stekker tussen het portier en chassis controleren op gecorrodeerde verbindingetjes, CEM er compleet uit, alles eruit en ieder contactpuntje reinigen.
Indien je de mogelijkheid hebt, wagen ook eens uitlezen met vida, wie weet zegt hij zelf waar er mogelijks problemen zitten.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
oudefreek
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 04.04.2020 - 11:59

Het was overigens het stekkertje tussen het portier en het chassis. Solved it!
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Fijn dat het opgelost is en dat je dat nog even terugkoppelt! Wie weet is iemand anders daar weer mee geholpen.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”