2.0D slaat af onder het rijden

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Tmoons
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

20.05.2020 - 13:54

Tja... zit je dan met je mooie V50 2.0D... begon een week of wat geleden.... eerst wat hikjes, dan weer een paar dagen geen problemen.

Tot maandagavond, onderweg, eerst een paar kleine hikjes. Ik zet de CC aan en 300 meter verder pof... alle lampen op het dashboard aan en de motor uit. Ok, we rijden 80, dus rustig de koppeling in, contact uit, contact aan even laten rollen en geen waarschuwingen op het dashboard. Dus al rollend de motor gestart. Geen probleem meer gehad, maar goed, ritje was nog amper een km naar huis.

Eenmaal thuis gaan kijken onder de motorkap. Al daar wat gerommeld met de slangen het filter en de pomp. Niks direct gevonden. Per abuis met draaiende motor het ventiel op het filter (dieselfilter) opengedraaid, zat niet strak, los bijna en daarmee lucht in de pomp en filter gezogen... dus vacuümpompje gepakt en de zaak ontlucht. Gestart... rondje gereden. Alles nog altijd ok.
Echter, later zag ik in het potje ( dat bij de vacuümpomp hoort een klein tussen potje, anders zou je de vloeistof de pomp in trekken) .
In dit potje zat een bodempje met water. Gezien de beperkte hoeveelheid diesel in het potje was het al snel 10% water. op de foto is (tijdens het ontluchten eerst al diesel uit het potje gezogen met een slangetje dat tot iets boven de bodem hing, de kans is dus heel reëel dat er water en diesel uit het potje zijn gezogen, vandaar de schatting...10%.

Het stotteren is niet meer voorgekomen, maar dat is niet uniek. De vraag:
Kan het water kwaad?
Kan ik het water op een of andere manier verwijderen?
of zitten de hikjes niet in de diesel/water mix en heb ik gewoon een kapot lopende dieselpomp?


(het is een diesel, ik ben beter bekend met benzine motoren, dus het lijkt me een diesel toevoer probleem).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

20.05.2020 - 16:17

Water in de diesel is niet goed. Het kan niet zoveel kwaad als het een keertje gebeurt. Normaal zit er bij een diesel motor een waterfilter ingebouwd en dit filter zorgt er voor dat het water (condens b.v.) gescheiden wordt. Daarom is het belangrijk dat dit filter geregeld vervangen wordt. Als er teveel water in het filter zit dan kan dat de verbranding verstoren. Ik zelf heb jet lang geleden meegemaakt dat ik rijden op de snelweg volledig tot stilstand kwam. Bleek het glaasje van het filter volledig gevuld te zijn met water. Glaasje geleegd en verder gereden maar de volgende dag een nieuw filter gemonteerd.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Ferrari
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

21.05.2020 - 08:30

Precies wat Dejeeper zegt: Water in de brandstof is niet goed. Een dieselfilter heeft een waterafscheider en normaal kun je onderaan het filter een aftappunt opendraaien zodat het water eruit loopt (water is zwaarder dan dieselolie en zit dus onderin). Als er erg veel water in het filter zit dan gaat de motor op een gegeven moment water aanzuigen en dan stopt ie ermee.

Hoe lang geleden is het dat het brandstoffilter vervangen is?
Huidig wagenpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992 (2x)
Renault Megane 2019 (voorloop-leaseauto, alleen zakelijk)
Gebruikersavatar
NicoV40
3rd Gear member
Berichten: 492
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Locatie: Gavere Asper

21.05.2020 - 09:15

Onderaan de filterbehuizing zit een soort van aftapkraantje, daar een silicoon doorzichtig slangetje om de nippel doen, aan het wieltje draaien tot je zuivere diesel ziet stromen.
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo C30, MY2008, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
sequence
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

21.05.2020 - 23:05

Water in de verbrandingskamer kan niet zoveel kwaad (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterinjectie_(motor))
Maar je wilt geen water in de dieselpomp omdat water geen smerende werking heeft en dus schadelijk is voor de pomp.
Gezien de kleine hoeveelheid lijkt het me sterk dat dit schade heeft veroorzaakt.
V50 2.4i Edition2
Tmoons
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

25.05.2020 - 09:45

Ik ga eens opzoek naar dat aftap kraantje.... Er is niet toevallig iemand die een plaatje heeft van het geval?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 14918
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

25.05.2020 - 10:07

Zie het omcirkelde kraantje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D

Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
NicoV40
3rd Gear member
Berichten: 492
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Locatie: Gavere Asper

25.05.2020 - 20:31

Bij een 2.0D is de filter net anders.

Dat nippeltje wijst redelijk recht vooruit, in de auto zit die normaal gezien net boven een aluminium heat shield zichtbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo C30, MY2008, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Tmoons
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

26.05.2020 - 07:59

Bedankt! ik heb het gevonden, losgedraaid en wat er uit kwam opgevangen. Leek alleen diesel te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”