1.6d start niet meer, tikkend blok!!

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Mijn ouwe trouwe V50 1.6d (450000km) lijkt z'n laatste kilometers gereden te hebben... of toch niet?

Sinds de apk keuring 2 weken geleden (!) had ik de beroemde skid service / limp mode toestanden. Error code: atmosferische druk sensor fout. Mee doorgereden, en tijdens het rijden gereset (ODBII module) om toch snelheid te kunnen maken. Wel eens eerder gehad, was toen een gescheurde luchtinlaatslang. Dit keer niet.

Gisteren: auto geparkeerd, viel de motor spkntaan uit, vanuit stationair. Bij starten klinkt nu een ratelend geluid, blok draait wel goed rond. Komt uit het blok lijkt het. Niet aan de kant van de distributyieriem. Riem is ook nog intact, maar lijkt soms slapper te staan dan moet, afhankelijk van de krukas?. Het enige dat ik kan bedenken is dat de riem 1 of meer tanden is versprongen en dat ik de kleppen op de zuigers hoor trommelen.
Iemand goede ideeën wat dit kan zijn geweest? Tips voor diagnose?
Carel
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Tip: overal afblijven en dealer laten komen voor diagnose. Hopelijk nog geen kromme kleppen of gaten in de zuigers dus laten onderzoeken voordat er misschien echt schade komt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Kunnen krukaslagers of zoiets zijn, maar ook je distributie die versprongen is.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dealer/specialist bellen en laten komen, geen meter meer mee rijden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Dank voor het goed bedoelde advies, maar zodra de dealer / specialist de motorkap heeft opengemaakt ben ik al bijna meer kwijt dan de auto waard is... ik zou graag wilen weten wat voor diagnostice tests de specialist als eerste zou doen. (Ik ben capabel sleutelaar en heb VIDA). Is er meer te bedenken dan testen of de timing van de distributieriem nog klopt / kop eraf en checken?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat laatste is een optie, heb je een mooie kijk op het blok en zie je redelijk vlot wat er aan schade is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Haal je verstuivers er eens uit en kijk met een inspectiecamera in elke cilinder, dan kan je al zien of de kleppen zich in je pistons genesteld heeft of niet.
Laatst gewijzigd door NicoV40 op 18.08.2020 - 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

caputtski schreef: 17.08.2020 - 20:45 Dank voor het goed bedoelde advies, maar zodra de dealer / specialist de motorkap heeft opengemaakt ben ik al bijna meer kwijt dan de auto waard is... ik zou graag wilen weten wat voor diagnostice tests de specialist als eerste zou doen. (Ik ben capabel sleutelaar en heb VIDA). Is er meer te bedenken dan testen of de timing van de distributieriem nog klopt / kop eraf en checken?
Ik denk dat het checken of de distributieriem nog goed zit/op tijd staat het eerste is wat je moet doen. Dit is redelijk eenvoudig zelf te doen, zonder al te veel sleutelwerk. Van daar uit kun je verder zoeken. Of je leest eerst de motor uit op storingscodes; die kunnen wellicht ook al iets zeggen.

Als de riem niet goed staat, tanden kwijt is of gebroken, dan kun je er wel vanuit gaan dat er verdere motorschade is (minimaal kromme kleppen), ook al gebeurt dit tijdens stationair draaien.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Hartelijk dank voor de tips, daar kan ik wat mee!
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik heb zo'n ding op de kop getikt:
https://www.mytrendyphone.nl/shop/andro ... gSEALw_wcB

Is een camera met lampje die je aan je gsm kan doen.

Trouwens die van de link is wel wat prijzig, ik heb hem via Wish dacht ik voor een euro of 10 gekocht.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Update: na een paar dagen stilstaan toch weer eens mee aan de slag gegaan. Wat schetst mijn verbazing: dit keer verdween de tik na een paar omwentelingen (!!), en lijkt het blok zelfs te willen starten (4 omwentelingen max). Blok wil alleen nog niet doorstarten. Zelfs met stethoscoop hoor ik geen rare geluiden in het blok. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

In eerste instantie zag ik, toen het blok nog hard tikte, de distributieriem bij het starten behoorlijk "flapperen". Zat ook soms aan 1 kant van de poelie wat slap als 'ie tot stilstand kwam, afhankelijk van hoe het blok "stond" als het gestopt was. (Meestal was die speling er niet.) Het enige wat ik kan bedenken om dit soort symptomen te veroorzaken is een defecte dieselpomp, die om de eoa reden nu weer enigszins gangbaar is geworden. Is dat een redelijke diagnose - iemand andere / betere ideeen? Wat ook nieuw is: geen van de ramen laat zich nog bedienen. De deurvergrendeling wel. Wel eerder gehad na een zware regenbui, maar alleen aan 1 kant. Ging toen ook weer vanzelf weg. Ik zal toch niet ergens een lading water in hebben, wat nu het starten onmogelijk maakt? Immobilizer oid? Voor zover ik weet heb ik er geen, maar wat weet ik...

De auto staat ver weg bij mij op het werk (duitsland, aargh), volgende week ga ik er weer heen, en neem een DICE uitlees kloon mee. Geen idee of het kan, maar misschien kan ik op die manier zien of de pomp druk levert? Ik heb even getest met een simple OBDII dongle, die gaf geen foutmeldingen, behalve de gloeiplug relais melding die 'ie al jaren geeft.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Foutcode op gloeirelais is 'standaard', geeft ie als er 1 of meerdere gloeikaarsen defect zijn.

Als ik me niet vergis kan je inderdaad met vida de brandstofdruk uitlezen, kameraad van me heeft dit ook meerdere keren moeten doen vanwege vreemde klachten, die uiteindelijk met de stopklep te maken hadden.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een "flapperende" distributieriem is niet goed, dus ik vermoed dat je het toch daar moet zoeken. De spanner moet de riem namelijk te allen tijde strak houden. De beschermkap(pen) van de riem is/zijn volgens mij niet zo moeilijk om te verwijderen en dan kun je zien wat er aan de hand is. Als het tikken over is kan betekenen dat alles weer op tijd staat, maar ook dat de kleppen zo krom zijn dat ze de zuigers niet meer raken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

UPDATE: wat klonk en oogde als terminale schade bleek allemaal toch niet zo terminaal. De oorzaak van de problemen was een vrijwel kapot waterpomplager. Draaide nog, maar SOMS, niet altijd, met grote weerstand. Met de kappen eraf kon je het tandwiel op de waterpompas naar binnen en naar buiten zien schuiven. Het riemspanner was uitgelubberd en vervormd doordat de waterpomp zoveel weerstand opleverde. De distributieriem was echter NIET versprongen, chapeau voor de bomvastheid van dat ontwerp! De weerstand van de waterpomp en de defecte riemspanner kreeg je het geflapper van de riem, en blijkbaar ook het getik.

Oplossing: Distributieriem en waterpomp vervangen. Kost een hoop tijd maar verder verassend makkelijk, niet eens speciaal gereedschap voor nodig. Loopt nu weer als een zonnetje!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Mooi man, fantastisch dat het weer is gelukt. Leuk dat er nog zulke sleutelaars op het forum zijn!
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ja, mooi dat het achteraf wel meeviel! Altijd waterpomp, span- en looprollen meepakken bij een distributiewissel. Tenminste, als de maximale km's bereikt zijn.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Als ik een distributieriem laat wisselen vanwege zijn leeftijd of km-ers (welke als eerste komt), dan laat ik altijd alles vervangen dus complete distributieset en waterpomp ook als die door de distributieriem wordt aangedreven.
Better safe than sorry en een waterpomp + kan koelvloeistof kost je ook niet de wereld.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar zelfs een op tijd gewisselde waterpomp kan problemen geven, mee vervangen geeft meer zekerheid maar kan het helaas niet altijd uitsluiten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”