Beste vrienden van de Volvo
Ik heb een dringend probleem.... Net nu ik de aandrijfas wil wisselen zie ik plotseling olie hangen aan het blok. Meteen de motorkap open dus maar... Oliepijlstok is los en afdekplaat ligt vol spetters zwarte olie.
Betreft een V50 uit 2012, 1,6 D2 met 250 000 km op de teller.
Even terug (+_ 1000km) heb ik injectorseals vervangen, turboslang gesprongen (vervangen) en brandstoffilter vervangen. Ondertussen ben ik 2 maal naar Duitsland gereden. Na de eerste rit van +_ 400 km was er geen probleem. Nu de laatste 2 ritten moet het euvel dus voorgevallen zijn... 2 ritten van 250 km dus.
Is er iemand die tests weet of het probleem herkend?
Ik heb zelf:
- oliedop los; blaast
- carterontluchting klep (?); oranje membraam OK, veer OK, blaast ook hieruit (komende vanuit het kleppendeksel).
Ik moet volgende week opnieuw naar Duitsland! Dus wil dit nog dit weekend hersteld hebben... Het probleem heeft zich plotseling voorgedaan... Alle ideeën welkom!
Bedankt alvast!
V50 Olie uit olievuldop en oliepijlstok!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Hoe is het oliepeil?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Nu staat het oliepeil zo goed al bovenaan. Eerlijkheidshalve; ik heb 3 weken terug wat olie bijgevuld ( ruim 0,5l) maar veranderende maar weinig aan de peilstok.
Nu, dacht ik zelf ook aan teveel olie. Maar ik heb er 3 keer zo ver mee gereden vooraleer hij zijn olie eruit gooide...? Ik loop straks nog eens alles na. Een teveel aan olie is mogelijk maar dan zal dat teveel maar miniem zijn, vrees ik.
Nu, dacht ik zelf ook aan teveel olie. Maar ik heb er 3 keer zo ver mee gereden vooraleer hij zijn olie eruit gooide...? Ik loop straks nog eens alles na. Een teveel aan olie is mogelijk maar dan zal dat teveel maar miniem zijn, vrees ik.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Wanneer is de roetfilter laatst vervangen?
Afgaande van je kmstand zou hij nu zijn 2de moeten krijgen, of net gekregen hebben.
Bij de 2.0D is het om de 120K vervangen geloof ik.
Afgaande van je kmstand zou hij nu zijn 2de moeten krijgen, of net gekregen hebben.
Bij de 2.0D is het om de 120K vervangen geloof ik.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
De 1.6 D2 zou deze niet moeten krijgen. Voor zover ik vernomen heb blijft die eronder zitten regenereert zichzelf.
Mss iemand die nogmaals kan bevestigen?
Ik heb zonet het membraam van de PCV-valve er vanonder gehaald en gecontroleerd. Geen zichtbare lekkages. Lijkt volledig intact.
Olievulgat dichtgehouden met mijn hand; ik voel ook niet meteen druk opbouwen.
Morgen maar eens een testrit.
Mss iemand die nogmaals kan bevestigen?
Ik heb zonet het membraam van de PCV-valve er vanonder gehaald en gecontroleerd. Geen zichtbare lekkages. Lijkt volledig intact.
Olievulgat dichtgehouden met mijn hand; ik voel ook niet meteen druk opbouwen.
Morgen maar eens een testrit.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Ok, deze morgen even met koude motor de olie gepeild. Deze kwam licht boven de maximum uit.
Nu zijn de laatste druppeltjes aan het vallen, komt mooie verse olie in, een nieuwe filter zit er in. Ik heb 4,2L eruit gehaald. Daar waar de handleiding ca. 3,8 beweerd. Enfin, de peilstock gaf een teveel aan.
Er staat vettigheid in de inlaat, veronderstel dat de PCV-klep zijn werk doet.
Nu met de verse olie erin EN het correcte peil naar Duitsland dinsdag. Ik stop wel enkele malen om te kijken of er niet teveel druk opgebouwd werd. Indien ja.... Wordt het wss een nieuwe roetfilter.
Zijn er adressen in België waar ze eventueel een bestaande kunnen schoonmaken? Ik sta echt niet meer te springen om nog enorme kosten in die wagen te steken. De aandrijfas is gisteren vervangen ivm bijgeluiden. Nu blijken die geluiden nog aanwezig. Hoogstwaarschijnlijk is die transmissie ook op zijn einde aan het lopen. vandaar dat ik geen OEM roetfilter wil steken om 1 maand laten de transmissie om zeep te rijden.
Nu zijn de laatste druppeltjes aan het vallen, komt mooie verse olie in, een nieuwe filter zit er in. Ik heb 4,2L eruit gehaald. Daar waar de handleiding ca. 3,8 beweerd. Enfin, de peilstock gaf een teveel aan.
Er staat vettigheid in de inlaat, veronderstel dat de PCV-klep zijn werk doet.
Nu met de verse olie erin EN het correcte peil naar Duitsland dinsdag. Ik stop wel enkele malen om te kijken of er niet teveel druk opgebouwd werd. Indien ja.... Wordt het wss een nieuwe roetfilter.
Zijn er adressen in België waar ze eventueel een bestaande kunnen schoonmaken? Ik sta echt niet meer te springen om nog enorme kosten in die wagen te steken. De aandrijfas is gisteren vervangen ivm bijgeluiden. Nu blijken die geluiden nog aanwezig. Hoogstwaarschijnlijk is die transmissie ook op zijn einde aan het lopen. vandaar dat ik geen OEM roetfilter wil steken om 1 maand laten de transmissie om zeep te rijden.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Gooi de olie eens een transparante bak en laat het een tijdje staan. Als je ziet dat er brandstof in de olie zit wordt het tijd voor een nieuw roetfilter.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Ok, even wat opzoek verder:
Vorige beurt (eerste maal bij mij) is er APEA A3/B4 in gegaan ipv APEA A5/B5. Niet 100% zeker of die roetfilter compatibel is. Ondertussen zijn we 15000 km verder. Maandag ga ik nogmaals de olie wisselen voor een 'C'-type die wel zeker geschikt voor roetfilters.
Dan rest mij nog hetvolgende:
- Geeft de V50 aan als de roetfilter volloopt? Indien ja, zou ik verwachten als de carterdruk zo stijgt er wel ergens een sensor die melding zou moeten uitlokken, niet?
Vorige beurt (eerste maal bij mij) is er APEA A3/B4 in gegaan ipv APEA A5/B5. Niet 100% zeker of die roetfilter compatibel is. Ondertussen zijn we 15000 km verder. Maandag ga ik nogmaals de olie wisselen voor een 'C'-type die wel zeker geschikt voor roetfilters.
Dan rest mij nog hetvolgende:
- Geeft de V50 aan als de roetfilter volloopt? Indien ja, zou ik verwachten als de carterdruk zo stijgt er wel ergens een sensor die melding zou moeten uitlokken, niet?
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Klopt. Naar mijn weten behoort het roetfilter van de D2 een auto-leven-lang mee te gaan.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Vandaar mijn zorg.
Enerzijds zou een roetfilter zichzelf moeten oplossen. Enfin, 250 000 km is ook niet niets.... Ik heb de auto gekocht nadat die 5 jaar door een dame bereden werd (voornamelijk school-, winkel- en stadsverkeer lijkt me dan). In mijn bezit heeft hij ook maar enkele luttele malen snelweg gedaan in die 15 000 km over anderhalf jaar. Mss is deze alsnog dichtgereden.
Ik heb de olie (pikzwart) in een flesje gedaan, ik zie na 6 uren geen verandering (?). Enormdiesel veel zal er waarschijnlijk niet inzitten.
Op heden:
- Olie vervangen, geen probleem met de olie te zien. Al blijkt hij toch een kleine druk op te bouwen.
- Roetfilter zou mogen blijven, maar kans dat die toch vol zit... Injectoren zijn ook niet zo fris meer. Ik laat hem na de volgende trip mss eens uitlezen en een geforceerde regeneratie door te voeren.
-> kan een regeneratie geforceerd worden met een prof. OBD-II scanner? (zo eentje van tegen de 800 euro's).
Iemand die met hetvolgende raad weet:
- Géén meldingen over roetfilter what-so-ever in de afgelopen in 15 000 km. Maakt deze wagen zich boos via de boordcomputer?
- Ergens een carterventilatie of olieafscheider? Ik vind een PCV-valve met membraam. Ik zoek nog steeds naar andere reden voor een plotselinge drukopbouw.
Alvast bedankt! We zijn toch al een beetje op weg naar een mogelijke oplossing.
Enerzijds zou een roetfilter zichzelf moeten oplossen. Enfin, 250 000 km is ook niet niets.... Ik heb de auto gekocht nadat die 5 jaar door een dame bereden werd (voornamelijk school-, winkel- en stadsverkeer lijkt me dan). In mijn bezit heeft hij ook maar enkele luttele malen snelweg gedaan in die 15 000 km over anderhalf jaar. Mss is deze alsnog dichtgereden.
Ik heb de olie (pikzwart) in een flesje gedaan, ik zie na 6 uren geen verandering (?). Enormdiesel veel zal er waarschijnlijk niet inzitten.
Op heden:
- Olie vervangen, geen probleem met de olie te zien. Al blijkt hij toch een kleine druk op te bouwen.
- Roetfilter zou mogen blijven, maar kans dat die toch vol zit... Injectoren zijn ook niet zo fris meer. Ik laat hem na de volgende trip mss eens uitlezen en een geforceerde regeneratie door te voeren.
-> kan een regeneratie geforceerd worden met een prof. OBD-II scanner? (zo eentje van tegen de 800 euro's).
Iemand die met hetvolgende raad weet:
- Géén meldingen over roetfilter what-so-ever in de afgelopen in 15 000 km. Maakt deze wagen zich boos via de boordcomputer?
- Ergens een carterventilatie of olieafscheider? Ik vind een PCV-valve met membraam. Ik zoek nog steeds naar andere reden voor een plotselinge drukopbouw.
Alvast bedankt! We zijn toch al een beetje op weg naar een mogelijke oplossing.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27498
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mocht er acuut iets zijn met het roetfilter dat de auto meet krijg je een melding in de boordcomputer.
Een kopie van Vida met OBD kabel is goedkoper en volgens mij kan je het roetfilter daarmee wel dwingen om te regenereren.
Een kopie van Vida met OBD kabel is goedkoper en volgens mij kan je het roetfilter daarmee wel dwingen om te regenereren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Ik heb een gewone OBD-II lezer besteld. Had hem reeds opgestuurd gekregen maar het scherm was defect. Alsnog instaat geweest om snel even uit te lezen maar gaf niks aan.
Ik kijk mss even voor die VIDA. Kan nog handig wezen op latere tijdstippen
Ik kijk mss even voor die VIDA. Kan nog handig wezen op latere tijdstippen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Van die olie is algemeen geweten, ja Hoe zie ik of er diesel inzit? zou die moeten bovendrijven. Na 6 uur in een flesje was het geheel nog steeds egaal. Ik heb mijn oliepeil ook vaak gecontroleerd en hij verbruikt niet maar ook geen stijging, lijkt me. Ik volg het nu de komende tijd iets beter op.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Ik vind de Dice voor Volvo en VXDIAG. VXDIAG lijkt hetzelfde te kunnen maar iets goedkoper. Zou dit met een VXDIAG ook werken?
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik ben ook nog op zoek naar een DICE en VIDA (kloon), dus post a.u.b. je zoek resultaten.
Heb al op Aliexpress zitten kijken, maar snap die advertenties nog niet helemaal.
Heb al op Aliexpress zitten kijken, maar snap die advertenties nog niet helemaal.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
En wat betreft de versnellingsbak, heb je daarvan al is de olie ververst?
(bij een automaat ook het filter vervangen).
(bij een automaat ook het filter vervangen).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 15:16
Na een flinke zoektocht vond ik dat VXDIAG hetzelfde is (of de moderne versie van) DICE. Ondertussen heb ik er eentje besteld. Hoe het met de SW zit is niet helemaal duidelijk. Ik kan eruit opmaken dat, ofwel de SW op de device zit, ofwel een DVD OF link meegestuurd wordt waar je die kan downloaden.
Versnellingsbakolie is ververst 2 maal (aandrijfas vervangen).