Aandrijfas rechtsvoor volvo v50t5 awd automaat

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
frankcichon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.08.2013 - 11:08
Locatie: Reuver Limburg

Goedenavond dames en heren.

Recent een volvo v50 gekocht een t5 awd automaat. Auto rijdt verder super echter maakt de aandrijfas rechtsvoor een vervelend geluid. Al diverse keren een andere aandrijfas besteld echter nooit de juiste gekregen. Schijnt nogal speciaal te wezen 🙈. Navraag bij de dealer leert dat dit “asje” nieuw maar liefst 900€ mag kosten. Is er iemand die er eentje “over” heeft of weer hoe je deze kunt repareren. ( homokneet is niet los te krijgen ) Aldus dealer. Is er een andere oplossing ?? Bv een andere as van een t5 te splitsen vanaf de middelste gedeelte waar de tripot in zit ? Iemand daar ervaring mee welke as ik daarvoor nodig heb dan ?

Alle info welkom.

Mvg Frank. Een inmiddels gefrustreerde ex volvo technicus 😂😂
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

De buitenste homokineet is wel los leverbaar, zit daar het probleem niet?
Anders op de sloop kijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
frankcichon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.08.2013 - 11:08
Locatie: Reuver Limburg

Johan s60 schreef: 19.10.2020 - 19:43 De buitenste homokineet is wel los leverbaar, zit daar het probleem niet?
Anders op de sloop kijken.
Geen enkele sloop heeft er eentje liggen schijnbaar en geloof me de homokneet is er niet op een conventionele manier eraf te krijgen. Wel met behulp van een grote flex. Zit schijnbaar een springring aan de voorzijde. 😬
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

De buitenste is vervangbaar op een normale manier, (een paar flinke tikken), maar het is mij nog steeds niet duidelijk welke er kapot is, als het de tripode is dan moet je idd op zoek naar een andere as.
De tripode zelf kan ook van de as af, anders zou je nooit de hoezen kunnen vervangen, maar wellicht is deze niet los verkrijgbaar.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Als ik op mister-auto en autodoc kijk bij een V50 type 2 T5 awd dan komen er zeker diverse homokineten en complete assen te voorschijn.
Ik zou daar is mijn kenteken invoeren en kijken, want 900 euro (zonder montage??) aftikken kan altijd nog.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
frankcichon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.08.2013 - 11:08
Locatie: Reuver Limburg

Met geen mogelijkheid de homokneet ervan af te slaan zelfs met de dikste hamer ( en geloof me ik heb er in m’n leven heel wat vervangen 😂) uiteindelijk de flex erin gezet in op een dus onconventionele manier de homokneet verwijdert. En vervangen. ( buitenste ) vandaag alles teruggezet echter zonder resultaat. Auto blijft vervelend geluid maken bij bocht naar rechts en dan gas te geven. Geluid is zelfs hoorbaar als auto in drive wordt gezet en voet op de rem en naar rechts stuurt. Lijkt alsof er iets tegen de bodem van de auto trilt. Vergelijkbaar met het geluid van homokneet. Met rijden en dan een bocht naar rechts wordt het geluid enkel erger. Iemand zoiets al eens meegemaakt of tips en/of ideeen wat het kan zijn ?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Pas mijn assen nog voorzien van nieuwe hoezen, waarbij allebei de koppelingen er af zijn geweest (kan ook niet anders) die van een s60 zullen niet anders inelkaar zitten dat een v50.
Weet je wel zeker dat het de rechter kant is, ik zou links ook eens controleren, en wiellagers/ speling, daar ook al eens naar gekeken.

En een aandrijfas uitelkaar halen kan echt zonder flex, ik heb er al zoveel gedaan ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Je zou inderdaad verwachten met geluid bij naar rechts sturen, dat de linker as slecht is.
Volvoless, nu Golf VII
frankcichon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.08.2013 - 11:08
Locatie: Reuver Limburg

Thanks allen voor de info. Uiteindelijke boosdoener bleek de motersteun bij de distributie te zijn.
Deze was op het oog en als je probeerde de motet te bewegen wel goed, echter als je hem demonteert valt ie bijna uit elkaar🙄.

Oh en Johans60 geloof me die homokneet was in ieder geval niet op een reguliere weg los te krijgen 😂. Vreemde is ook dat de volvo dealer hem niet los kan leveren en enkel een complete as aanbiedt voor 900€ ( ik heb er zelf gewerkt en ken de betreffende magazijnman )
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”