v50 2.4i 2005 stottert tot 1800 tpm in 2/3 na grote beurt

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
TomasV502.4i
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.12.2020 - 13:01

Goedenavond,

Rij sinds een half jaar V50 2.4i uit 2005. 2018 bij 161k LPG ingebouwd. Momenteel 230k op de teller.

Storingslampje brandt (sinds inbouw LPG volgens vorige eigenaar).
ECM 250-A Adaptieve lambda regeling - ondergrens
ECM 2600 Brandstofdruksensor - signaal te hoog

Motor loopt (of liep..) echter zeer netjes zonder problemen. Tot na de grote beurt afgelopen week uitgevoerd.

Het probleem: motor stottert (kort/snel achter elkaar) onder de 1800 tpm in 2e en 3e versnelling. Op LPG én op benzine, op benzine wel iets minder.

Heb het forum al even doorgezocht maar kon geen vergelijkbare post vinden.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Er zaten eerder bougies in van 5 euro per stuk, nu bougies geschikt voor LPG van 15 euro p stuk. Zou dat het kunnen zijn?

dank alvast.

groet Tomas
trabbit
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.04.2019 - 23:18

Kan veel oorzaken hebben. Slecht MAF sensor, vacuümlekkage ergens etc. Overigens lijkt mij niet normaal dat je op lpg altijd een foutmelding hebt, ik heb nog nooit een lampje bij mij zien branden op lpg (zelfde motor maar dan in een V70). Bougies kan je gewoon de originele Volvo bougies gebruiken, 5 voor nog geen 30 euro op internet.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

LPG bougies zijn onzin, die heb ik nog nooit gebruikt in mijn LPG auto's.
Bij mijn T5 met LPG gaan er ook gewoon NGK normale bougies in.
En een foutmelding bij LPG hoort niet, dat is een fout denk ik bij de inbouw van het LPG.

Maar dat verklaart nog niet het stotteren op zowel benzine als LPG.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Probleem met de brandstofdruksensor is een bekend probleem bij deze types. Kan het niet echt rijmen in combinatie met het rijden op LPG maar daar in tegen...die moderne LPG systemen gebruiken tegenwoordig een groot gedeelte van het bestaande (benzine) brandstofsysteem.

Advies, bestel deze via Autodoc, scheelt je 100 euro.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Yes dit gebok heb ik ook gehad. Het begon met af en toe een dippie, werd steeds meer en na verloop van tijd (te eigenwijs te lang doorgereden) gestrand. Na vervangen brandstofdruk sensor was alles verholpen. Deze sensoren schijnen niet al te best te zijn.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Eerst maar eens die storingen wegwerken., sowieso is het altijd lonend die periodiek te vervangen (zeg, elke 10 jaar +/- 150.000km, scheeld bij oude volvo's al snel een hoop problemen en kan het verbruik ook enorm doen afnemen).

Daarnaast komen er slechte adviezen m.b.t. de bougies. Haal ze bij de dealer en origineel, of je nu op LPG rijd of niet, dat zijn de ENIGE die er in moeten. Ja het monteren van zoals gezegd simpelweg een NGK bougie kan voor sputteren zorgen, komt dagelijks voor bij de Volvo's bij universele eigenwijze garages, met een hoop slechte troubleshoot diagnoses en dure onderzoeken tot gevolog.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik weet in de tijd dat ik een 850 T-5 reed, dat je inderdaad de bougies bij de dealer moest halen. Alle andere, ook A-merken, gaven problemen.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”