Vering voor 'mee' vervangen?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik ga mijn voorste schokdempers binnenkort vervangen. Nou begrijp ik dat de veren normaal gesproken niet vervangen worden bij versleten schokdempers, omdat dit type veer niet snel zou breken. Aan de andere kant, als je de boel eenmaal los hebt is het een kleine moeite om ze ook te vervangen. Kosten van Sachs veren zijn ongeveer €50 per stuk. De auto heeft al 365d km gereden, dus misschien zijn de veren ook al wel wat slapper geworden in de loop der tijd? Wat zouden jullie doen?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27608
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met die kilometers zou ik het wel doen, niet voor de kans op breken maar het beste is er dan wel vanaf.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

als de boel dan toch open ligt... En neem ineens de toplagers mee, die dingen durven ook wel kapot gaan, resulteert in een krakend geluid op een bepaalde stuurpositie.
Verwonderd me dat je ze nog niet gehad hebt op die kmstand.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Veren bepalen de rij/stahoogte en slijten in principe niet, maar kunnen na verloop van tijd wel iets inzakken. Als je tevreden bent met hoe het er nu bij staat, dan zou ik er niets aan doen. Wel zou ik de veerpootlagers, stootrubbers en beschermhoezen mee vervangen. Zelf heb ik bij 200 dkm van de C70 de voorste schokdempers vervangen en de veren gelaten zoals het was.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ja, duidelijk, eigenlijk gewoon slim om het gelijk goed te doen dus. Eerst maar eens op zoek naar een verspanner :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Weet je gelijk alles doen is slim, omdat het al zo "oud" is en je de boel toch los hebt liggen.
Misschien is het wel verstandig om gelijk andere zaken te vervangen die geheel of gedeeltelijk los komen?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik zou ook eens kijken wat de veren bij volvo kosten.
IK heb bij mercedes een jaar gewerkt en daar moest je bij bestellen alle opties bij elkaar
optellen en moest je bijbehorende veer bestellen.
Veren zou ik bij deze km stand zeker mee bestellen.

Eric
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

corsa_gsi schreef: 13.01.2021 - 09:25 Weet je gelijk alles doen is slim, omdat het al zo "oud" is en je de boel toch los hebt liggen.
Misschien is het wel verstandig om gelijk andere zaken te vervangen die geheel of gedeeltelijk los komen?
Aan wat voor andere zaken denk je dan? Ik denk zelf nu aan schokdempers voor en veren voor en achter, omdat ik de achterste dempers recent heb vervangen. Dan is het hele onderstel weer goed. Ik zou meteen een van de voorste wiellagers kunnen meenemen, de andere drie wielen heb ik in de loop der tijd al gehad en ik heb deze al klaar liggen. Heb je nog andere suggesties?

Dat is wel het nadeel he, het is altijd efficiënt om gelijk dingen mee te pakken maar met zo’n wat oudere auto kun je alles wel vervangen dus je bent ook op slopershoogte!
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Aan elke kant het stabilisator stangetje.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Vanwege slijtage aan de rubbers bedoel je? En ik zie dat de stabilisatorstang zelf ook nog in rubbers hangt bij de bevestiging aan de auto. Misschien ook nog slim om aan te pakken?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

jopie123 schreef: 15.01.2021 - 18:34 Vanwege slijtage aan de rubbers bedoel je? En ik zie dat de stabilisatorstang zelf ook nog in rubbers hangt bij de bevestiging aan de auto. Misschien ook nog slim om aan te pakken?
De reactiestangetjes (zo heten die dingen eigenlijk) hebben 2 kogelgewrichten en daar kan speling op komen. Dit hoor je als een rammel bij kleine oneffenheden. Hetzelfde geldt voor versleten stabilisatorstangrubbers. Reactiestangetjes en stabilisatorstangrubbers kosten niet veel, maar de stabilisatorstangrubbers kunnen soms wat moeilijk te monteren zijn. Bij de 850's viel het wel mee eigenlijk.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Goede tips. Hoewel ik nu geen rammeltjes heb, kan het geen kwaad natuurlijk.
Heeft iemand nog advies over de keuze van een veerspanner met goede prijs kwaliteit verhouding?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ja klopt, dat bedoelde ik dus, die reactiestangetjes.
Ik heb een setje spanners van Datona, was toen destijds €30, voldoen nog steeds.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik heb veerspanners van HBM gekocht voor de veren aan de voorzijde van de C70. Werkte prima. HBM 3752, kost EUR 9,99
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Aha ja HBM had ik ook voorbij zien komen bij het zoeken. Daar ga ik ook maar even wat bestellen :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Pas op dat je niet los gaat op die website van HBM ze hebben zoveel leuk spul. :D
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ja klinkt bekend, ik zat al naar een fuseekogeltrekker te kijken onder het motto ‘altijd handig’ en komt vast nog wel van pas... :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Zo, dit weekend dan eindelijk de hele handel vervangen: 4 veren, schokdempers voor (achter laatst al gedaan) en heb gelijk maar een veerpootbrug in de motorruimte gemonteerd en een verzwaarde stabilisatorstang achter. Het rijdt echt super, met 370d km was het allemaal wel wat slapper geworden, nu voelt het alsof hij aan z’n tweede jeugd is begonnen :). De minirotondes gaan op een stuk hogere snelheid! Ik heb alles van Sachs en de toplagers van SKF. Gelijk ook rechter aandrijfas vervangen wegens trillingen en de reactiearmen. Het was wel weer een karwei om de fuseekogel los te krijgen zeg, die zit zo onhandig gemonteerd. En het is oud en vies natuurlijk waardoor het muurvast zit. Een van de achterveren bleek zelfs gebroken te zijn onderin, daar heb ik nooit iets van gemerkt. Zeker aan te raden om te doen!
Ik ontdekte wel dat de remschijven ondermaats zijn dus het volgende klusje dient zich al aan.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Lekker bezig geweest! Geeft altijd veel voldoening als je zelf aan het sleutelen bent geweest met een goed resultaat.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ja, het kost alleen altijd wel weer meer tijd dan je denkt :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”