Koni Rood onder V50

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Bij het wisselen van mijn velgen zag ik dat de huizen van beide achterste schokdempers redelijk bruin zijn. Het zullen vast de originele nog zijn met 180.000 ervaring. Omdat ik het onderstel zo’n beetje het allerbelangrijkste vindt ga ik niet afwachten tot een defect of vergaande slijtage.

Ik kom van een S40 met sportonderstel. Mijn huidige V50 met standaard onderstel is achter uiteraard zwaarder en doet het bij drempels nog best gelijkwaardig. Toch merk ik, of wil ik merken, dat het wat straffer kan. Omdat het weggedrag voor 80% wordt bepaald door de schokdempers ben ik aan het oriënteren op een bescheiden upgrade. Hulpveren ben ik niet op uit, ik rijd niet vaak met flinke belading of een aanhanger en hulpveren met een lege auto kunnen een nogal bonkige ervaring opleveren.
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 05199.html
Voor zover ik begrijp is KONI rood het comfortabelste van het merk. Zijn er ervaringen met dit soort licht sportieve schokdempers? Mag ook van een ander merk zijn, ik ben niet thuis in de sport schokdempers markt.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou eerder voor Bilstrin B4 gaan dan Koni rood.
Bilstein is kwaliteit een stukje beter.

Toen ik de V50 nog had zat er ook B4 onder in combinatie met andere verrn en dat gaf een prima wegligging.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27009
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Een Bilstein B4 is kwalitatief beter dan koni rood, terwijl ze voor de voorzijde 30 per stuk goedkoper zijn? Kan hoor, maar dat klinkt bij mij dan te mooi om waar te zijn!
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 34038.html
Bij deze site staat het er niet expliciet bij. Andere sites noemen hetzelfde artikelnummer “B4”, dus ik neem aan dat ik dan de goede heb?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Koni dempers gaan vaak snel lekken.
Moet het iets stugger/sportiever zijn moet je voor een B6 demper gaan (die zullen ook wat duurder dan Koni rood zijn)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Die zijn zeker duurder dan Koni rood ja!
Ik denk dat als je B6 gaat monteren, je ook aan andere zaken van het onderstel moet beginnen.

Hoe verhoudt B4 zich met de originelen van Sachs? Bilstein omschrijft de B4 zelf als vervanging voor origineel. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. Als er een groot voordeel aan bilstein zit is dat een interessante optie.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik heb B4's onder mijn S60 (vooras) vindt het een hele fijne demper iets stugger maar gek genoeg comfortabeler dan mijn 260.000 km oude sachs
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Bilstein B4 is een OEM vervangingsdemper daar is niets sportiever aan.
Koni Rood (nu Special Active) is dat eigenlijk ook gewoon.

Daarboven komen de zogenaamde sport / performance dempers.
Bilstein B6 (B8 verkorte variant voor verlagingen)
Koni STR.T (oranje demper)
Koni Sport (geel)
Verschil tussen STR.T en Sport is dat de laatste in hardheid instelbaar is.

Beide merken leveren deze dempers ook in combinatie met verlagingsveren.
Bilstein B10 / B12
Koni STR.T Kit en Sport kit

Hierna kom je bij de schroefsets uit (hoogte verstelbaar):
Bilstein B14 (B16 is met hardheid/rebound verstelling)
Koni Coil Over (hardheid instelbaar)

Meer info:
https://www.bilstein.nl/product-bilstein-b1.php?main=1
http://www.koni.com/nl-NL/Cars/Products/
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

gose91 schreef: 14.02.2021 - 17:19 Die zijn zeker duurder dan Koni rood ja!
Ik denk dat als je B6 gaat monteren, je ook aan andere zaken van het onderstel moet beginnen.

Hoe verhoudt B4 zich met de originelen van Sachs? Bilstein omschrijft de B4 zelf als vervanging voor origineel. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. Als er een groot voordeel aan bilstein zit is dat een interessante optie.
B6 is nog prima geschikt om de rest standaard te houden.
Vanaf de B8 zijn er ook andere veren nodig omdat deze korter zijn.

Op mijn oude hobby auto had ik motorsport dempers zitten van ze, maar die naam spreekt al voor zich.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Heel fijn, deze ervaringen! Dank daarvoor.
Over een maand of wat gaat de bolide voor een aankoopkeuring binnen de garantietermijn.
Als daar geen lijken uit de (wiel)kast rollen, is een setje B6 wel een leuk knutselprojectje.
De vooras dan, de achteras ben je zo mee klaar!

Even voor mijn "spaardoel", welke zaken raak je bij het vervangen van de voorste schokdempers aan die je beter gelijk mee kan vervangen? Veerpootlager? Stuurstangen? Stabilisatorstangen? Veren? Fuseekogels?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik had hier boven eigenlijk alleen de verschillende dempers van Koni en Bilstein verklaard en eigenlijk niets geschreven over mijn eigen ervaringen.

Koni Geel / Sport gehad (met Intrax veren, - 30mm tov standaard GSi onderstel, dat is -45mm tov standaard Corsa) onder de Corsa toen deze nog daily driver was, dat ging prima. Doordat ze instelbaar zijn qua hardheid (voorzijde in ingebouwde toestand / achterzijde alleen uitgebouwd) kan je nog iets variëren.
Dat werkte prima.

Daarna over gestapt op de Bilstein B16 PSS9 schroefset (hardheid en rebound instelbaar in ingebouwde toestand voor- én achterzijde), dat is een wereld van verschil tov de Koni set.
Beter comfort, makkelijker te verstellen en kwalitatief ook beter.
Koni set toen verkocht en zover ik weet rijdt die volgende eigenaar er nog steeds mee.

Daarnaast op de vorige daily (Vectra B station) de originele dempers vervangen na 17 jaar en 325.000 km voor Bilstein B4 dempers.
Volgens de huidige eigenaar waren die alweer versleten aan de achterzijde naar 100.000 km en 4 jaar, ik had daar nog niets aangemerkt en de APK ook niet.
Er hing wel regelmatig een 1500 kg autotrailer achter die auto met de kofferruimte flink vol met gereedschap, wielen en kampeerspullen alsmede de gastank.

Onder me vaders Corsa uit 2007 was er 1 voorste demper lek en een veer stuk, (na 10 jaar) sinds die vervangen zijn voor Bilstein B4 dempers en Monroe veren, rijdt deze ook weer prima.

Dus voor normaal gebruik is de B4 een prima demper, maar als je wat sportiever rijdt en wat meer kwaliteit wilt, dan zou ik zeker de meerprijs van de B6 (of Koni STR.T / Sport) overwegen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

gose91 schreef: 15.02.2021 - 20:27 Even voor mijn "spaardoel", welke zaken raak je bij het vervangen van de voorste schokdempers aan die je beter gelijk mee kan vervangen? Veerpootlager? Stuurstangen? Stabilisatorstangen? Veren? Fuseekogels?
Ik zou ook overwegen om te kijken naar een B10 set of Koni set, omdat je veren en dempers dan op elkaar zijn afgestemd.
Daarnaast moet je gewoon zoveel mogelijk vervangen als je de boel toch los hebt liggen, dan is de montage ook makkelijker (met allemaal nieuwe spullen).
Ik kocht zelfs alle bouten en moeren nieuw op de Corsa.

Meestal als je via Autodoc of MisterAuto alles besteld met gratis verzenden en 25% of meer korting, dan is het nog een berg, maar valt het toch best mee.
En dan is alles gelijk nieuw en kan het weer jaren en vele km-ers mee.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had onder de S60 een B12 set.
Was even wennen, maar op positieve manier een wereld van verschil.

Mocht je voor losse dempers gaan, zolang de veren nog prima zijn zou ik die laten voor wat ze zijn.
In ieder geval de veerpootlagers en rubbers meenemen. Nu ligt alles los en is het gemakkelijk mee te nemen en voor het geld zonde om het niet te doen.

Andere stangen etc, tja als het nu gewoon in prima staat is zou ik het lekker laten zitten.
Achteraf vervangen als ze wel versleten zijn is ook zo gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

corsa_gsi schreef: 16.02.2021 - 09:20 Ik zou ook overwegen om te kijken naar een B10 set of Koni set, omdat je veren en dempers dan op elkaar zijn afgestemd.
Ik ben echt niet uit op een strak racemonster of een verlaging (B10 is voor zover ik begrijp standaard -25mm en na te stellen naar -40mm?).
Bilstein geeft zelf aan dat de B6 met de originele vering gebruikt kan worden.
Het mag íets stugger, maar voor de rest rijd ik als een ouwe zak in een Volvo ;)
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

B10 en B12 zijn vaste verlaging.
B14 en B16 hebben instelbare verlaging.

B10 = B6 dempers + Eibach veren Sportline
B12 = B8 dempers + Eibach veren Proline
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Super! Als je het weet is het niks.
Los B6 wordt het dan. Veerpootlager en -rubber reken ik dan sowieso alvast mee.
Als er ooit weer zonnige zondagmiddagen zijn zal ik alvast wat duw en trekwerk aan de ophanging plegen om ander mogelijk versleten zaken op te zoeken.

De instructies voor de verwisseling zijn alvast heel helder in beeld gebracht:
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ben benieuwd naar hoe het rijdt straks. :)
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Is de topic titel nog aan te passen achteraf?
Koni rood was in ieder geval al heel snel afgeschoten haha
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Allereerste bericht bewerken, daar heb je de optie om ook de topic titel aan te passen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

fredhead schreef: 17.02.2021 - 15:47 Allereerste bericht bewerken, daar heb je de optie om ook de topic titel aan te passen
Is dat nog steeds zo?
Ik wil het onderwerp aanpassen van mijn TomTom Go5000 topic, maar krijg het niet meer voor elkaar, terwijl dat in het verleden wel lukte.
Erik

S60 T5 R-design
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”