Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trebor
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27.09.2007 - 15:34
Locatie: Donkerbroek (FR)

Beste forumleden,

Na jaren afwezigheid, mede door het plezier en de betrouwbaarheid van mijn V40 XC (2018), moet ik me toch tot jullie - de ervaringsdeskundigen - wenden voor de V50 D2 Sport (2011) van mijn vrouw...

Vanaf de laatste kleine onderhoudsbeurt bij lokaal autobedrijf* (november 2020) toont deze auto steeds: Motorbesturingssysteem Service Vereist.

Wanneer komt specifiek deze melding naar voren? Als je rustig gas geeft (dus auto versnelt rustig) of in cruise-control tegen wind in of heuvel op. Dus altijd bij deellast, nooit stationair of bij hoger vermogen.

*Toevoeging op onderhoudsbeurt: binnen 100km na deze beurt het oliepeil gecontroleerd. Deze zat ongeveer 1cm boven(!) het maximum. Direct gecorrigeerd. Slecht was dit zeker, of dit een effect zou kunnen hebben gehad weet ik niet, maar ik wil graag compleet zijn in dit verhaal.

Diagnoze en behandeling tot nu toe
Laten uitlezen: Storing nokkenassensor en krukassensor.
Krukassensor vervangen - storing leek paar dagen weg, kwam weer terug.
Nokkenassensor vervangen - storing leek paar kilometer weg, kwam weer terug.
Alle elektrische aansluitingen laten controleren, schoonmaken, tapen - storing ruim een week weg (in een droge periode in december)
Vervolgens door de wasstraat.... auto startte niet meer. Dagje laten drogen, start weer, ondertussen vastgesteld dat de benodigde beschermingsplaat onder de motor er niet zat.
Beschermingsplaat gemonteerd, test in wasstraat (door Volvo-dealer): geen meldingen!

Op terugweg van dealer (17km) komt de storing er weer in.

Ik weet het niet meer, dealer weet het niet meer.

Herkent iemand deze situatie? Zijn er specifieke zwakheden in dit type V50 die hieraan gerelateerd zouden kunnen zijn? Inmiddels zijn de kosten aardig opgelopen en zoek ik dit netwerk op om hopelijk gerichter naar de oorzaak te kunnen zoeken.
V50 1,6D Edition I - bj2008 (2008 - 2011)
V40 D2 Summum - bj2012 (2012 - 2015)
Peugeot 308SW - bj2015 (#@$#$%@@#)
V40 Cross country D2 Nordic+ - bj2018(2018 - 2021)
V50 D2 Sport - bj2011 (2018 - 2021)
V70 2.0D4 Momentum - bj2013 (2021 - 2022?)
Skoda Enyaq IV80 bj2021 (2021 - ...)
Opel Mokka e - bj2022 (2022 - ...)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Blijven de storingen van de krukas- en nokkenassensoren terugkomen? Kun je al rijdend deze sensoren uit laten lezen. Wellicht laat dat een beter beeld zien van wat er aan de hand is.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Soms heb je nog wel dat een niet-officiële sensor minder goed werkt dan een originele Volvo sensor, ik weet niet of je van een after market merk hebt laten monteren?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Trebor
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27.09.2007 - 15:34
Locatie: Donkerbroek (FR)

Goeie tip Ferrari. Ik hoopte natuurlijk dat een forum-genoot dit euvel herkende, want tot nu toe ruim 800 euro verder en de storing is er onverminderd. Maar ik ga dit wel voorstellen.

Jopie, sensoren zijn origineel. Vervanging is bij officiële dealer uitgevoerd.
V50 1,6D Edition I - bj2008 (2008 - 2011)
V40 D2 Summum - bj2012 (2012 - 2015)
Peugeot 308SW - bj2015 (#@$#$%@@#)
V40 Cross country D2 Nordic+ - bj2018(2018 - 2021)
V50 D2 Sport - bj2011 (2018 - 2021)
V70 2.0D4 Momentum - bj2013 (2021 - 2022?)
Skoda Enyaq IV80 bj2021 (2021 - ...)
Opel Mokka e - bj2022 (2022 - ...)
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Vervelend zeg. Misschien ergens een draadbreuk in de buurt van de sensoren?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Stoney3K
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.03.2021 - 20:33

Een storing die zo af en toe in eens de kop op steekt wijst heel vaak naar een massaprobleem in de bekabeling. Hoeft niet bij de sensor te zijn, kan ook het massapunt verderop in de kabelboom zijn waar de sensoren aan het blok verbonden zitten.
MY2012 V50 D2 DRIVe Limited
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Ik heb met een 2.0D gehad dat de DPF-sensor deze melding veroorzaakte. Vervangen door een aftermarket, exact dezelfde symptomen, zo'n regelmatig terugkerende storing bij rijden op cruise control of rustig gas geven. Storing ging dan weg als je ff goed doortrapte. Aftermarket sensor vervangen door een OEM sensor, probleem opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”