Oliedruklampje

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Beste leden,

Nog niet zo heel lang bezit ik een Volvo S40 uit 2005. Deze auto heeft het 2.4i blok.
Nu valt me de laatste dagen op dat het oliedruklampje na het starten (koud/na langere stilstand) een seconde of 1,5 tot 2 blijft branden. Ik heb hier eigenlijk eerder niet echt iets achter gezocht, omdat 'ie gewoon vlak na de start dooft. Maar nu ik erop let vind ik het langer dan normaal duren. Het lampje komt alleen in deze situatie op. Tijdens het rijden of verdere stilstand brandt 'ie nooit. Olie+filter zijn kortgeleden vervangen.

Ik ben een beetje aan het zoeken geslagen en zag bij deze C30 precies hetzelfde gebeuren: Hier denk ik: misschien hoor het gewoon zo en kan het geen kwaad.

Maar zoek ik verder dan kom ik haast in iedere video dit tegen: De motor wordt gestart en zodra de motor enig toerental maakt is het lampje allang gedoofd..

Ben al wel bij de dealer geweest de werkplaatschef heeft even gekeken en het verhaal aangehoord, hij vond het allemaal geen probleem. ''Lampje gaat vrijwel meteen uit. En anders zou je met gasgeven ook een lampje zien..''
Terwijl ik toch bang ben dat iedere koude start een smering van rond de 2 seconde ontbreekt. Wat natuurlijk bij een koude motor helemaal uit den boze is. Al hoor ik geen geratel of getik in die eerste paar seconden.

Zelf verdenk ik na een aardige zoektocht op allerlei sites, het oliefilterhuis waarin de anti-drain back valve zou moeten zitten, dat dit klepje faalt, waardoor m'n filter tijdens stilstand leegloopt.

Iemand enig idee of ik goed zit? Of maak ik me echt gewoon te veel zorgen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Je tweede filmpje is een model ná de facelift, misschien dat ze het gedrag van dat lampje gewijzigd hebben?
In mijn vorige auto, toevallig een S40 2005 2.4i, brandde dat lampje ook zo "lang".
Heb er vijf jaar geen aandacht aan besteed en het is vijf jaar goed gegaan!
Ik zal straks eens kijken in mijn na facelift 2.4i, of ie dan wel sneller uit gaat.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Bedankt voor je reactie!

Als jouw oude S40 precies hetzelfde vertoonde, dan zal het wellicht toch normaal gedrag zijn. Vooral als het 5 jaar zonder problemen goed is gegaan. Lijkt me dat er dan, met te lage druk, allang problemen omhoog waren gekomen.

Nu ik nog wat filmpjes bekeken heb doet deze het ook:

Misschien dan iets met de software of een bepaalde serie sensoren die wat anders reageren.

Toch een beetje gerustgesteld. Ben inderdaad benieuwd of jouw huidige hetzelfde doet.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Mijn huidige 2.4i uit 2008 doet het zoals in je tweede filmpje. En die staat al een ruime week stil.
Er is sowieso wel het een en ander veranderd bij de facelift aan hetzelfde model motor. Andere startmotor, veel meer isolatie (waardoor minder motorgeluid tijdens het rijden :( ), dus dat diverse lampjes ook anders aangestuurd worden lijkt mij ook heel logisch.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Bedankt voor het testen!

Dan zal het wel zo horen inderdaad.

Wel zonde van het motorgeluid trouwens.. Dat is nou juist waar we het voor doen.. 8)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Ja het lijkt wel alsof de motor zelf met de facelift ook een stuk minder rauw is geworden. Dat laatste filmpje (met de jonge presentator) is alsof je de motor aan je voeten heb liggen; na de facelift klinkt het allemaal veel afstandelijker.

Misschien dat de locatie van de oliedruksensor is gewijzigd van heel ver van de oliepomp vandaan naar heel dichtbij de oliepomp. Geen idee, roep ook maar wat en we komen er nog steeds op uit dat er niks aan de hand is :D
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik ben persoonlijk meer fan van het motorgeluid. Zit best een leuk geluidje in deze blokken, al was het vroeger uiteraard nog mooier met bijvoorbeeld de 850.. Uiteraard zullen er ook mensen zijn die het prefereren om een zo stil mogelijke cabine te hebben. Voor beide valt wat te zeggen.

Op wat voor onderwerp we ineens wel niet belanden... :lol:
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik vind de T5 ondanks de turbo nog best een mooi roffeltje ten gehoren brengen :love:
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”