V50 - Originele trekhaakaansluiting van 7-polig naar 13-polig (Jaeger)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Goedemorgen,

Sinds afgelopen weekend hebben wij een caravan. De caravan is van mijn moeder geweest en ik heb hem wel eens meegenomen met een verloopstukje van 7-polig naar 13-polig (Jaeger), maar nu de caravan van ons is en we er hopelijk vaker mee weg gaan, ben ik aan het overwegen om de 7-polige stekkerdoos te vervangen voor een 13-polige (Jaeger).

Qua werk ben ik er niet bang voor, achterbumper demonteren en binnenbekleding van de kofferbak loshalen.
Ik heb een originele trekhaak, en weet dat achter de kofferbakbekleding rechts de TRM-module zit voor de aansturing van de stekkerdoos.
Ik heb echter een paar vragen:

- Is het een kwestie van plug-and-play als ik een OEM 13-polige aansluiting bestel, of moet dit verder geprogrammeerd worden in VIDA? Zo ja, kan ik dit zelf met de Chinese VIDA / Dice of moet dit via de garage?
- Ik zie in de partslist twee verschillende nummers voor het wiring harness:

31257592 - 13-POLE, FOR TRM 31257593, 8698475
31346058 - 13-POLE, FOR TRM 31350479, 31350480

Het lijkt mij dat dit dus te maken heeft welke TRM-module in de auto zit, maar is er een manier om dit in VIDA te zien zonder de auto al open te moeten maken?

- Heb ik verder nog onderdelen nodig, ik zie bijvoorbeeld 30669168, een leeg stekkertje?
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Volgens mij zijn er 2 typen 13 polige stekkers.
1 Die lijkt op de 7 polige en 1 met 13 losse pinnen.
Zit daar geen verschil in qua kabelset bij de Volvo?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Klopt, dat is Jaeger vs West. Jaeger heeft 13 losse pennen, West heeft de "extra" contacten aan de buitenrand van de 7-polige.
Ik kan op de foto's die ik kan vinden geen duidelijk plaatje vinden met wat het verschil is. Ik heb de Jaeger-aansluiting nodig in ieder geval.

Heb inmiddels wel deze handleiding gevonden: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... /Automatic
Inbouwen is een fluitje van een cent. Met betrekking tot programmeren staat erin:
NB!
Voor de juiste werking moet de aanhangereenheid (TRM) met software zijn geprogrammeerd voordat de controle kan worden uitgevoerd.

Controle van het 13-polige contact.

NB!
Om de aanhangereenheid (TRM) te activeren, moeten er minimaal twee lichtbronnen (lampen) zijn aangesloten. Dit kan door testapparatuur voor het aanhangercontact of een aanhanger aan te sluiten.
Maar de TRM is bij mij al geactiveerd, ik heb hem erin zitten (denk ik), en verlichting van aanhangers etc. werkt gewoon.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Hallo allemaal,

Even een topic-kick.
Aangezien ik net toch bij de dealer was daar even nagevraagd.

Volgens het systeem moet ik qua kabelset onderdeel 31414907 hebben. Dit is weer een ander onderdeelnummer dan wat ik oorspronkelijk terug kon vinden
https://accessories.volvocars.com/nl-be ... /Automatic

Verder zou ik (logisch) de software voor de aansturing van de 13-polige kabelset moeten laten progammeren. Dit zou applicatienummer 8698479 moeten zijn, alleen kon de dealer mij niet vertellen of bij de programmatie hiervan, de chiptuning (roetfilter + vermogen) zou worden overschreven.

Weet er iemand of die software "veilig" te programmeren is?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De software is geen motorsoftware maar voor een andere module.
Zou in principe dus "veilig" moeten zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Heb Obbe ook even een mailtje gestuurd, Obbe geeft ook aan dat dit veilig moet kunnen. :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”