Garmin navi vervangen door iPhone houder met 12V en AUX

Geleverd vanaf 2003
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

In heb onlangs een V50 Edition II gekocht met dank aan de vele aankooptips (https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=15&t=87015), nogmaals dank daarvoor aan ieder die heeft gereageerd.

Op het dashboard zit nog een Garmin Nuvi navigatie.
Deze wil ik er graag uit laten halen en vervangen door een houder waar ik mijn iPhone XR of andere iPhones kan plaatsen.

Idee is dat ik dan navigatie via iPhone heb. En qua aansluiting denk ik aan:
  • Verbinden met 12 V zodat iPhone opgeladen wordt
  • Verbinden met AUX, zodat muziek gespeeld kan worden
Een houder waarmee je iPhone zowel staat als liggend kan plaatsen, heeft mijn voorkeur.

Heeft iemand eerder zoiets gedaan?
Heb je voorbeeld van een houder die goed past op die plek, ik heb elders in het forum gelezen dat er een groot gat zit onder de Garmin. Die moet goed verborgen worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik heb dat ook overwogen, heb uiteindelijk een brodit houder gekozen voor het ventilatierooster en die met snoertjes gekoppeld. Maar gebruik maken van de voeding die daar al op het dashboard zit zou nog mooier zijn natuurlijk, ik volg het even :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Ben van plan om dezelfde wijziging aan te brengen. Ik heb een pivo smart mount net binnen als element om de telefoon in te zetten. Deze heeft een standaard camera schroefdraad om normaal op statief en dergelijke te bevestigen. Hoop dat er dan genoeg opties zijn om aan het dashboard te bevestigen. Hoop ook de voeding te kunnen gebruiken die er nu al naartoe loopt.

Benieuwd hoe jij het gaat aanpakken.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

Mike0909 schreef: 24.03.2021 - 11:25 Ik heb een pivo smart mount net binnen als element om de telefoon in te zetten
Dat klinkt als een goed idee, je bedoelt deze:
https://getpivo.com/products/smart-mount ?
Zonder de cilinder zou dit een optie kunnen zijn.
Ik zou het liefst een houder hebben waar de lightning aansluiting in zit. Dat zal plaatsen sneller maken.
Voor AUX zal het sowieso met snoertje moeten.

Ik heb nog niet een houder gevonden met lightning stekker. Een idee is om zo’n houder zelf te (laten) maken.
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Mike0909 schreef: 25.03.2021 - 08:13 Dat klinkt als een goed idee, je bedoelt deze:
https://getpivo.com/products/smart-mount ?
Zonder de cilinder zou dit een optie kunnen zijn.
Ik zou het liefst een houder hebben waar de lightning aansluiting in zit. Dat zal plaatsen sneller maken.
Voor AUX zal het sowieso met snoertje moeten.


https://nl.getpivo.com/products/smart-mount Het ging dan om deze houder, maar met mijn hele dikke hoes lijkt er wat marge in te zitten dus nog maar even testen of dat in de auto tot trillingen leidt of dat het in de praktijk wel meevalt. Van het weekend ga ik dit in ieder geval even testen. Wat ik wel fijn vind dat het een zwart alu frame is in plaats van plastic.
Ik ben nog aan het broeden op een manier dat ik de voeding aansluit op een draadloze oplader. Maar omdat ik van plan ben om de streaming te koppelen aan een extra bluetooth module zou ik met de bestelde houder alleen een lightning lader hoeven toe te voegen. Met zo'n "draadloze" variant is het wat universeler voor de meeste telefoons maar dan wil ik iets custom maken. Meeste draadloze laders voor in de auto vind ik niet heel fraai.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

JTC30 schreef: 23.06.2015 - 18:17 Goed, dit is het:
Afbeelding
Afbeelding

Deze kwam ik op het forum tegen bij de C30 afdeling.
De bodem van die houder waar ik naar verwijs is 5 cm in doorsnede. dat zal het net wel/net niet afdekken. Dus wellicht nog een soort rubber onderplaatje als afdichting waar ook kabeltje goed doorheen te voeren is. En anders zelf een voetplaatje met wat puntlassen opgelast schroefdraad om de gaten die er al zitten te kunnen hergebruiken.
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

david_ontour schreef: 26.03.2021 - 09:41
JTC30 schreef: 23.06.2015 - 18:17 Goed, dit is het:
Afbeelding
Afbeelding

Deze kwam ik op het forum tegen bij de C30 afdeling.
De bodem van die houder waar ik naar verwijs is 5 cm in doorsnede. dat zal het net wel/net niet afdekken. Dus wellicht nog een soort rubber onderplaatje als afdichting waar ook kabeltje goed doorheen te voeren is. En anders zelf een voetplaatje met wat puntlassen opgelast schroefdraad om de gaten die er al zitten te kunnen hergebruiken.
Dank je, ik wilde net vragen, kun je een foto maken van jouw houder als je die gaat testen dit weekend, ben benieuwd. Succes en ik hoop dat de 5 cm groot genoeg is.
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
Jv40
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.05.2010 - 15:42

Zelf hou ik dit in de gaten. Ziet er positief uit en prima betaalbaar .


Heeft nu ook een etsy pagina : https://www.etsy.com/uk/shop/EpicTempla ... =933001950
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Jv40 schreef: 28.03.2021 - 11:52 Zelf hou ik dit in de gaten. Ziet er positief uit en prima betaalbaar .
Heeft nu ook een etsy pagina : https://www.etsy.com/uk/shop/EpicTempla ... =933001950
Dat is wel gaaf inderdaad!
Ideetje:
"Oude" telefoon erin, zou er dan nog ruimte zijn voor een draadloze oplader?
Deze netjes wegwerken en dan de telefoon permanent erin laten!
Momenteel heb ik al een bluetooth dongle geïnstalleerd.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

Jv40 schreef: 28.03.2021 - 11:52 Zelf hou ik dit in de gaten. Ziet er positief uit en prima betaalbaar .
Zeker fraai, dank voor het delen! Het is een mooi systeem voor als ik één iPhonemaat zou hebben. Er rijden meer mensen in mijn V50, met nou iPhone 7, iPhone SE, iPhone 8 Plus en iPhone Xr. Daar is deze oplossing niet geschikt voor helaas. En ik neem aan dat er ook een bluetooth dongle nodig is om de muziek naar de autoradio te sturen?
En ik zou het liefst nog steeds een houder hebben waar ik iPhone min kan ophalen, met de oplossing vermoed ik dat er een snoertje nodig is (mits er een gat zit in de behuizing.
Maar een fraai product, vooral omdat het op maat gemaakt kan worden.
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

Mike0909 schreef: 28.03.2021 - 16:02 En ik neem aan dat er ook een bluetooth dongle nodig is om de muziek naar de autoradio te sturen?
Ik zie in part 3/3 van deze maker dat hij een Bluetooth adapter heeft in de sigarettenaansteker, handig met ook USB uitgang voor opladen:
Het is mooi te zien hoe hij met vallen en opstaan doorontwikkelt.
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Mike0909 schreef: 26.03.2021 - 21:53 Dank je, ik wilde net vragen, kun je een foto maken van jouw houder als je die gaat testen dit weekend, ben benieuwd. Succes en ik hoop dat de 5 cm groot genoeg is.
Helaas was ik dit weekend onverwacht verhinderd om aan het dashboard te sleutelen. Wel ondertussen de 12volt->5volt usb aansluiting binnen gekregen dus nu kan ik de voeding tegelijkertijd gaan bevestigen. Werken aan de auto is dus even verschoven naar het paas weekend.
Jv40 schreef: 28.03.2021 - 11:52 Zelf hou ik dit in de gaten. Ziet er positief uit en prima betaalbaar .
Vind de combinatie met het radio scherm wel netjes. Je zou eigenlijk zo'n 3d print dan nog gespoten moeten hebben of in een metaal moeten laten printen. Een vaste opstelling zou wel het beste werken, maar dan om de mobiel in je zak te kunnen houden. Horizontaal met een iphone vind ik voor de standaard functies en spotify een beetje belabberd werken. Dan zou je bijna een ipad moeten gebruiken die je met een hotspot functie verbind met je telefoon. Blijft in ieder geval lekker "knutselen" om qua tech up to date te blijven.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

david_ontour schreef: 30.03.2021 - 22:47 verschoven naar het paasweekend
oké, dank voor je update. Succes, hoop dat alles past!
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Vandaag eindelijk de tijd om maar eens op onderzoek uit te gaan en dashboard te demonteren om de bluetooth module te installeren als tussenstekker. Bleek helaas een draadje stuk te zijn in de bestelde tussenmodule en had ik alleen geluid in de linkerspeakers. Dus dat wordt de bestelde (aliexpress) tussenschakel opnieuw bedraden. Ik zag hier wat potentiele draad breukjes die het geluid mono maakten dus hoop het daarmee te hebben opgelost. In ieder geval weet ik nu hoe het dashboard en middenconsole in elkaar zitten. Dat zal de volgende keer stukken sneller voor elkaar zijn. Dashboard moest namelijk wel weer in elkaar voordat ik de module gerepareerd heb. Dit soort klusjes duren toch altijd net even langer dan dat je van te voren bedenkt.
Afbeelding

Ten behoeve van een nieuwe houder op het dashboard heb ik de Garmin Houder verwijderd en bekeken wat voor voeding ernaartoe loopt. Deze leek deels aan de radio gekoppeld en separaat een 12v voedingslijn. Hier kon ik in ieder geval 12volt op aflezen. De houder zit inderdaad met drie bouten vast vanaf de onderzijde.
Afbeelding
Afbeelding

De bestelde houder lijkt goed te passen. Ik had nog een zwart boutje waarmee ik het geheel wil vastzetten onder het dasboard. De gaten worden net niet helemaal afgedekt als ik het in het midden uitlijn. Als ik zoals op de foto de nieuwe houder wat naar achter schuif zijn de achterste twee en het gat in het midden afgedekt. Via de sparing aan de voorkant kan dan de voeding omhoog laten lopen. Hiervoor lijkt het me mooi als ik een goede kabeldoorvoer kan vinden zodat het op een mooie manier verzonken zit maar een klein beetje uit het dasboard omhoog kan komen op het moment dat je de telefoon wilt opladen. Of iets bedenken dat de telefoon op de lighting adapter valt en gefixeerd wordt door de houder.
Afbeelding

Samenvattend moet ik dus nog even wat laatste stappen doorlopen maar ik denk dat het wel netjes gaat worden! En als het niks wordt kan ik altijd nog de garmin houder terugplaatsen.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

david_ontour schreef: 04.04.2021 - 00:28 Samenvattend moet ik dus nog even wat laatste stappen doorlopen maar ik denk dat het wel netjes gaat worden
Dankvoor je uitgebreide verslag met de stappen die je genomen hebt!
Ik heb een paar vragen:
  • De kabel die naar de radio loopt, is die te gebruiken voor audio van je iPhone of moet je daarvoor de AUX van je middenconsole overbrengen?
  • Als het je lukt de kabel met lightning houder te verbinden, wordt het zeker nog mooier, als je dat kunt, zou ik dat doen.
  • De kabel netjes verzinken lijkt me inderdaad mooier. Heb je ook overwogen om deze uit het zicht aan achterzijde naar boven te laten komen? Dan heb je geen gat voor.
  • De houder kan draaien toch? Al denk ik dat staand beter is dan liggend.
.

Ik hoop dat je je onderdelen snel vindt. Gied werk!
N.B. Het interieur van jouw V50 lijkt op de mijne, blauw en grijs leer, mooi.
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Graag gedaan om je op de hoogte te houden. Hebben denk ik op de buitenkleur van de auto redelijk dezelfde specificatie volgens mij! Krijg tot nu toe in ieder geval veel complimenten van over de auto!
Mike0909 schreef: 04.04.2021 - 09:43 AUX van je middenconsole overbrengen?
dat denk ik wel want lijkt me dat die draad de audio verbinding was naar de radio. Maar of dat lekker werkt qua audiobron durf ik niet te zeggen. Zit los een voeding draad naartoe. Heb de navigatie nooit gebruikt, dus weet niet hoe de audio wordt overgebracht. Wellicht hoef je daarmee geen extra kabel te trekken maar enkel op een andere plek de radio in te brengen.
Mike0909 schreef: 04.04.2021 - 09:43 De houder kan draaien toch? Al denk ik dat staand beter is dan liggend.
De houder is ook op zijn kant te draaien. Morgen ga ik tijdens het ritje naar Den Haag even kijken hoe deze houder reageert. Zet hem evenvoor nu even vast in bestaande bevestiging gat. Ik gebruik de mobiel ook het meeste in de staande modus omdat besturings systeem, spotify en dergelijke allemaal op die manier makkelijkste te bedienen zijn. Afstand vanaf zitplek tot aan mobiel is trouwens wel te overzien en niet oncomfortabel om even te bedienen als je stilstaat en dergelijke.
Mike0909 schreef: 04.04.2021 - 09:43 De kabel netjes verzinken lijkt me inderdaad mooier. Heb je ook overwogen om deze uit het zicht aan achterzijde naar boven te laten komen? Dan heb je geen gat voor.

Als ik in het voorste gat bevestig heb ik twee gaten aan de achterzijde om iets door te voeren. Dan kan je bijna een extra stekkertje omhoog brengen. Of het stekkertje wat knapper opbergen als er geen telefoon in die houder zit. Nu met corona is het lastig om even snel die ijzerwarenzaak te bezoeken als je iets wilt uitproberen en allerlei afdichting, elektra dingen uit te proberen. Zoekwerk duurt allemaal wat langer en moet steeds een beetje in de verloren uren aan de auto knutselen.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

david_ontour schreef: 04.04.2021 - 23:06 veel complimenten van over de auto!
Ja die krijg ik ook, niemand gelooft dat de auto al 13 jaar oud is. Heb er nu 2000 km meegereden, nog steeds blij met deze versie (2.0 benzine Edition II Chameleon Blue)
david_ontour schreef: 04.04.2021 - 23:06 Heb de navigatie nooit gebruikt, dus weet niet hoe de audio wordt overgebracht.
Ja de navigatiestem breekt vaak ik op de radio en je wilt net als AUX een aparte mode kunnen kiezen voor muziek. Kom je pas achter als je het aansluit vermoed ik.
david_ontour schreef: 04.04.2021 - 23:06 Morgen ga ik tijdens het ritje naar Den Haag even kijken hoe deze houder reageert.
Dat is altijd de beste test. Eens dat staand het best werkt, enige is dat de iPhone wel in het zicht op de weg staat.
david_ontour schreef: 04.04.2021 - 23:06 Dan kan je bijna een extra stekkertje omhoog brengen
Wellicht de AUX als de navigatie kabel niet werkt? Succes met het optimaliseren.
Het zou mooi zijn als je een lightning aansluiting weet je maken.
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
david_ontour
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33

Eindelijk weer wat tijd gehad om dashboard open te schroeven. Inmiddels de bluetooth module werkend gekregen en via de Iphone ingesteld als "Volvo V50", zo'n bluetooth naam maakt het net af!
De houder vastgezet met een zwart M6 boutje door het grote gat dat de Garminhouder achterliet (oude voeding ging hier doorheen). Onder het dashboard met een stukje vliegtuigtriplex dat ik nog had liggen een bevestigingsplaatje gemaakt. Op deze manier had het net wat meer stevigheid en beweegt de houder niet meer mee met het zachte dashboard.
Mike0909 schreef: 05.04.2021 - 11:48 Het zou mooi zijn als je een lightning aansluiting weet je maken.
Via de voorzijde wordt de iphone voeding van onder het dashboard doorgevoerd. Hier zoek ik nog een zwart rubber ringetje voor om ook dit gaatje netjes weg te werken. De voeding heb ik via een 12volt->5v usb module aangesloten op de voedingsdraden die al naar de oude navigatie liepen. Alle nieuwe componenten afgewerkt met wat schuim zodat dit als het goed is geen rammel gaat geven onder het dashboard.

Het is als bestuurder een kleine beweging naar voren om de telefoon te bedienen. Dat mag toch niet tijdens het rijden en anders gaat een hele hoop goed met Siri. En de telefoon functie gaat tenslotte gewoon nog via de auto bluetooth functie. Ook zicht is meer dan prima. Eigenlijk niet anders dan dat je zuignap of de oude navigatie daar had staan. Houder is eventueel ook nog horizontaal te gebruiken als dat voor de navigatie fijner werkt.
Hieronder wat foto's van het eindresultaat. Op de laatste foto overigens ook een mooie V50 van buurtgenoten die ons wel het laatste zetje heeft gegeven om zelf ook voor de V50 te gaan!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
Mike0909
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2021 - 13:12

Mike0909 schreef: 24.03.2021 - 11:25 Hieronder wat foto's van het eindresultaat.
Super! Ik vind het er prima uitzien zo.
De voedingskabel met lightning zit al goed weggewerkt, hopelijk kun je nu makkelijker een rubbertje vinden voor de afwerking.

Ik zie nog niet waar de AUX kabel loopt. Heb je die ook doorgetrokken of heb je een Bluetooth audio verbinding gemaakt?

Kun je ook een foto delen van situatie zonder iPhone?
En heb je een link naar de houder? Die link die je eerder deelde, lijkt van een andere houder.

Goed werk! Nog complimenten van de buurtgenoten gekregen?
V50 2.0 Edition II - 2008 - Chameleon blue
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik zou de telefoon persoonlijk in landscape monteren - op deze manier creeer je wel een hele grote blinde hoek? Daarbij werken de meeste iPhone navigatie-apps beter in landscape dan in portrait mode.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”