Turboslang en blower interieur

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Vanochtend viel het me ineens op dat tijdens het accelereren de blower van het interieur harder ging blazen. Dit zou door een lekker turbo slang kunnen komen, dus vanochtend gelijk even gekeken. Wat me opviel is dat ie met 2 tie rips vast zit. Kan het daar mee te maken hebben? Lijkt me niet echt voldoende voor een turbo waar de nodige druk op staat. Ik merk trouwens niets aan vermogen verlies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

De turbo slang (denk ik)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

als in de slang verder geen scheur of barst in zit, maakt het lijkt me niet zoveel uit dat ie met een tie wrap vast zit. Als er een lek in zit zie je vaak ook wel wat oliesporen om de slang heen en het ziet er nog schoon uit wat ik zo kan zien. Bijzonder van je blower, ik heb daar geen verklaring voor
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een lekke turboslang kan m.i. niets te maken hebben met de blower van de interieurlucht; deze hebben geen enkele connectie. De interieurlucht heeft namelijk een eigen ventilator. Misschien dat het toevallig was dat bij het accelereren de ventilator harder ging draaien; bij een automatische airco wordt ook deze ventilator aangestuurd.

Zo te zien lijkt de slang(aansluiting) ook niet te lekken, en of er hoort een echte slangklem (zou ik doen) op of helemaal niets. Lijkt me een eigenlijk meer een slang van de carterventilatie. Zit de slang aan de zuig of perskant van de turbo?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Ik weet niet aan welke kant de slang zat, ik heb niet veel verstand van auto’s. Dit is het hele blok van boven, met volgens mij ( als ik voor de auto sta) rechts de turboslang.

Het viel me op dat de rest met iets professionelere dingen vast zit dan een tierip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Is aan de zuigzijde van de turbo (van luchtfilter naar turbo), dus deze slang heeft onderdruk. De slang naar het kleppendeksel (die met de tie-wrap) is dus van de carterventilatie. Vaak zit hier geen slangklem op als de slang goed klemt op de aansluiting.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Net een stukje gereden, het is echt vreemd. Het lijkt wel alsof het alleen is bij wat harder het gaspedaal intrappen. En het klinkt dan alsof er lucht uit de blower bij de vooruit komt, daarvandaan hoor je het. Echt apart, qua rijden merk je niks, dus alleen bij ver genoeg intrappen van gaspedaal hoor je het
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kan best zijn dat er een slang lekt, die twee (op de foto) legergroene flexibele slangen zijn de eerste verdachtes.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik zou de slangen na de turbo checken op scheuren en goede bevestiging. Hier komt namelijk wel druk op als er vermogen gevraagd wordt. Soms heel moeilijk te zien, onbelast.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Ik kwam net dit tegen op een Skoda forum, precies dezelfde symptomen: https://tinyurl.com/Ditaandehand234

Het is dus niet dat de blower harder gaat, maar het klinkt wel precies zo. Vanmiddag nog een keer uitgebreid kijken of er iets los zit en anders even langs de garage
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Net uitgelezen en er kwam code P1103 uit, die volgens het internet ook kan duiden op een lek ergens voor of na de MAF sensor. Iemand hier bekend mee ? Klopt dat ?
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Maandag breng ik hem weg voor vermoedelijke een lekke slang van de intercooler.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Zo, terug van de garage. Het was een scheur in de slang van het blok naar de intercooler. De scheur zat aan de onderkant van de toch al slecht zichtbare slang. Kost 200 euro (inclusief wiel wissel naar zomerbanden ) maar kan weer door! Zaterdag de 300.000 gepasseerd trouwens !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Fijn dat het gevonden is! Heb het zelf ook al bij meerdere luchtslangen gehad
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi dat het opgelost is en op naar de 4 ton zou ik zeggen!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Yes erg blij mee. Eerste 10.000 km zitten er nu op. Nog 5000 tot de grote beurt en de vakantie naar Tsjechië in juli.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Zeebas schreef: 12.04.2021 - 20:30 de vakantie naar Tsjechië in juli.
Ik hoop met je mee dat we met onze V50's op vakantie (naar het buitenland) kunnen in juli.....
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Even een update, 25.000 km verder en gister heeft de auto zijn beurt en apk gehad. Enige mankement was een kapotte stabilisatorstang, die is vervangen. Verder helemaal niks aan de hand, dus tot nu toe meer dan tevreden. Ik rij 35.000 km per jaar dus had met meer rekening gehouden haha
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”