Vervangen motorsteunen 2.4

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
daanvos
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.09.2019 - 19:43

Ik ben van plan dit voorjaar een poging te doen mijn motorsteun(en) te vervangen. Voornamelijk vanwege wat lichte trillingen en schudden (verre van ernstig), maar gezien de leeftijd en km-stand van de V50 ook een logisch moment (2008, 205k km).

De klus zelf lijkt zeer overzichtelijk en goed te doen, daarover geen vragen. Echter wel wat verstandig is sowieso mee te nemen:

- De rechter steun wil ik sowieso doen
- Is het aan te raden gelijk links en/of onder (al dan niet preventief) mee te nemen, of zijn deze aanzienlijk minder snel aan vervanging toe?
- In het geval dat ik de onderste steun vervang, is het dan de gewoonte om ook gelijk ook de 'beugel' (31277998) mee te nemen?
V50 2.4 2008
Amazon Combi B20 1965
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik heb ze allemaal vervangen een paar jaar geleden, is zeker de moeite waard. Je moet er wel rekening mee houden dat je tijdens het wisselen van de bovenste twee motorsteunen het blok op dezelfde plek moet houden. Bij voorkeur door hem met het hijsoog ergens aan vast te maken boven de auto, en anders van onderen (opletten dat je de carterpan niet beschadigt. Voor de onderste steun geldt dat niet zo omdat die puur de kanteling opvangt. En -dat lijkt logisch- maar zorg ervoor dat je alles weer goed vast zet na montage. Of je gelijk alles moet doen weet ik niet, maar ik zou sowieso alle rubbers vernieuwd willen hebben als ik jou was. Zelf heb ik motorsteunen van Febi gebruikt, die bevallen prima. Ze zeggen weleens dat aftermarket steunen nooit zo goed zijn als origineel, dat weet ik niet precies.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik heb ergens gelezen op een forum dat iemand bij een T5 een motorsteun van een hybride Ford Focus gebruikte, omdat die steviger was dan de standaard gebruikte.
Volgens mij was dat op Driving Fun....
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Toevallig kom ik net van de Volvo-garage met mijn V50 (2.0 benzine, 230.000 km). Er is één motorsteun vervangen, omdat de demper lek was. Op de factuur staat "Motorsteun en console". Ik weet niet of "beugel" en "console" hetzelfde is. In elk geval is er maar één steun vervangen. Bij Volvo vinden ze blijkbaar niet dat de andere steunen preventief vervangen moeten worden.

Het klusje was in twintig minuten geklaard, inclusief het vervangen van het expansievat voor de koelvloeistof. Lijkt dus niet heel ingewikkeld.

Overigens heb ik de indruk dat de auto veel stiller is na de reparatie. Dat is natuurlijk ook logisch, omdat er geen kapotte demper meer in zit. Wel de moeite waard dus.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

https://forum.driving-fun.com/viewtopic ... 2&start=75

de onderste motorsteun vervangen door het exemplaar van een Ford Focus Electric. Geen extra trillingen bij stationair etc, maar wel een stuk strakker bij 'sportief' rijden.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Toevallig ben ik van de week ook bezig geweest met het hoe en wat wat betreft de motorsteunen. Heb af en toe met lastwissel en stationair wat bewegingen in de auto die er niet horen.

Kwam toen dit topic tegen over aftermarket bovenste steunen:

https://www.swedespeed.com/threads/neve ... hy.520489/

Denk dat ik met dit verhaal in het achterhoofd toch maar originele ga monteren.

De auto loopt nu tegen de 2 ton en nu beginnen ze wat eerste tekenen van ouderdom te vertonen. Dan ben je misschien iets meer kwijt. Maar als je ze pas weer over 16 jaar/2 ton hoeft te vervangen en aftermarket misschien veel eerder..
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Oja, wel interessant hè. Maar tegelijk ook weer een geval waarbij alleen de negatieve ervaringen gedeeld worden. Mijn febi steunen zitten er inmiddels ook al anderhalf jaar onder zonder problemen. Ik weet ook niet wat het prijsverschil is. Ik kan me wel voorstellen dat je kwaliteitsverschil wel kunt merken in de mate waarin trillingen worden gedempt. Wie zal het zeggen :)

Ik heb de mijne wel vervangen toen de auto al over de drie ton stond qua kilometers dus het kan best zijn dat het veel eerder nog niet nodig is of niet veel merkbaar verschil geeft.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Inmiddels zijn alle 3 de steunen vervangen. Alles ori. Volvo. Tevens de linker, onder de accu, omgebouwd naar een hydraulische steun.

Verschil is zeker te merken, waar de auto vroeger nog wat trilde bij stationair, staat hij nu gewoon als een steen stil. Ook schakelt hij nu een stuk strakker over.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”