v50 2.0d gek turboprobleem

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
jovoorthan
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.06.2020 - 14:29

Mijn v50 2.0d heeft de laatste tijd een apart probleempje met de turbo.
Mijn turbo is altijd licht hoorbaar, dat is niet nieuw. Maar sinds een korte tijd, begint de turbo ineens harder te fluiten bij rustig optrekken dan hij voorheen deed. Dan bedoel ik met een hogere frequentie die past bij steviger optrekken. Niet een hoger volume. Dit is niet continu, want hij zakt daarna ook gewoon weer weg. Daarbij komt dat als ik het gas loslaat, de turbo dan ineens nog even gaat werken (even maximaal fluiten) om daarna ook in ruststand te gaan.
Bij geleidelijk optrekken op bijvoorbeeld de oprit naar de snelweg, voel ik dat de auto telkens iets lijkt in te houden en dan weer te gaan. Dit voelt aardig ritmisch, ongeveer om de 1 seconde (klein beetje minder kracht, klein beetje meer kracht). Bij volgas merk ik tot nu toe eigenlijk niks van het probleem, dan gaat de auto gewoon prima.
Mijn vaste garage gaf aan dat ze geen gekke storingen zagen bij het uitlezen en dachten zelf aan de inspuiting of toch iets in de turbo. Aangezien de auto 340k kilometers heeft gelopen, leek het hen nu niet het geld waard om daar gelijk iets aan te doen.
Ik rij nu dus door, want de auto doet het (nog), maar ben toch erg benieuwd of jullie misschien ideeën of tips hebben waar ik misschien naar kan kijken, of wat ik eens kan proberen. Ik hoop eigenlijk nog wel even met de wagen te doen, namelijk...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lijkt mij in de turbodruksensor te zitten.
Probleem komt vaker voor, ik had het destijds ook en met schoonmaken (of vervangen) was het probleem verholpen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Misschien kan het fluiten ook veroorzaakt worden door een lek in de turboslang. Dat kan ook het inhouden wellicht verklaren. Anders misschien een issue met de wastegate of dumpvalve.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Hoi. Ik had zoiets ook met mijn V70 met dezelfde motor. Nooit echt last van gehad tot ik met de caravan in Frankrijk stond. Toen was het bij het vragen van flink vermogen echt té irritant. Ik heb het toen met de OBD dongel inzichtelijk gemaakt voor de garage. Die verdacht uiteindelijk de EGR klep, maar dat was meer een educated guess. Ik vond dat een te grote gok, in Frankrijk...
Eenmaal terug in Nederland liepen de adviezen uiteen met zelfde strekking als hierboven al genoemd. De turbodrukregelaars heb ik vervangen, maar zonder succes. Aangezien jij zegt dat de turbo nog een momentje zijn best doet bij gas los, zou ik de waste gate verdenken. Of de aansturing daarvan. Dat is het enige verschil met mijn symptomen: dat deed de mijne toen niet.

Hieronder mijn OBD data van destijds. Misschien heb je er wat aan.
Screenshot_20210510-203624.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
jovoorthan
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.06.2020 - 14:29

Bedankt voor de nuttige reacties, ik ga er eens even mee aan de slag en kom er nog wel op terug.
jovoorthan
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.06.2020 - 14:29

safari schreef: 10.05.2021 - 20:40 Hoi. Ik had zoiets ook met mijn V70 met dezelfde motor. Nooit echt last van gehad tot ik met de caravan in Frankrijk stond. Toen was het bij het vragen van flink vermogen echt té irritant. Ik heb het toen met de OBD dongel inzichtelijk gemaakt voor de garage. Die verdacht uiteindelijk de EGR klep, maar dat was meer een educated guess. Ik vond dat een te grote gok, in Frankrijk...
Eenmaal terug in Nederland liepen de adviezen uiteen met zelfde strekking als hierboven al genoemd. De turbodrukregelaars heb ik vervangen, maar zonder succes. Aangezien jij zegt dat de turbo nog een momentje zijn best doet bij gas los, zou ik de waste gate verdenken. Of de aansturing daarvan. Dat is het enige verschil met mijn symptomen: dat deed de mijne toen niet.

Hieronder mijn OBD data van destijds. Misschien heb je er wat aan.
Screenshot_20210510-203624.png
Wat was uiteindelijk eigenlijk het issue bij jouw auto?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

jovoorthan
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.06.2020 - 14:29

Jelmer de Jong schreef: 12.05.2021 - 20:23
Die operatie heb ik gisteren even uitgevoerd. Dat was heel gemakkelijk, dus ik dacht 'baat het niet dan schaadt het niet'.
Helaas in mijn geval geen directe baat...
jovoorthan
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.06.2020 - 14:29

Inmiddels zijn we wat maandjes verder. Tot op heden deed de turbo een beetje half om half mee. Dit ging eigenlijk wel prima, dus ik heb al die tijd gewoon doorgereden.
Na een lange rit (+500km) afgelopen week, is hij er dan toch helemaal mee opgehouden.
Dat is wel even wennen. De auto rijdt gek genoeg prima. Geen waarschuwingslampjes actief of gekke geluiden uit de motor. Het enige dat mist is het extra vermogen.

Ik wil toch nog maar eens verder kijken naar de turbodruksensor zoals @fredhead aangeeft. Weet iemand waar ik die onder de kap kan vinden? Wie weet helpt schoonmaken daarvan.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”