Geartronic 2.4 schakelt ruwig

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

AJ V50 D5 schreef: 13.06.2021 - 12:57 Lees ook eens deze topics:
viewtopic.php?f=15&t=79341
en
viewtopic.php?t=75360&page=fst_unread&highlight=

In mijn geval dus een sensor-issue.

Andries.
Bedankt, ik heb ze even doorgelezen!
Alleen heb ik zelf wel andere "problemen" Hij schakelt nog gewoon wanneer het moet en ook prima.
Het begint alleen echt minder soepel te worden en wanneer er van de 2 naar de 3 wordt geschakeld gebeurd er het volgende:"
Als ik met halfgas schakel rond de 3000 toeren schakelt hij terug naar de 2300 ongeveer, op dat punt lijkt hij eventjes te wachten en dan naar de 2000 toeren en dan in zijn versnelling te locken.
Dit doet hij in de automatische stand zowel in de handmatige stand.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De automaat leert zichzelf continu. Resetten van de automaat is dus ook niet nodig bij spoelen (alleen de olieteller wordt gereset). Sterker nog, toen het spoelen van automaten in zwang raakte hier op het forum kan ik me ook nog wel voorvallen herinneren dat bakken daar alleen maar slechter van gingen schakelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Gery je een goede analyse kan doen, dus ik zou zeggen even rustig afwachten. Ben wel benieuwd naar hoe lang geleden de bak is gespoeld (je schrijft 15.000 km maar is dat 1 of 2 jaar of nog langer geleden en wat was destijds de reden om te spoelen? Puur preventief of had je toen ook al klachten?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Gouwe schreef: 13.06.2021 - 17:47 De automaat leert zichzelf continu. Resetten van de automaat is dus ook niet nodig bij spoelen (alleen de olieteller wordt gereset). Sterker nog, toen het spoelen van automaten in zwang raakte hier op het forum kan ik me ook nog wel voorvallen herinneren dat bakken daar alleen maar slechter van gingen schakelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Gery je een goede analyse kan doen, dus ik zou zeggen even rustig afwachten. Ben wel benieuwd naar hoe lang geleden de bak is gespoeld (je schrijft 15.000 km maar is dat 1 of 2 jaar of nog langer geleden en wat was destijds de reden om te spoelen? Puur preventief of had je toen ook al klachten?
Dat is iets minder als een jaartje geleden en ongeveer 15.000km. Destijds heb ik hem preventief laten spoelen om veilig te zijn hoopte ik :P.
Maar de olie die er destijds uitkwam was nog als nieuw gaf Gery toen aan. Ik hoop dus ook een klein beetje op niet al te slecht nieuws vrijdag haha.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Ik heb nog eventjes een video gemaakt van de flare(zo heet het geloof ik?)

Na het opschakelen schiet deze nog een keer in de touren naar beneden.
Dit gebeurd enkel van de 2 naar de 3 toe.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb het filmpje wel 20x bekeken maar vind het lastig om te zien wat je bedoelt, het toerental zakt in 2 stappen, eerst een grote en direct daarna zakt hij nog een 100 toeren?
Bedoel je dat met ruwig schakelen?
Wat jij ziet is volgens mij is dat de lock-up functie van de bak en dan juist volkomen normaal. Flare is dat hij even doorschiet in de toeren omhoog, dus teveel slip. Maar goed, Gery gaat het je vertellen vrijdag.
Deze link vond ik nog hier op het forum: http://users.skynet.be/deroo.kees/Autom ... ngsbak.pdf
Wordt o.a. e.e.a. over de lock-up uitgelegd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Gouwe schreef: 15.06.2021 - 21:30 Ik heb het filmpje wel 20x bekeken maar vind het lastig om te zien wat je bedoelt, het toerental zakt in 2 stappen, eerst een grote en direct daarna zakt hij nog een 100 toeren?
Bedoel je dat met ruwig schakelen?
Wat jij ziet is volgens mij is dat de lock-up functie van de bak en dan juist volkomen normaal. Flare is dat hij even doorschiet in de toeren omhoog, dus teveel slip. Maar goed, Gery gaat het je vertellen vrijdag.
Deze link vond ik nog hier op het forum: http://users.skynet.be/deroo.kees/Autom ... ngsbak.pdf
Wordt o.a. e.e.a. over de lock-up uitgelegd.
Dat overschakelen in twee stappen bedoel ik ook, dat deet hij voorheen nooit, ook niet in de d stand. Hij stond nu ook in manual, dan hoort hij sowieso meteen in lockup te gaan toch?

Het ruwig schakelen kan je inderdaad in de video niet zien/horen. Ik ben ook benieuwd naar vrijdag!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Manual of D: lock up werkt hetzelfde. En dat overschakelen in 2 stappen is volgens mij normaal, zeker bij half gas. Mogelijk dat het nu iets langer duurt en/of het je eerder niet is opgevallen? Maar goed vrijdag weet je meer....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik zie zo 1 2 3 ook geen afwijkend schakelgedrag. Ik gok zomaar eens dat 't ruwe schakelen wat je benoemd, toch echt het kleppenhuis is.

Die gaan meestal tegen de 2 ton de eerste tekenen vertonen. Maar dat zal Gery vrijdag wel uitvinden.
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Ik hoop dat jullie beiden gelijk hebben!
Beter hou ik ook even op met zoeken en voelen wat er allemaal gebeurd, maar ik ben zo'n persoon die er zich dan op vastbijt.

Maargoed, vrijdag mag Gery dat doen, wat hij aangeeft gaat er gebeuren!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

volvo440special schreef: 16.06.2021 - 08:23 Ik zie zo 1 2 3 ook geen afwijkend schakelgedrag. Ik gok zomaar eens dat 't ruwe schakelen wat je benoemd, toch echt het kleppenhuis is.

Die gaan meestal tegen de 2 ton de eerste tekenen vertonen. Maar dat zal Gery vrijdag wel uitvinden.
Huh en ik maar denken dat een GT mits goed onderhouden zo maar 5 ton zou kunnen draaien??
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Delta schreef: 16.06.2021 - 19:35
volvo440special schreef: 16.06.2021 - 08:23 Ik zie zo 1 2 3 ook geen afwijkend schakelgedrag. Ik gok zomaar eens dat 't ruwe schakelen wat je benoemd, toch echt het kleppenhuis is.

Die gaan meestal tegen de 2 ton de eerste tekenen vertonen. Maar dat zal Gery vrijdag wel uitvinden.
Huh en ik maar denken dat een GT mits goed onderhouden zo maar 5 ton zou kunnen draaien??
Precies. Die 2 ton als grens is m.i. nergens op gebaseerd en veroorzaakt alleen maar onnodig "angst".
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Cavanta schreef: 16.06.2021 - 17:25 Ik hoop dat jullie beiden gelijk hebben!
Beter hou ik ook even op met zoeken en voelen wat er allemaal gebeurd, maar ik ben zo'n persoon die er zich dan op vastbijt.

Maargoed, vrijdag mag Gery dat doen, wat hij aangeeft gaat er gebeuren!
Ik wilde het niet zeggen, maar ik ben bang dat het inderdaad meer tussen je oren zit dan in de bak zelf. Hoop met jou dat Gery dat vrijdag ook kan bevestigen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Maar is die dip van 100 toeren niet gewoon de lockup?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Nou, zojuist terug van Gery.
Gery denk dat er niks mis is met de bak en dat die netjes werkt voor zijn leeftijd gelukkig!

Het schokje wat te voelen is lijkt meer gewoon ouderdom te zijn of misschien kon het een beetje uitmaken om de luchtmassameter eens schoon te maken.
Ik moet het dus gewoon uit mijn hoofd zetten!

Nu is even zoeken hoe ik de lmm kan schoonmaken!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fijn dat de conclusie is dat er niets mis is met de bak. Knop om en lekker genieten! LMM schoonmaken zal vast genoeg info te vinden zijn op het www.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Cavanta schreef: 15.06.2021 - 20:26 Ik heb nog eventjes een video gemaakt van de flare(zo heet het geloof ik?)

Na het opschakelen schiet deze nog een keer in de touren naar beneden.
Dit gebeurd enkel van de 2 naar de 3 toe.
Dit is echt volkomen normaal ja. In D gaat ie turbosnel door naar 4, in M in 3 gaat ie rond de 40pu in lockup.
Deze bak schakelt gewoon niet zo lekker bij een lage oliedruk. Of dat dan komt door koude of oude olie, versleten onderdelen of dat ie simpelweg moet schakelen bij lage toeren. Je (en ik ook) zal een van deze dingen of een combinatie hebben. Zolang de bak niet met een bonk in een versnelling valt of serieus gaat twijfelen in welke versnelling ie moet zitten, is er weinig aan de hand.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Ik heb na de reset van de adaptie wel het gevoel dat het nu weer soepeler schakelt.
Maargoed dat kan net zo goed ook tussen de oren zitten of komen omdat het nu weer iets koeler is...

Luchtmassameter reiniger is besteld en ik zou hem er zo uit moeten kunnen halen zonder gekkigheid!
Daarnaast nog even de rest goed aanpakken en hij is klaar voor de Franse alpen!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zie hier ook wel beetje een oude wijsheid bevestigd.....mensen lijden vaak het meest door het lijden dat men meestal vreest. :-D

Alles is goed gelukkig en op naar de Franse Alpen. Het beeld toerenteller op het filmpje zie ik bij mij ook wel. Volgende flush gewoon weer over 65.000km en eens kijken hoe de olie eruit ziet..
Bij Gery ben je in de beste handen voor de Powerflush
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”