Onderhoud S40 2.4

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Beste Forummers,

Binnenkort krijgt de S40 weer een onderhoudsbeurt en wil ik dit goed doen om er lekker mee door de Alpen te crossen.
Nu zie ik op meerdere plekken terugkomen dat je bijvoorbeeld de bougies gewoon origineel bij de dealer moet halen.
Zijn er zo toevallig nog meerdere specifieke zaken die jullie zouden doen/vervangen?

Het gaat om een 2.4 getuned met 150.000 op de teller.
afgelopen keer een normale beurt gehad, maar het mag best wat kosten, wat nodig is is nodig!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Tja het Ford onderstel van dit model is het meest heikele punt van deze modellen. Ik vervang zelf rondom veren, schokdempers en wiellagers, omdat ik vrij zeker weet dat het de originele nog zijn en ze toch al bijna 2 ton meegaan. Ook met het oog op een lekker-sturen-in-de-bergen-vakantie verdient de ophanging wat mij betreft wel wat aandacht!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

De Orginele bougies worden door beru gemaakt onder de naam Ultra Z204
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

In de P2 passen die. In de P1 2.4 blokken, gaan heel andere bougies. 😉
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Gewoon de dingen die nodig zijn bij een grote beurt: motorolie, alle filters, bougies (inderdaad origineel Volvo), eventueel versnellingsbakolie, koelvloeistof en remvloeistof. Als je ergens aan twijfelt, zoals remmen, banden, wielophanging, multiriemen, dan dit na een inspectie/test eventueel ook vervangen.
Misschien ook eens kijken hoe lang de bougiekabels, verdeler en rotor er al in zitten, de auto is van 2007 zag ik. En kijken of de carterventilatie nog goed werkt (handschoentest).
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

'Bougiekabels' zaten nog wel in de oude S40. Maar de rotor en verdeler zijn al heel wat jaartjes, overgenomen door aansturing vanuit het motormanagement.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

volvo440special schreef: 30.06.2021 - 10:08 'Bougiekabels' zaten nog wel in de oude S40. Maar de rotor en verdeler zijn al heel wat jaartjes, overgenomen door aansturing vanuit het motormanagement.
Haha, ik heb als referentie de 2.4 van mijn 850 die ik ook grondig aangepakt heb, dus vandaar de verdeler en rotor.

Van de C70 (zelfde wielophanging als de S40): de verbindingsstangetjes tussen stabilisatorstang en wielophanging kunnen speling hebben en dan een bonkend/rammelend geluid geven. Kosten niet veel en zijn redelijk eenvoudig te vervangen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

afhankelijk van wat er bekend is wat er afgelopen jaren aan gedaan is zou ik de extra dingen zoals de koelvloeistof , remvloeistof , en wellicht je airco preventief vullen . Belangrijke zaken die weinig kosten en vaak niet gedaan worden en sta je daarmee weer op 0 .
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Waarom moet je de bougies speciaal bij Volvo halen?
Ik gebruik in al mijn auto's het door NGK voor geschreven type altijd zonder problemen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Bedankt voor de reacties!

De carterventilatie hoef ik in ieder geval niet te controleren, die is een paar maanden geleden al vervangen haha!
Verbindingsstangetjes lijken mij wel aan de orde, die hoor/voel ik nu geloof ik ook.

Verder worden alle standaard zaken sowieso meegenomen voor de zekerheid.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

corsa_gsi schreef: 30.06.2021 - 14:42 Waarom moet je de bougies speciaal bij Volvo halen?
Ik gebruik in al mijn auto's het door NGK voor geschreven type altijd zonder problemen.
Ik durf even niet te zeggen waarom, maar ik lees overal dat bij de Volvo motoren de bougies vaak problemen opleveren als ze niet origineel zijn.
Ook als er gewoon goede aftermarkets in gaan.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ben ook regelmatig op het forum tegengekomen dat mensen problemen hadden met nieuwe niet-Volvo bougies en na het plaatsen van Volvo bougies van de problemen af waren.

Nu zal Volvo zelf geen bougies maken, kopen ze ook ergens in, maar blijkbaar zit er toch verschil tussen de leveranciers/merken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Dat is natuurlijk wel vreemd, want Volvo laat zijn bougies ook gewoon bij Bosch, Beru, NGK of Champion maken....

Nu kom ik uit de Opel wereld en daar is het zover wij weten origineel Bosch (met GM logo) wat er in gaat, maar uit ervaring blijkt dat de motoren beter lopen met NGK erin (zelf ervaring met veel verschillende type motoren).
Daarnaast rijdt ik met een 575pk turbo motor waarbij dat gewoon goed loopt met NGK erin.

Nu was ik "eigenwijs" en heb in mijn V50 T5 (230pk) ook NGK gedaan en dat loopt gewoon prima ook op LPG.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

corsa_gsi schreef: 30.06.2021 - 14:42 Waarom moet je de bougies speciaal bij Volvo halen?
Ik gebruik in al mijn auto's het door NGK voor geschreven type altijd zonder problemen.
Omdat ze naar eigen ervaring er veel mooier op lopen ivm de 3 onstekingspuntjes tov 1 . en voor de prijs ~28€ voor 5 stuks het enige wat wel goedkoop is bij een dealer 😀
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

redracer schreef: 01.07.2021 - 11:07 Omdat ze naar eigen ervaring er veel mooier op lopen ivm de 3 onstekingspuntjes tov 1 . en voor de prijs ~28€ voor 5 stuks het enige wat wel goedkoop is bij een dealer 😀
Net een prijsopgave gehad van 5 bougies voor mijn 2011 T5, maar dat is geen € 28.
Setje kost € 57.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”