Bizarre problemen bij V50 1.6D, 11/2009

Geleverd vanaf 2003
Sabrina1975
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.03.2021 - 07:36

Startstop doet het weer flink.
Gisteren geen klik bij het insteken vn de sleutel en melding "sleutelfout"
De 2e keer ging het wel, maar ik vrees ook hier weer aankomende problemen. De 2e sleutel werkt al een 2tal jaar niet ie meer, ook niet met een nieuwe batterij, krijg de melding dat de batterij plat is.
Het startprobleem bij warme motor blijft aanhouden nu...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het contactslot is een bekende kwaal van de V50, lijkt erop dat deze aan vervanging toe begint te raken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Long shot; wellicht dat "sleutelfout" ook kan duiden op het feit dat de auto de sleutel niet herkent vanwege een fout in de sleutel.
Tegenwoordig is het in Nederland mogelijk om duplicaat sleutels te laten maken inclusief de benodigde Rf-codering.
Wellicht dat iemand (de nieuwe garagist?/ sleutelshop) de sleutel kan controleren op zijn werking (als een sleutelshop met de benodigde apparatuur toch
de codering niet kan lezen, kan de auto dat mogelijk ook niet). Slot en sleutel zijn toch een soort van echtpaar ;-)

(Anderzijds, indien dit al de tweede sleutel is die regelmatig faalt dan is de constante in de problematiek toch het contactslot)
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Sabrina1975
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.03.2021 - 07:36

Nog steeds op de sukkel. Eergisteren na 2 dagen stilstaan gestart en motor viel na 5 seconden weer stil, alle functies werkten nog behalve de motor. Melding:" draai sleutel om te starten", wat ik dus ook deed. Wilde niet doorstarten, na meermaals proberen met zowel volledig ingedrukt gaspedaal als pompende beweging lukte het toch moeizaam. Garagist heeft nog geen nazicht gedaan, wegens enorme drukte, daar wel al 2 keer probleemloos gestart. Ik heb een spookauto 🙄 ik hoop dat de vida maandag toch iets aangeeft. Mijn geloofwaardigheid staat op het spel.. Ook nog steeds problemen bij warme start(sleutel extra lang in stand 3 houden of valt ook stil)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Is er al verder naar de storing in het contactslot gekeken? Dat lijkt me de eerste verdachte, gezien de foutcode die er bij het uitlezen stond.
Sabrina1975
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.03.2021 - 07:36

Neee, ik ga straks terug. Mijn geloofwaardigheid staat op het spel🙈 nu werkt alles normaal 🙄
Sabrina1975
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.03.2021 - 07:36

Auto goed warm gereden en nr garage gebracht, tijdens het wachten op mijn taxi probeerde ik te starten met normaal manipuleren vn de sleutel, lukte niet. Garagist probeert, lukt prima🙄😬 of ik de koppeling wel goed induw en de sleutel diep genoeg steek🙄🙄 ik rij er 5 Jr mee...
Kon wel janken, hopen nu dat uitlezen iets oplevert
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Je hebt in ieder geval al bij de aanmaak van het topic de juiste term gebruikt, "bizar". En zo de ervaring opgeteld kan ik me voorstellen dat je je wel eens beter voelde met je auto.
Lijkt toch steeds meer en meer te lijken op een fout in de communicatie tussen sleutel en contactslot. Voor zover mij bekend moeten die elkaar herkennen met een soort van radio-signaaltje. Wanneer of het slot of de sleutel daarmee begint te haperen verstaan ze elkaar niet meer en zegt de auto in feite "dit is niet mijn sleutel, u bekijkt het maar". En doet niets. Dat het soms wel optreedt en soms niet optreedt kan heel goed, elektronica is niet altijd on/off.
Kan een kwestie van toeval zijn of losse draadjes of versleten contactjes het dan weer wel en dan weer niet doen. En toeval, dat ligt niet aan de persoon O.O
Dus hopelijk kan de garagist hem een keer goed en volledig uitlezen om tot een oplossing te komen.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja er moet gewoon iets misgaan tussen het contactslot en sleutel. Er stond immers in de eerste post al dat er tijdens het uitlezen een storing over naar boven kwam. Het blijkt alleen een redelijk diffuus probleem dat, zoals ik het begrijp, vooral met starten van een warme motor aanwezig is. Lijkt dus wel alsof er door opwarming of iets (door bijv. lampjes in het dashboard) een nog slechter contact ontstaat waardoor het contactslot de sleutel nog slechter 'leest'.

Hopelijk weten ze dit keer het probleem te vinden bij de garage. :-)
Sabrina1975
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.03.2021 - 07:36

Het probleem is eerst begonnen met warme motor, en niet enkel de wijzer op 90° maar na 30km of meer. Daarna is ook af en toe koud starten mis beginnen gaan.
Heb de garage nog niet gehoord, zal dus nog even zonder zitten 😒
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hi,
Naar aanleiding van de melding "draai sleutel om te starten" en een eigen zoektocht naar veilig acculaden kwam ik navolgende supplement tegen waar een aantal redenen in staan waarom start-stop niet (meer) werkt. En welke fout-meldingen je kan tegen komen.

https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/0ed ... p11600.pdf

Wanneer je het naar je browser kopieert komt je in een pdf-file wat een supplement is bij een instructieboekje vooral gericht op het start-stop systeem.
De foutmelding "draai sleutel om te starten" hoort daarbij.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Sabrina1975
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.03.2021 - 07:36

Auto is intussen hersteld;er is een nieuwe brandstoffilter geplaatst(oude was 35.000km 'oud') en de brandstofleiding is verlegd. Blijkbaar loopt die recht nr beneden en moet de pomp nogal hard werken als de filter beetje vuil begint te worden. Zou gekend zijn bij die modellen.
Het startprobleem bij warme motor is idd het contactslot wat begint te verslijten, daar gaat binnenkort een nieuw in
Bedankt allen voor jullie aandeel in de zoektocht nr antwoorden!
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Dat is goed nieuws. Fingers crossed en veilige kilometers toegewenst!
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Top dat je nog even een terugkoppeling geeft. Vind het altijd leuk om nog even terug te lezen hoe het afgelopen is.

Nu weer genieten van de ritjes. 🙂
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”