Trillingen/geluid V50 T5

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
RoyN
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.07.2019 - 10:37

Beste,

Sinds een week heb ik een geluid gepaard met trillingen in onze v50 T5. Nou heb ik al veel op internet hier over opgezocht en kom ik eigenlijk een beetje uit in de richting van een motorsteun of het dubbel massa vliegwiel. Probleem is echter dat ik het lastig vind om een diagnose te stellen. Sleutelen kan ik wel, maar diagnose stellen met een probleem zoals dit vind ik lastig. Wellicht kan iemand hier mij in de goede richting sturen of mij helpen het een en ander uit te sluiten?

Nog wat toelichting:
Het geluid is te horen als de motor stationair draait (geluid is lastiger te horen).
Op het moment dat ik weg wil rijden zijn de trillingen voel en hoorbaar.
Het lijkt erop alsof er wat weerstand/trillingen zijn als ik uit een bocht kom en ga accelereren.

Hieronder een filmpje van het geluid.


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Ik denk niet dat dit bij jou het geval is als ik het geluid hoor. Maar schijnbaar zijn de aandrijfassen ook vaak de oorzaak van trillingen. Maar dit is meer tijdens het rijden geloof ik.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
RoyN
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.07.2019 - 10:37

Cavanta schreef: 31.07.2021 - 13:39 Ik denk niet dat dit bij jou het geval is als ik het geluid hoor. Maar schijnbaar zijn de aandrijfassen ook vaak de oorzaak van trillingen. Maar dit is meer tijdens het rijden geloof ik.
Dankjewel voor je reactie.

De aandrijfassen zijn in 2019 beide vervangen, echter is het niet zo dat het geluid dan te horen is met de omwentelingen van het wiel?
Als ik gas geef op het moment dat ik het geluid hoor is het weg.

Hoe kan ik uitsluiten dat het de assen zijn?
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

RoyN schreef: 31.07.2021 - 14:29
Cavanta schreef: 31.07.2021 - 13:39 Ik denk niet dat dit bij jou het geval is als ik het geluid hoor. Maar schijnbaar zijn de aandrijfassen ook vaak de oorzaak van trillingen. Maar dit is meer tijdens het rijden geloof ik.
Dankjewel voor je reactie.

De aandrijfassen zijn in 2019 beide vervangen, echter is het niet zo dat het geluid dan te horen is met de omwentelingen van het wiel?
Als ik gas geef op het moment dat ik het geluid hoor is het weg.

Hoe kan ik uitsluiten dat het de assen zijn?
Dat zou ik ook graag nog willen weten! Ik heb zelf trillingen in de auto en heb pas de baksteun laten vervangen.
Het trillen is er niet anders op geworden jammergenoeg, dus ik vermoed nu zelf ook iets met de aandrijfassen.
Volgens mij is dat wel lastig te controleren, heb vaker gelezen dat men eerst de ene maar vervangt en dan de ander als het daarmee niet is opgelost.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi,
Even proberen situatie(s) in stukjes te breken zodat er wellicht iets meer details duidelijk worden:

<> stilstaand, stationair draaiend, geen versnelling ingeschakeld, geen voet op de koppeling; geen bijzonderheden ?
<> stilstaand, stationair draaiend, ingeschakelde versnelling, ontkoppeld met voet op pedaal: geluid zonder trillingen ?
<> vanuit stilstand met ingeschakelde versnelling wegrijden : geluid met voelbare trillingen ?
<> tijdens het rijden met constante snelheid, zonder bochten: .......?
<> tijdens het rijden in een bocht: .........?
<> tijdens het rijden uit de bocht komend en accelererend: gevoel van weerstand/ trillingen?
<> tijdens het rijden snelheid verminderen door op de motor te remmen ..........?
<> tijdens het rijden bij op schakelen of terug schakelen ........?

Uhm, heb je er al onder gekeken misschien?
Niet dat er direct een antwoord vloeit uit de verschillende observaties, maar wellicht kan meer informatie meer richting geven in het denken.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
RoyN
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.07.2019 - 10:37

Nick V50 Sport I schreef: 31.07.2021 - 19:18 Hoi,
Even proberen situatie(s) in stukjes te breken zodat er wellicht iets meer details duidelijk worden:

<> stilstaand, stationair draaiend, geen versnelling ingeschakeld, geen voet op de koppeling; geen bijzonderheden ?
Trillen met geluid
<> stilstaand, stationair draaiend, ingeschakelde versnelling, ontkoppeld met voet op pedaal: geluid zonder trillingen ?
Trillen met geluid
<> vanuit stilstand met ingeschakelde versnelling wegrijden : geluid met voelbare trillingen ?
Klopt
<> tijdens het rijden met constante snelheid, zonder bochten: .......?
Rond de 2000 toeren geen geluid. Rond de 1000/1500 trillingen voelbaar(Geluid lastig waar te nemen ivm omgevingsgeluiden
<> tijdens het rijden in een bocht: .........?
Op constante snelheid geen geluid
<> tijdens het rijden uit de bocht komend en accelererend: gevoel van weerstand/ trillingen?
Klopt
<> tijdens het rijden snelheid verminderen door op de motor te remmen ..........?
Geen geluiden of trillingen
<> tijdens het rijden bij op schakelen of terug schakelen ........?
Opschakelen en accelereren trillingen(geluid lastig waar te nemen ivm rijden)

Uhm, heb je er al onder gekeken misschien?
Niet dat er direct een antwoord vloeit uit de verschillende observaties, maar wellicht kan meer informatie meer richting geven in het denken.
Ik heb onder je opsommingen de constateringen geschreven. Auto is uitgelezen en geen foutcodes.
Ook heb ik onder de auto gekeken. Hier zijn ook geen vreemde dingen te zien.

Het lijkt wel in de lage toerengebied en stationair voor te komen.

Groet,
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hoi, eigenlijk heb je dus vrijwel altijd trillingen met uitzondering van situaties waarbij de belasting min of meer continu is.


<> stilstaand, stationair draaiend, geen versnelling ingeschakeld, geen voet op de koppeling; geen bijzonderheden ? Trillen met geluid
AANDRIJFLIJN IS ONBELAST, TOCH TRILLINGEN, DAN IK PRIMAIR MOTOR/KOPPELING
AANDRIJFASSEN LIGGEN NOG TE SLAPEN ;-)

<> stilstaand, stationair draaiend, ingeschakelde versnelling, ontkoppeld met voet op pedaal:Trillen met geluid
AANDRIJFLIJN INDIRECT INGESCHAKELD; TRILLINGEN.... worden doorgegeven naar aandrijflijn?
IK BEGRIJP UIT HET FILMPJE OOK DAT HET GELUID OPKOMT MET OPKOMEN VAN DE KOPPELING.

<> vanuit stilstand met ingeschakelde versnelling wegrijden : geluid met voelbare trillingen
DE KOPPELING MOET AAN HET WERK

<> tijdens het rijden met constante snelheid, zonder bochten: .......?
Rond de 2000 toeren geen geluid. Rond de 1000/1500 trillingen voelbaar(Geluid lastig waar te nemen ivm omgevingsgeluiden
IN DE LAGE TOEREN WORDT DE KOPPELING ZWAARDER BELAST DAN IN DE HOGERE TOEREN, MOGELIJK VANAF 2000 WEER IN BALANS

<> tijdens het rijden in een bocht: .........? Op constante snelheid geen geluid: KOPPELING CONTINUE BELASTING
<> tijdens het rijden uit de bocht komend en accelererend: gevoel van weerstand/ trillingen?BELASTING VAN DE KOPPELING WIJZIGT ZICH
NEEMT GRADUEEL TOE EN IS DUS NIET CONSTANT

<> tijdens het rijden snelheid verminderen door op de motor te remmen ..........? Geen geluiden of trillingen
(bij een aandrijfassenprobleem zou hier door de gewijzigde belasting op een punt wat voelbaar of hoorbaar kunnen worden, blijkbaar niet).

<> tijdens het rijden bij op schakelen of terug schakelen ........? Opschakelen en accelereren trillingen(geluid lastig waar te nemen ivm rijden)
VERGELIJKBAAR MET BOCHTENGEDRAG, KOPPELING WORDT BIJ ACCELEREREN ZWAARDER BELAST

Mijn gedachten (voor wat ze waard zijn) gaan toch vooral uit naar de koppeling.

Je kan voor alle zekerheid nog eens kijken of er geen klepdeksellekkage is waardoor er olie rond een bougie staat en deze niet helemaal lekker
op tijd vonkt. Dat geeft ook onbalans (trillingen), maar omdat er geen volledige misfire is komt het niet terug uit de OBD II diagnose.
Maar het wat diepe klonkige geluid zou bij die onbalans wat vreemd zijn.

Hopelijk heb je wat aan deze gedachtengang. Blijft natuurlijk 'diagnose op afstand'.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Bij een dmf die vervangen moet worden merk je echt verschil bij stilstand en het bedienen van je koppelingspedaal.
Volvoless, nu Golf VII
RoyN
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.07.2019 - 10:37

Nick V50 Sport I schreef: 02.08.2021 - 09:42 Hoi, eigenlijk heb je dus vrijwel altijd trillingen met uitzondering van situaties waarbij de belasting min of meer continu is.


<> stilstaand, stationair draaiend, geen versnelling ingeschakeld, geen voet op de koppeling; geen bijzonderheden ? Trillen met geluid
AANDRIJFLIJN IS ONBELAST, TOCH TRILLINGEN, DAN IK PRIMAIR MOTOR/KOPPELING
AANDRIJFASSEN LIGGEN NOG TE SLAPEN ;-)

<> stilstaand, stationair draaiend, ingeschakelde versnelling, ontkoppeld met voet op pedaal:Trillen met geluid
AANDRIJFLIJN INDIRECT INGESCHAKELD; TRILLINGEN.... worden doorgegeven naar aandrijflijn?
IK BEGRIJP UIT HET FILMPJE OOK DAT HET GELUID OPKOMT MET OPKOMEN VAN DE KOPPELING.

<> vanuit stilstand met ingeschakelde versnelling wegrijden : geluid met voelbare trillingen
DE KOPPELING MOET AAN HET WERK

<> tijdens het rijden met constante snelheid, zonder bochten: .......?
Rond de 2000 toeren geen geluid. Rond de 1000/1500 trillingen voelbaar(Geluid lastig waar te nemen ivm omgevingsgeluiden
IN DE LAGE TOEREN WORDT DE KOPPELING ZWAARDER BELAST DAN IN DE HOGERE TOEREN, MOGELIJK VANAF 2000 WEER IN BALANS

<> tijdens het rijden in een bocht: .........? Op constante snelheid geen geluid: KOPPELING CONTINUE BELASTING
<> tijdens het rijden uit de bocht komend en accelererend: gevoel van weerstand/ trillingen?BELASTING VAN DE KOPPELING WIJZIGT ZICH
NEEMT GRADUEEL TOE EN IS DUS NIET CONSTANT

<> tijdens het rijden snelheid verminderen door op de motor te remmen ..........? Geen geluiden of trillingen
(bij een aandrijfassenprobleem zou hier door de gewijzigde belasting op een punt wat voelbaar of hoorbaar kunnen worden, blijkbaar niet).

<> tijdens het rijden bij op schakelen of terug schakelen ........? Opschakelen en accelereren trillingen(geluid lastig waar te nemen ivm rijden)
VERGELIJKBAAR MET BOCHTENGEDRAG, KOPPELING WORDT BIJ ACCELEREREN ZWAARDER BELAST

Mijn gedachten (voor wat ze waard zijn) gaan toch vooral uit naar de koppeling.

Je kan voor alle zekerheid nog eens kijken of er geen klepdeksellekkage is waardoor er olie rond een bougie staat en deze niet helemaal lekker
op tijd vonkt. Dat geeft ook onbalans (trillingen), maar omdat er geen volledige misfire is komt het niet terug uit de OBD II diagnose.
Maar het wat diepe klonkige geluid zou bij die onbalans wat vreemd zijn.

Hopelijk heb je wat aan deze gedachtengang. Blijft natuurlijk 'diagnose op afstand'.
Dankjewel voor het meedenken! Vreemde is dat het geluid gisteren weer niet waar te nemen was, echter de trillingen uit een bocht komen wel. Verder ziet er alles prima uit aan het motorblok.
RoyN
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.07.2019 - 10:37

WYD schreef: 02.08.2021 - 20:15 Bij een dmf die vervangen moet worden merk je echt verschil bij stilstand en het bedienen van je koppelingspedaal.
Als in verschil van trillingen of iets? Zou je dan stationair niks merken of juist wel?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”