V50 1.6D van Charlie500000 in klokje rond en verder

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In de nieuwste editie van klokje rond:



Mogelijk iemand van hier?

Aan het einde blijkt wat mij betreft dat de eigenaar mazzel heeft gehad met de manier van onderhoud en ben ik het ergens wel met Joep eens.
Nu nog wat investeren wat je al die tijd niet tot nauwelijks hebt hoeven doen en hij gaat nog even mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Van het niet-uit-gegeven-onderhouds-geld koop je dus na 8 jaar een bijna nieuee auto voor.

Denk ik ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar kan in ieder geval een knappe tweedehands vanaf.
Maar als het echt weer klaar is voor +/- die 2500 euro zou ik twijfelen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Leuk dat er een V50 langskomt bij Joep.

Voor €2500 klaar, zou je zeggen: Doen. Maar de kans is aannemelijk dat het blok toch al meer schade geleden heeft. Carter zal er iig onderuit moeten om een beter beeld te krijgen. Zonde dat er beknibbeld is op wat redelijk onderhoud.

Anderzijds is 5 ton een hele prestatie en wellicht een mooi moment om afscheid te nemen.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Turbo zal wel overleden zijn. Ik weet niet wat dat kost, maar nieuwe brandplaatjes zijn de kosten niet als je het zelf kan doen. Wel is het schoonmaken veel werk, want die teer verglaast helemaal en is er moeilijk af te krijgen. Heel herkenbaar bij de Peugeot 207CC HDI die we voor de C70 hadden. Inderdaad een verschrikkelijke lucht in de auto, om misselijk van te worden. Rekening van meer dan EUR 2000 bij de Peugeot dealer voor 4 nieuwe verstuivers, leidingen e.d. Zelf opgelost met nieuwe brandplaatjes en geleidebusjes en wat ander klein spul voor nog geen EUR 100.
Probleem bij die motoren is dat de verstuivers los gaan zitten en dus gaan lekken langs het brandplaatje. Bij een onderhoudsbeurt moeten eigenlijk de boutjes van de verstuivers weer op moment gezet worden en dan heb je dat niet. Ook echt elke 20 dkm olie verversen, bij voorkeur met een flush en ook de juiste olie nemen (low SAPS C2 als ik het goed heb) . Verder prima blokje en heel erg zuinig.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Ik snap wel dat die turbo er mee is opgehouden als ie afgelopen twee ton maar eenmaal de olie heeft ververst. Of begreep ik dat verkeerd ?
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Meestal is het in deze rubriek dat de carrosserie het einde van de auto inluidt, terwijl de techniek nog prima door kan. Verfrissend te zien dat het ook andersom kan. Puik staaltje koetsbehandeling van deze generatie Volvo's! (Heel fijn om te weten vooral O) ) Uiteraard zouden ze beiden fris kunnen zijn, als het autorijden je maar een beetje interesseert en je er geld aan wil uitgeven.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zeebas schreef: 17.08.2021 - 08:07 Ik snap wel dat die turbo er mee is opgehouden als ie afgelopen twee ton maar eenmaal de olie heeft ververst. Of begreep ik dat verkeerd ?
Ik meende dat ook al uit het verhaal te halen.
Zal mogelijk niet zijn zoals bedoelt wordt, maar zo lijkt het wel over te komen.

En inderdaad eerst het carter eronder weg en dan verder kijken.
Als die zeef al helemaal vol zit of bijna helemaal vol met die koek is het mogelijk toch afscheid nemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Afscheid nemen of ander blok erin?
Mogelijk dat je er 1 vind met lage km-stand aangezien ze in veel auto's / merken gebruikt zijn.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ander blok is wel direct ruimschoots over de economische waarde heen in de huidige tijd met deze kilometerstand.
Dan moet je hem tot minimaal 7ton doorrijden om die kosten nog een beetje "verantwoord" te houden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Charlie500000
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.08.2021 - 22:58
Locatie: Amersfoort

Tja
Wat moet ik nou zeggen?
Ik had m eigenlijk al afgeschreven... Maar hij bleef maar goed doorrijden.
De lucht in de auto door de lekkende verstuiver, volgens mij maar 1, is van de laatste maanden en boven 50km/u niet merkbaar.
De tweede turbo doet het nog meer dan redelijk, ik weet hoe een niet werkende turbo rijdt, gister nog gewoon naar 120 km/u geaccelereerd, ik denk dat Joep misschien net iets te veel verwachtte van een diesel die al meer dan 100k
niet boven de 3000 toeren is gekomen omdat ik dat niet nodig vond.
Olie verversen is inderdaad minimaal gebeurd, maar toch wel regelmatig, heb ook bijna alleen maar lange stukken snelweg gereden en geen korte ritjes.
Deze week maak ik een afspraak om de brandplaatjes of meer te vernieuwen en wanneer dat gelukt is en hij nog net zo goed rijdt als nu zal ik m daarna blijven verwennen.
Nog meer tips??
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Grappig dat jij hier komt uitleggen hoe het zit. Ik mag dat wel.

Tips? Een grote beurt laten uitvoeren. Dat lijkt mij een goed begin voor nog een paar jaar genieten.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Inderdaad leuk om te zien! :)

Zou ook voor een grote beurt gaan direct en mogelijk "even" het carter los om een eventuele drab op de bodem te verwijderen zodat de verse olie hier mogelijk niet direct vermengd.
Dat je de verstuiver niet ruikt boven de 50 km/h komt puur door de rijwind.

Het niet boven de 3000 toeren komen verklaard dan ook wel de flinke rookpluimen. Ik heb een collega gehad met dezelfde rijstijl en zijn auto ging altijd eerst even mee voor een rondje door de monteur voordat de roetmeting werd gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ja hoe zit dat met de roetmeting dan?
Die gaat toch door het hele toerenbereik?
Dan is zo'n pluim toch zeker afkeur?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij mijn oud collega wist de garage de rijstijl en zorgden ze ervoor dat de schoorsteen even goed had gerookt voor de meting begon.

Feitelijk dezelfde truc als een benzine motor roodgloeiend voor de CO meting aanbieden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ok dus daarin is Diesel en Benzine dus gelijk ;)
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gelijk is een groot woord, maar als er een aantal keren flink roet uit is geblazen wil dat wel meer kans op succes geven
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Charlie500000
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.08.2021 - 22:58
Locatie: Amersfoort

Nou we zijn al weer bijna 9000 km verder !
Na de klokje rond keuring met alle mededelingen heb ik zelf olie en filter vervangen want dat moest ivm kilometers en ben naar Zuid Frankrijk gereden en ook terug natuurlijk, wel best rustig gereden maar ook af en toe 120 en alles klonk net zo soepel als al tijden.
Had ff weinig tijd voor afspraak verstuiver maar onlangs gaf hij er af en toe de brui aan wanneer ik ietwat meer gas gaf en dat was blijkbaar het brandstoffilter.
Deze week die ene verstuiver laten fixen en dat kostte idd flink wat tijd maar de specialist hier in de buurt, Büchli Bosch Car Service te Harderwijk heeft dat klusje geklaard en ook dat brandstoffilter vervangen en nu rijdt ie in ieder geval weer prima en zonder nare luchtjes.
Binnenkort laat ik de motor en turbo reinigen en de verwarming repareren want het wordt al best fris 😬
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zijn positieve berichten :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Charlie500000
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.08.2021 - 22:58
Locatie: Amersfoort

Nou we gaan weer verder.....
Toen ik laatst het brandstoffilter heb laten vervangen en de verstuiver goed was gemonteerd deed de turbo het ook weer prima.
Wanneer ik een beetje vermogen vroeg voelde ik meteen de trekkracht door het aanslaan van de turbo Dit ging een tijdje goed maar plotseling hield dat ook weer op.
Ik vermoedde dat dat kwam door het vervuilde blok en heb de motor laten reinigen bij TPR in ter Aar. Helaas gaf dat nog geen goed resultaat dus ik zal op korte termijn de turbo demonteren en kijken in hoeverre die vervuild is.
Op dit moment is de verwarming/ventilatie het grootste probleem Tot een tijd geleden deed de verwarming helemaal niks en al veel langer kan ik de lucht openingen niet of nauwelijks veranderen en heb ik hem bij een dealer laten kalibreren/ resetten en toen werd hij wel warm maar vanaf dat moment kwam er geen lucht meer uit de ventilatieopeningen en staat hij nu op recirculatie modus waardoor de hele tijd de ramen beslaan. Bij die dealer dachten ze dat er een hele nieuwe kleppen motor in moest van een 1400 euro maar daar had ik geen vertrouwen in.
Ben ook naar een Volvo specialist geweest en die vermoedde dat de CCM kapot is maar dat dat heel moeilijk te controleren/ repareren is dus hoe ik nu verder moet weet ik ook nog niet.
Zal ik hier een topic openen en hoe doe ik dat het best?
Vind dit een leuk forum maar ook best groot en daardoor beetje ingewikkeld 😬
Dus graag beetje hulp van de ervaren forum leden 😀
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”