Ruitenwissermechanisme

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Vandaag belde de vrouw met de mededeling dat 1 ruitenwisser en geen zin meer in had en niet meer meedeed. Zojuist thuis gearriveerd, de paravan gedemonteerd en daar zag ik 1 stang losliggen. Had gehoopt met tywraps nog een noodfix te kunnen maken maar de met beweging die dat armpje moet maken en de vrijloop met de andere arm is dat een no-go. Het lijkt erop dat het kunststof scharnier / dopje is te ruim geworden, aantal sloperijen in de buurt gebeld maar nergens een mechanisme op voorraad.

Iemand nog een tip voor een quick fix? Verder nog de vraag over hoe die "kogel" eruit hoort te zien als deze nog goed is. Ik durf nu nog niet te zeggen of het kunststof dopje is uitgesleten of dat de kogel zelf niet meer is wat het moet zijn. Het lijkt een op kogeltje met een ril in het midden maar ik heb geen idee of deze er zo uit hoort te zien. Ik trek de goede kant er liever niet vanaf om te vergelijken want dat kunststof is inmiddels ook alweer 17 jaar oud en van loshalen wordt het in de regel niet beter.

Eveneens meteen de sirene uitgebouwd want van al die valse alarmen werd ik ook een beetje koekoek, is de melding permanent uit te zetten met Vida of moet ik dan weer "software" kopen voor te veel geld?


gr. Thijs
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Kijk even op onderdelenlijn. Daar staan nog wat mechanieken. ;-)
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Jaren geleden hetzelfde gehad bij een Ford. Ik kon het toen simpel oplossen door de stang om te draaien omdat deze aan ene kant met de kogel hing en aan de andere kant op de kogel lag.
Misschien hier ook een optie?
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Erik1982 schreef: 22.08.2021 - 08:39 Jaren geleden hetzelfde gehad bij een Ford. Ik kon het toen simpel oplossen door de stang om te draaien omdat deze aan ene kant met de kogel hing en aan de andere kant op de kogel lag.
Misschien hier ook een optie?
Hele goeie tip, maar de kogel is echt los los zeg maar. Ik heb een mechanisme bij van Deijne gevonden voor niet teveel geld (incl motor). Aangezien mijn kogels er beter uitzagen dan die van de dönör heb ik van twee een goeie gemaakt. Kogels en hoezen goed schoongemaakt en voorzien van wat vers vet.

Vanuit Nordicar zijn nog twee borgclips onderweg, dus ik heb goede hoop dat het nu wel ok blijft :). Voor nu veegt hij weer en ligt de paravan er nog uit tot de clips binnen zijn.
sutton
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 25.11.2016 - 19:38

Ik heb hetzelfde gehad,bij de garage geinformeerd voor een nieuw mechanisme maar dat was alleen compleet met motor te leveren en kostte iets van 300 euro.
Dat vond ik wel wat te mats en aangezien ik er de volgende dag weer mee weg moest heb ik het geheel gedemonteerd,een gaatje in de kogel geboord,m5 draad er in getapt en een boutje met grote sluitring met loctite er in gedraaid.
Een echte beun oplossing maar werkt nu al meer dan 1 jaar.
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Inmiddels heb ik het mechanisme vervangen en de clips van nordicar geplaatst. Veegt weer prima :) .
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”