paar vragen over de V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Arondo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.08.2021 - 15:07

hallo,

ik ben er voor mezelf nog niet uit of mijn volgende auto Volvo zal zijn, maar ik twijfel in dat geval tussen de S70 (uit 1998) of een V50 (1e versie, voor 2007), benzine.
Ik vind persoonlijk de S70, voordat er samenwerking met Ford was, meer typisch Volvo al is dat misschien ook gevoelsmatig; met de nieuwe Volvo modellen heb ik in elk geval niks.
De motor van de S70 die mijn voorkeur heeft is de 2.5, 144pk, 10V (B5252S). De motor in de V50 zou wellicht de 144 pk versie kunnen zijn (B5244S5), al is dat niet dezelfde motor aangezien die 20 kleppen heeft en er ook anders uitziet (in elk geval meer plastic, al zal dat niet het grootste probleem zijn). Die motor zal kwalitatief wel beter zijn dan een Ford motor, al weet ik niet of die ook kwalitatief op hetzelfde niveau is met die van de S70 aangezien zo'n motorblok ruim boven de 500k zou aankunnen. Ik weet niet wat de reputatie is van die nieuwere V50 volvo motor op de lange termijn; er zal ook wel meer elektronica een rol in spelen die voor storing kan leiden. Misschien is een Ford motor ook een optie, al is die wat betrouwbaarheid en duurzaamheid betreft toch minder dacht ik.


Het interieur van de S70 is daarentegen wel wat gedateerd, en ook het euvel dat de bekleding van de deuren kan loslaten vind ik een wat slordige afwerking; dus dat heeft de V50 in elk geval mee. Het is ook een minder oude auto. Het carrosserie is kwalitatief vergelijkbaar behandeld voor zover ik dat kan nagaan.

Het onderstel van de V50 is van een samenwerking met Ford en Mazda, maar ik weet niet hoe duurzaam, corrosiebestendig het is.

Enige suggesties of adviezen?
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Ik kan je niet helpen in je vergelijking met de S70.
Wat ik je kan geven is dat de B5244S5 ook een zeer betrouwbaar blok is. Je moet absoluut checken of er bij de oliedop een licht vacuum is; verder zijn alleen de brandstofdruksensor en de variabele kleptiming relatief zwakke punten. Verder is dit een overbemeten en betrouwbaar blok.
De elektronica bij de V50 t/m 2007 schijnt wat zwakker te zijn dan van de bouwjaren erna; al heb ik met de sedanversie S40 van 2005 in vijf jaar geen problemen ermee gehad.
Het onderstel is echt goed te noemen; deze auto's zijn in vergelijking met de rest van de markt van die tijd zeer goed behandeld (zie Ik onderschrijf dat met een S40 van 2005 en een V50 van 2008, er is niks aan te zien. Het stuurt ook zeer prettig en onderdelen kosten niet de wereld. De slijtage is dan ook normaal, veren, schokdempers, lagers etc gaan geen eeuwigheid mee, maar je bent ze zeker niet elke paar jaar allemaal aan het wisselen.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

heb ze beiden gehad,
De S70 is zeker een kwalitatief gezien een echte solide volvo met de echte 5 cilinder sound (leuk in tunnels )
Ik vond wel dat er altijd veel aan het onderstel moest gebeuren, dan weer draagarmen dan weer stuurkogels of ashoezen en dus tig keer uitlijnen. Omdat ze nu ergens tussen de 21 en 24 jaar oud zijn is het beste er natuurlijk wel vanaf en moet er altijd wel iets gebeuren . Leukste is dan als je zelf eea kan sleutelen om ook kostentechnisch nog verantwoord bezig te zijn. Vaak doet de airco het niet meer en ga je er dan 1000€ instoppen om het weer 100% te krijgen , de meeste laten het zo .

De V50 is qua onderstel al een wereld van verschil en lichtjaren vooruit . Het is gewoon allemaal moderner/frisser en ondanks een lager segment een vooruitgang.

keuze :
hart :S70
verstand: V50
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik kan alleen maar bevestigen wat de posts voor mij beschrijven.

De V50's zijn qua onderstel echt veel beter. Dat kun je van een S70 gewoon niet zeggen. Het gros dat nu te koop staat, is meteen toe aan een nieuw onderstel.

Motorisch zijn de B5244S4/5 blokken gewoon betrouwbaar en goed voor honderdduizenden kilometers, zonder echt grote ingrepen. Het plastic is vooral je inlaatspruitstuk. Die pakkinkjes willen nog weleens gaan lekken. Gewoon met een beurt even mee vervangen en je hebt er geen last van. Verder zijn me betreffende dat geen problemen bekend.

De enige serieuze punten zijn:
-Rammelende nokkenastandwielen.
-Brandstofdruksensor geeft weleens problemen.
-Expansiereservoir wordt craquelé en kan dan openbarsten. Ze hebben geen koelvloeistofniveau sensor. Dus best link. Beste is het reservoir preventief te vervangen.
-Carterventilatie: Je moet zoals Gose91 al zegt een licht vacuum hebben. Geldt ook voor de S70. De V50 zal trouwens ook een soort fluitend geluid gaan maken, die verdwijnt als je de oliedop/peilstok loshaalt.

Elektrische problemen zijn er wel geweest. Maar het meeste is intussen wel opgelost of is de oplossing voor bekend. Dus daar hoef je niet meteen bang voor te zijn.
Arondo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.08.2021 - 15:07

Ok, dank voor de interessante informatie. Een ding is ook van belang om op te letten heb ik begrepen, zeker bij een S70, is dat de onderhoudshistorie bekend is. Deze auto's worden relatief goedkoop aangeboden, met km stand ~ 300k. Dat zal ook wel een reden hebben.
Ik heb alle video's m.b.t. Volvo van autoweek gezien, en deze eigenaar heeft er duidelijk niet goed voor gezorgd.

Ik heb zelf een Toyota Corolla uit 2001, met 300k. Motorisch heeft dat ding me nog nooit problemen gegeven, alleen wat roestig van onder (carosserie is goed), en sommige onderdelen zijn wat duur te vervangen (de stuurbekrachtigingsleiding moest vervangen worden, 200 euro materiaal).
Dus mijn verstand zegt ook, een recentere Corolla ~2006 is geen slecht idee, en Mazda's zijn motorisch ook erg goed trouwens.
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Ikzelf heb goede ervaringen met mijn v50 uit 2007. De samenwerking met Ford/Mazda had zeker zijn voordelen (onderdeelprijzen).
Leerzaam om te lezen wat ook anderen naar voren brengen. Kan ik ook weer wat preventieve dingen in de gaten houden.

Ooit zelf gedacht aan een 70 met vierwielaandrijving, echter er heeft enige tijd een import route bestaan vanuit de VS naar landen oostelijk van ons
alwaar ze opgekalefaterd werden om dan voor te veel geld in Nederland te worden verkocht als import. Dus zo'n variant zou ik zeker goed nazien op historie.
Suc6 met de afweging.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Arondo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.08.2021 - 15:07

Ik dacht ook nog om een Volvo uit Zweden te importeren, authentiek in Zweden gemaakt (de S70 dan), en niet in Belgie; maar of dat nou veel uitmaakt..
Ik moet mezelf trouwens corrigeren, niet Mazda, maar Honda motoren hebben een prima reputatie. Ik kan niet over Mazda oordelen.
Het blijft nog even een afweging wat het gaat worden; ik ben met een Volvo in elk geval meer kwijt aan wegenbelasting, brandstof en waarschijnlijk ook onderhoudskosten (in vergelijking met een Toyota of eventueel Honda). Die zekerheid heb ik in elk geval.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

volvo440special schreef: 09.09.2021 - 07:03 -Expansiereservoir wordt craquelé en kan dan openbarsten. Ze hebben geen koelvloeistofniveau sensor. Dus best link. Beste is het reservoir preventief te vervangen.
Nou verrek zeg, gewoon kleine scheurtjes in de bovenkant. Ik heb weer wat te klussen 🥳
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Ik heb in het verleden S60, S70 en nu V50 gereden, allemaal met de 5 cilinders.
De V50 is echt een stuk moderner, maar de S70 heeft zeker ook zijn charme.
Als je een automaat zoekt dan is het goed te weten dat zowel de 4 als de 5 traps in de S70 is geweest en dat herken je aan 3 of 1 knopjes aan de achterkant van de schakelpook.
1 knopje is 5 traps en zal bouwjaar 99/00 zijn.
Roesten komt bij de S70 en V50 vrijwel niet voor.
Je noemde Honda, Toyota en Mazda, maar die roesten toch aanzienlijk meer.
Roest bij laten werken is veel duurder dan een paar extra draagarmen, koppelstangetjes of een remleiding.
Onderhoudsboekjes zijn voor een S70 niet meer zo van belang, je kunt beter eentje zoeken die er nog strak uitziet en zelf technisch veel gaan vervangen.
Als je er een 1500 euro extra insteekt heb je ook weer een strak rijdende S70.
O en je opmerking over hangende deurpaneel bekleding kun je naar het rijk der fabelen verwijzen.
Het interieur van de S40/V50 is ook niet geweldig van kwaliteit. Scheurende stoelbekleding, hangend hemeltje, losse deurbekleding komt ook vaak voor.
Arondo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.08.2021 - 15:07

Dank voor je informatie. Ik vroeg me ook al af hoe het met de kwaliteit van het interieur van de V50 staat; ik had nog een advertentie van een V50 gezien waarin werd vermeld dat de bovenbekleding was losgelaten; dat komt dus vaker voor. Voor wat betreft de S70, had ik begrepen dat alleen het 'R' model, de turbo versie, geen last heeft van de typische loslatende lijm van de deurbekleding; dat is vastgenaaid of zo.

Volvo heeft wel het betere galvanisatie proces, dat is bij Toyota van een mindere kwaliteit maar nog steeds goed te noemen (al is ie in mijn geval wel aan vervanging toe), corrosie heb ik nogal aan het onderstel. Uitlaat onderdelen roesten wel bij alle merken.

Bij mijn Toyota, een auto van duidelijk goedkopere klasse, heb ik nooit last gehad van loslatende lijm, of scheurende bekleding.

En ik geef altijd nog de voorkeur aan een versnellingspook.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Mijn hemeltje in de S40, kwam een tijdje geleden idd ook naar beneden zakken. Heb de schaal laten schoonmaken en opnieuw laten bekleden. Maar was wel even een onaangename verrassing.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

In de S40/V50 is de ene bekleding ook steviger dan de andere.
Voor de S70 is het ook makkelijker om opnieuw te bekleden want het zijn rechte paneeltjes.
In mijn V50 zou ik graag nog wat foto's of video's willen zien van mensen die het opnieuw hebben bekleed.
Het hemeltje opnieuw bekleden is niet zo moeilijk als ik de YouTube filmpjes zo zie.
Eventueel vlokken zou ook nog kunnen.
Koudijs
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.06.2013 - 18:37
Locatie: Valkenburg

Bij mijn V50 uit 2009 helemaal geen probleem met de hemel. De versie uit 2005 heb ik dat wel. Ga morgen de hemel opnieuw bekleden. Heb er zin in.
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Koudijs schreef: 17.09.2021 - 21:11 Bij mijn V50 uit 2009 helemaal geen probleem met de hemel. De versie uit 2005 heb ik dat wel. Ga morgen de hemel opnieuw bekleden. Heb er zin in.
Beetje offtopic, maar laat ons weten hoe je te werk gaat en wat het uiteindelijke resultaat is.
Onze V50 heeft er helaas ook mee te kampen. We kijken eerst nog naar een alternatief voor het opnieuw laten bekleden (gezien de investering).
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”