Hallo
Ik heb nu Cygnus velgen in 16 inch onder de V50 en hoewel ze mooi licht zijn met 8.1 kilo en niet super lelijk zoek ik toch een maatje groter.
Mijn voorkeur gaat uit naar Serapis C, Sadira of Sirona.
Deze hebben allemaal 7.5 x 17 en een lagere et waarde van 45.
Nu twijfel ik qua bandenmaat dan nog over 215/50 of 235/45.
De auto is niet verlaagd, maar het zou kunnen dat dat in de toekomst nog 2 a 3 cm naar beneden gaat.
De genoemde bandenmaat is iets groter dan standaard, maar weer gelijk aan de 215/45.18 die Volvo ook adviseert.
Ik zou graag het verschil willen zien tussen de Spartacus velgen en de Sadira onder een S40 of V50.
Ook foto's van de Serapis C en de Sirona zou mooi zijn.
Bedankt alvast.
Uiterlijk verschil tussen Spartacus en Sadira velgen
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik klink heel flauw maar volgens mij is dit niet de bedoeling.
Onder een C30/S40/V50 met 17" horen 7J velgen en 205/50/R17 of eventueel 225/45/R17 banden.
Dit zijn C70 velgen die net niet 100% passen en eigenlijk te breed zijn.
Daarbij gaat je teller 5% afwijken en boven de 4% moet die volgens mij opnieuw ingeregeld worden.
Verlagen raad ik ook af, tenzij je telkens kchhhhhhhh wil horen bij drempels, hellingen, hogere stoepranden en varkensruggen.
Onder een C30/S40/V50 met 17" horen 7J velgen en 205/50/R17 of eventueel 225/45/R17 banden.
Dit zijn C70 velgen die net niet 100% passen en eigenlijk te breed zijn.
Daarbij gaat je teller 5% afwijken en boven de 4% moet die volgens mij opnieuw ingeregeld worden.
Verlagen raad ik ook af, tenzij je telkens kchhhhhhhh wil horen bij drempels, hellingen, hogere stoepranden en varkensruggen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Bedankt voor je reactie, ik kan er inderdaad niets mee.
Of een velg nu 7 of 7.5 inch breed is maakt niets uit. Kijk eens wat er af fabriek geleverd werd op de V50.
De standaard V50 18 inch velgen zijn ook 7.5 inch breed.
De bandenmaat die geadviseerd wordt is dan 215/45.18 oftewel 65 cm hoog t.o.v. de 63 cm van de 205/55.16 band.
Laat de 215/50 en de 235/45 nu ook 65 cm hoog zijn.
Een teller afwijking heb ik nu ook, en met een hogere band kan het zomaar zijn dat de teller eindelijk eens de waarheid gaat vertellen
Blijft over de lagere et waarde, als je weet dat een bandbreedte ook zomaar 5 mm kan afwijken dan weet je ook dat die afwijking van 7.5 mm geen groot probleem is.
En als je bij online leveranciers van lichtmetalen velgen gaat kijken word soms zelfs et40 aanbevolen.
Als je de Duitse goedkeuring brief erop na leest (wat ik nog niet heb gedaan) vermoed ik dat een lagere et waarde ook geen probleem geeft.
Dan blijft het feit dat de standaard 7 x 17 inch V50 velgen veel zwaarder zijn dan de 7.5 x 17 inch C70 velgen, dus wat is dan schadelijker?
Of een velg nu 7 of 7.5 inch breed is maakt niets uit. Kijk eens wat er af fabriek geleverd werd op de V50.
De standaard V50 18 inch velgen zijn ook 7.5 inch breed.
De bandenmaat die geadviseerd wordt is dan 215/45.18 oftewel 65 cm hoog t.o.v. de 63 cm van de 205/55.16 band.
Laat de 215/50 en de 235/45 nu ook 65 cm hoog zijn.
Een teller afwijking heb ik nu ook, en met een hogere band kan het zomaar zijn dat de teller eindelijk eens de waarheid gaat vertellen
Blijft over de lagere et waarde, als je weet dat een bandbreedte ook zomaar 5 mm kan afwijken dan weet je ook dat die afwijking van 7.5 mm geen groot probleem is.
En als je bij online leveranciers van lichtmetalen velgen gaat kijken word soms zelfs et40 aanbevolen.
Als je de Duitse goedkeuring brief erop na leest (wat ik nog niet heb gedaan) vermoed ik dat een lagere et waarde ook geen probleem geeft.
Dan blijft het feit dat de standaard 7 x 17 inch V50 velgen veel zwaarder zijn dan de 7.5 x 17 inch C70 velgen, dus wat is dan schadelijker?
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
De C70 heeft een iets afwijkend onderstel vergeleken met de C30/S40/V50. De ET-waarde van de velg bij de C70 is 45, bij de andere 52,5. Een C70 wiel zal dus op een V50 7,5 mm verder naar buiten komen te staan. Ik heb begrepen dat 5 mm een beetje de max is, maar je zou het kunnen proberen.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Vandaar dat ik even om foto's vroeg, dat zegt meer dan gokken in de marge.
Ik vermoed zelf dat die lagere et waarde geen problemen geeft, maar misschien in combinatie met 235 weer wel.
Overigens met verlagen bedoel ik ongeveer zoals af fabriek sport onderstel, dus -2 a -3 cm.
Ik vermoed zelf dat die lagere et waarde geen problemen geeft, maar misschien in combinatie met 235 weer wel.
Overigens met verlagen bedoel ik ongeveer zoals af fabriek sport onderstel, dus -2 a -3 cm.
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Waarom zou het plaatsen van velgen met andere breedtes / et-waardes etc. niet de bedoeling kunnen zijn?Longone schreef: ↑12.09.2021 - 15:55 Ik klink heel flauw maar volgens mij is dit niet de bedoeling.
Onder een C30/S40/V50 met 17" horen 7J velgen en 205/50/R17 of eventueel 225/45/R17 banden.
Dit zijn C70 velgen die net niet 100% passen en eigenlijk te breed zijn.
Daarbij gaat je teller 5% afwijken en boven de 4% moet die volgens mij opnieuw ingeregeld worden.
Verlagen raad ik ook af, tenzij je telkens kchhhhhhhh wil horen bij drempels, hellingen, hogere stoepranden en varkensruggen.
Rij al jaren op een auto met velgen die qua et waarde 12mm afwijken (std 49 nu 37) en qua diameter 1 of 2 inch groter zijn en derhalve dus ook breder (5.5 std nu 7).
Het rijdt prima op die auto.
Of het op een V50 ook zo is dat weet ik natuurlijk niet.
Tellerafwijking kan je uitrekenen en rekening mee houden, daarnaast die heeft standaard al een te positieve aanwijzing (wettelijk zo).
En dat je bij verlagen rekening moet houden met verkeersdrempels is logisch, maar zolang je niet meer dan een cm of 3 omlaag gaat is het prima te doen.
Meestal wordt je wegligging er beter van.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
In Nederland wordt er bij de keuring niet zo streng naar gekeken, maar in België is dit wel een dingetje. Afwijkende ET-waardes vallen niet zo op, maar andere maten banden die niet binnen de standaard afwijking vallen (-2% en +1,5% voor de diameter, dacht ik) is afkeur. Hetzelfde geldt voor een te lage snelheidsmarkering of lastindex. Verlagen of een sportuitlaat zonder attest is ook al uit den boze....
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
@Ferrari dat is in DLD bij de TüV ook zo, daar moet je ook alles laten eintragen. EN vervolgens in ander district vinden ze weer dat het dan niet mag....
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Dus blij dat we in Nederland wonen en al dat gedoe niet hebben.
Af fabriek sportonderstel verlaagd ook iets van 2 a 3 cm dus dat is prima te doen.
Bovendien als je dempers en veren er al 273 dkm onder zitten en je gaat ze vervangen door een setje die 2 a 3 cm lager is kan het zomaar zijn dat de auto alsnog op dezelfde hoogte uitkomt.
On topic, ik heb nu een setje Serapis op het oog die onder een V70 horen vanaf 2007. Dus 7 inch breed, 17 inch hoog, naafgat dezelfde maar et waarde 50.
Zou met 215/50 banden prima moeten passen denk ik.
Af fabriek sportonderstel verlaagd ook iets van 2 a 3 cm dus dat is prima te doen.
Bovendien als je dempers en veren er al 273 dkm onder zitten en je gaat ze vervangen door een setje die 2 a 3 cm lager is kan het zomaar zijn dat de auto alsnog op dezelfde hoogte uitkomt.
On topic, ik heb nu een setje Serapis op het oog die onder een V70 horen vanaf 2007. Dus 7 inch breed, 17 inch hoog, naafgat dezelfde maar et waarde 50.
Zou met 215/50 banden prima moeten passen denk ik.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Het is uiteindelijk een setje Zauraks geworden in 7x17 inch met et 52.5
Banden zijn Michelin Premacy 4 in de maat 225/45.17
Past zonder problemen.
Banden zijn Michelin Premacy 4 in de maat 225/45.17
Past zonder problemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
@kww, dan sta jij weer gesteld. Ziet er prima uit zo, met die nieuwe banden. Daar kun je weer ff mee vooruit.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33
In de zomer dacht ik een setje Spartacus velgen te hebben gekocht. Helaas nu erachter gekomen bij weer uit de schuur halen dat ik beetje genept ben omdat het de Sadira velgen blijken te zijn. Geadverteerd met v50 velgen en ik was even ter goede trouw dat dit ook zo was.
Destijds even helemaal niet meer op die verdomde ET waarde gecheckt. Goede reminder om de tijd te nemen en alle gegevens na te lopen.
Destijds even helemaal niet meer op die verdomde ET waarde gecheckt. Goede reminder om de tijd te nemen en alle gegevens na te lopen.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Gisteren met David een ruil gedaan, hij de Zauraks en ik de Sadiras.
Wel mijn eigen banden er weer omheen.
Kortom, et45 met 225 past prima, maar aan de voorkant zou ik niet breder gaan.
Wel mijn eigen banden er weer omheen.
Kortom, et45 met 225 past prima, maar aan de voorkant zou ik niet breder gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33
Vanaf mijn kant ook een update na de ruil met Klaas. Banden zijn met alle andere zaken die aan de auto moesten gebeuren meegenomen. Voor de ritjes naar winterbanden verplichte gebieden is de auto klaar om te gaan met de Zaurak velgen. Spartacus velgen krijgen een mooie poetsbeurt zodat ze er straks weer schoon onder kunnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 01.03.2021 - 22:33
Hier trouwens ook Primacy als zomerbanden.
Volvo V50 2.0 Edition II 2008
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Mijn banden zijn 235 breed op 18" Zomerbanden is de toekomst. En door de klimaatverandering, heb je straks geen wintersport meer, en dus óok geen winterbanden meer nodig....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)