Hallo,
Mijn 2.0D van 2009 geeft zeer regelmatig aan dat het roetfilter verstopt zit. Roetfilter is vervangen evenals de partikelsensor naast de accu. Toch blijft hij om de haverklap regenereren, en draait de koelfan voluit.
Nou is mij opgevallen dat tijdens het optrekken, ik een blazend geluid achter het dashboard hoor komen. Ik heb de turboslangen vanaf de turbo naar de turbobuis richting de intercooler schoongemaakt en afgeperst, deze waren in orde en weer gemonteerd met nieuwe slangklemmen, het blazen blijft.
Auto loopt en trekt verder normaal.
Is er een relatie mbt. het blazen en de melding roetfilter vol?
Waar zou ik het blazen moeten zoeken, kan het zijn dat toch de intercooler lek is en dat je dit vanachter het dashboard hoort?
Vida geeft alleen als foutmelding dat het roetfilter vol zit.
Alvast bedankt voor de reacties / adviezen.
René
Melding roetfilter vol en blazend geluid tijdens optrekken
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
- Locatie: Almelo
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Toch ergens een luchtlekkage, teveel gemeten lucht is teveel brandstof, en dat zorgt voor roetvorming en een verzadigd roetfilter tot gevolg heeft.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
- Locatie: Almelo
100 km nadat het roetfilter en partikelsensor zijn vervangen?
René
René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
- Locatie: Almelo
Zou het kunnen zijn dat de EGR klep dit goed sluit, en dus de turbodruk teug blaast in de uitlaat waardoor ik geblaas achter het dashboard weg hoor komen, en daardoor het roetfilter snel verstopt raak?
René
René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De kans dat turbodruk hoger is dan uitlaat-druk is behoorlijk klein.