Diesel vlotterelement

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
FrankVdB
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.09.2021 - 10:56

Hi all,
het volgende probleem doet zich voor op mijn V50 2.0 d 100kW van 2008: als ik 300km na een tankbeurt gereden heb begint de motor te sputteren en te bokken. Na 350km krijg ik die zelfs niet meer gestart. Na terug de bak vol te tanken is het probleem verholpen.
Volgens de Volvo-dealer heeft de aanvoerpomp in de dieseltank het begeven. Echter bij mijn weten is er geen aanvoerpomp in de dieseltank, wel een element met vlotter en aanzuigleiding en retourleiding in een mini-reservoir. Dit mini-reservoir maakt dat er altijd diesel in zit zodat bij een redelijk lege tank, tijdens bochtenwerk of helling rijden, er steeds diesel kan aangezogen worden. Ik demonteerde reeds dit vlotterelement om de werking van de vlotter te checken, echter ik kon niets abnormaals vast stellen. Ondertussen blijf ik om de 300km tanken, echter niet handig tijdens lange ritten...

Iemand zelfde ervaring en bijhorende oplossing? of advies?
graag uw gedachten

Frank

ps: vlotterelement onderdeelnummer: D1681996AJ (ook gebruikt bij Ford Focus 2.0d)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zuigt de tank zich niet vacuum? Rij anders een een tijd zonder tankdop.
FrankVdB
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.09.2021 - 10:56

Hi, dank voor uw reaktie. De tank zuigt zich geen vacuum meen ik. Als de motor na 300 km begint te sputteren ga ik tanken. De vulstop komt dan gewoon eenvoudig los. Dus er is geen vacuum op dat moment. Ook als de auto lang stil stond, en de tank zich met lucht kon vullen, start de auto niet.
Op het vlotterelement zit naast de bedrading van de vlotter nog een stroomdraadje dat aan een koper lamelletje is verbonden. Ik heb geen idee wat het doel hiervan is, of wat ik daar kan meten. Als iemand mij kon uitleggen wat dit moet doen zou misschien klaarheid brengen. Een nieuw vlotterelement kost tussen 145€ en 575€ ....
FrankVdB
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.09.2021 - 10:56

Wat mij ook erg zou kunnen helpen is een schema van de dieseltoevoer tot aan de opvoerpomp: uit welke elektrische, mechanische en hydraulische componenten bestaat de toevoerleiding, welke bedrading gaat er van uit en naar toe. Iemand?
FrankVdB
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.09.2021 - 10:56

Ondertussen het vlotterelement vervangen door een tweedehandse van €100, auto rijdt weer prima en meer dan 300km na volle tank. Probleem opgelost 😀
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”