Motor schudt onregelmatig bij stationair toerental

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand onderstaand "probleem" herkent. Sinds een aantal maanden zijn wij in het bezit van een V50 2.0 (benzine) met 190k op de teller. We tanken 98 overigens.

Kort na aanschaf viel ons op dat de motor bij stationair toerental (stoplichten e.d.) storend en onregelmatig schudt wat via de stoelen goed te voelen is. In overleg met de garage is er besloten om alle motorsteunen te vervangen. De continue trillingen waren hiermee verholpen, maar het onregelmatige "schudden" was hetzelfde. De intensiteit verschilt wel per moment. Als je je hand op de afdekplaat van de motor legt, dan is deze "afwijking" wel duidelijk te voelen. Verder loopt de motor mooi, start ie probleemloos en trekt ie goed.

Het intrappen van de koppeling heeft echter geen effect, waardoor het 2-massa vliegwiel mij minder waarschijnlijk lijkt. Klopt dit? Sinds de aanschaf zijn verder - mede i.v.m. een ander probleem - de bougies, bobines en solenoid klep vervangen. Dat heeft een ander probleem (met foutcode) verholpen, maar maakte wat dit betreft geen verschil.

Wat wel een duidelijk verschil maakt is het in/uitschakelen van de airco. Met de airco AAN is het schudden nauwelijks meer te voelen. Toch ligt het niet aan het toerental zelf, want zowel bij 850 als 1100-1200 TPM met airco UIT is het voelbaar, terwijl het met airco AAN bij 900 TPM bijna weg is.

Ik heb me laten vertellen dat de kleppen wel eens last krijgen van speling, maar dat het ook het karakter van de motor kan zijn. Toch blijft het storend...

Ideeën? Alle input is welkom!

Thanks! :)
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Laten we "karakter" maar niet zien als verklaring, dat is voorbehouden aan Italiaanse motorfietsen ;-)

Aangezien je al veel hebt opgelost via diagnostiek en veel eenvoudige oorzaken hebt vervangen, wordt het aantal opties al stuk kleiner.
En dan zoek ik het toch meer in het mechanische.

Klepspeling probleem; zou heel apart zijn wanneer dat bij alle cilinders gelijktijdig op dezelfde wijze een probleem geeft. Wanneer dat zodanig
ontregelt is dat daardoor de motor hapert en schudt verwacht ik ook problemen in de verbranding e.d.
En dat zou dan in een eenvoudige OBDII uitlezing naar boven kunnen komen (apk-emissie eisen).

Het is vooral in de lage toerentallen en wanneer je de airco inschakelt wordt het minder (voelbaar).
Inschakelen van de airco onttrekt energie aan de motor; een en ander is altijd via riem verbonden met de krukas. Maar wanneer de airco
niet hoeft te werken geeft dat geen/weinig weerstand op dat samenspel. Inschakelen van de airco verhoogt de weerstand op dat
samenspel. En blijkbaar is die opname van energie uit het samenspel voldoende om een deel van de trillingen te neutraliseren.
Dan is mijn gedachte zijn: ga eens controleren bij de multiriem, de spanner, de pullies en de lagering daaromheen.

Laat een monteur eens luisteren (eventueel met stethoscoop of zoiets) naar een en ander, ook aan het blok zelf.
(Als overigens de riem en spanner versleten zijn behoor je eigenlijk ook het bekende fluitende geluid te horen, dus niet meteen alles blind vervangen)
Suc6
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kleppen met teveel speling geven ook een duidelijk tikkende motor, dus als dat niet het geval is kan je die wel uitsluiten.
Het probleem is in die zin wel vreemd. Ik zou beginnen rond de spanners en poulies van alle middelen die mee draaien.
Multiriem eraf en allemaal met de hand nalopen of er speling op zit, of dat de lagers herrie maken.
Tevens zou je zonder riem kunnen beginnen om de motor dan even te laten draaien. Zijn de trillingen weg weet je zeker dat je het in bovengenoemd moet zoeken.
Blijft het zo: dan zit het in de motor zelf en wordt het daar verder zoeken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

Nog bedankt voor beide reacties! Na 3 weken "off the grid" in Zweden te zijn geweest kom ik hier graag nog op terug! Ik ben van plan om binnenkort weer even een bezoekje aan de garage te brengen voor verdere diagnose. Ik heb helaas (nog) niet de technische kennis of ervaring om zelf het probleem aan te pakken, maar aangezien deze wens er wel is en ik me de laatste tijd behoorlijk in allerlei onderwerpen heb verdiept, verdenk ik nu toch eerder het 2-massa vliegwiel e.d.. Ik merk namelijk nu ook dat als ik even gereden heb er bij stationair toerental een duidelijk hoorbaar (onregelmatig) getik hoorbaar is. Als ik onder de auto luister lijkt het geluid duidelijk daar vandaan te komen.

De combinatie van het schudden bij een stationair lopende motor, het mechanisch "geklap" bij gas loslaten op lage snelheden (files bijv.) en het soms stroef schakelen naar z'n 2e versnelling doet mij in deze hoek denken. Toch zal ik de multiriem/poelie/lagers ook benoemen, maar ik hoor hier verder geen bijgeluiden vandaan komen.

Mocht het raadzaam zijn om de hele rambam (vliegwiel/koppeling/lagers) te vervangen, wat zijn dan de te verwachten kosten? Of is er toevallig iemand met veel ervaring met wie ik dat samen bij een doe-het-zelf garage kan doen?

Bij updates van mijn kant laat ik het sowieso even weten!
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Prijzen hangen erg af van de garage die het werk verricht en hun prijsopbouw (onderdelenprijs / opslag / uurtarief monteur).
Ooit een offerte gekregen voor koppeling vervangen (incl massa vliegwiel en de benodigde lagers) rond de 1400
Ooit multiriem met spanner moeten vervangen, zat rond de 280
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

Ja dat wil ik geloven. Die 1400 is ook een beetje wat ik in m'n hoofd heb. Heb online een complete set van Sachs gevonden (vliegwiel, koppeling, lagers) voor rond de €700. Als je voor de hele klus een uur of 4-5(?) rekent zal het inderdaad ergens tussen de €1000-1500 uitkomen.
Overigens zag ik afgelopen week dat de multiriem (die eerder goed bevonden is) in 2017 nog is vervangen, inclusief spanners. Aangezien ik nu ook een tikkend geluid begin te horen en het stationair schudden op momenten behoorlijk hevig is, denk ik inderdaad dat de gehele vliegwiel/koppeling set aan vervanging toe is.

In het verlengde daarvan: mij valt op dat het schakelen naar z'n 2 ook vaak stroever gaat dan dat je zou willen. Zou dit ook verholpen kunnen zijn als je dit vervangt of zit dit meer in de versnellingsbak zelf?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zal niet anders worden met een nieuw vliegwiel of koppelingsplaten.
Dit zal hem hoogstwaarschijnlijk in het schakelmechanisme zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Casseenova schreef: 08.09.2022 - 00:27 Ja dat wil ik geloven. Die 1400 is ook een beetje wat ik in m'n hoofd heb. Heb online een complete set van Sachs gevonden (vliegwiel, koppeling, lagers) voor rond de €700. Als je voor de hele klus een uur of 4-5(?) rekent zal het inderdaad ergens tussen de €1000-1500 uitkomen.
Overigens zag ik afgelopen week dat de multiriem (die eerder goed bevonden is) in 2017 nog is vervangen, inclusief spanners. Aangezien ik nu ook een tikkend geluid begin te horen en het stationair schudden op momenten behoorlijk hevig is, denk ik inderdaad dat de gehele vliegwiel/koppeling set aan vervanging toe is.

In het verlengde daarvan: mij valt op dat het schakelen naar z'n 2 ook vaak stroever gaat dan dat je zou willen. Zou dit ook verholpen kunnen zijn als je dit vervangt of zit dit meer in de versnellingsbak zelf?

Volg dit bericht met grote belangstelling. Bij mijn 2.0 (2008) merk ik een trilling op in het koppelingspedaal en een trilling van de versnellingspook tijdens het starten van de motor.

Groet, Dick
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

"Dit zal hem hoogstwaarschijnlijk in het schakelmechanisme zitten". Zoals Fredhead schreef.
Bij vervangen van de koppeling is het schakelmechanisme goed bereikbaar om na te stellen en/of delen te vervangen. Wat op zich logisch is, koppeling na veel kilometers
geeft in dat mechanisme ook slijtage.
Dit betreft dus niet inwendig de versnellingsbak (problemen daar hoor je vaak al voordat je ze voelt).
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

Inmiddels is er weer een uitgebreidere update! De auto heeft laatst weer z'n jaarlijkse beurt en APK gehad. Ik had o.a. het schudden van de motor(?) nog een keer genoemd evenals het toch wat moeizame schakelgedrag van de handbak, met name naar de 2e versnelling en met name bij een koude motor.

Eerst wat betreft het schakelen. De (Volvo) monteur ervaarde toch ook wel een wat hakerige schakelervaring en suggereerde om eerst de versnellingsbakolie te verversen. Zo gezegd, zo gedaan. De dag erna merkte ik dat het schakelen naar z'n 2e versnelling (met koude motor) ineens wel héél moeizaam ging. Geen knarsende tandwielen o.i.d., maar simpelweg met nóg meer weerstand. Eenmaal opgewarmd ging alles wel wat beter, maar het bleef wat hakerig. In overleg toch maar besloten om na 200k versneld een nieuw(e) koppeling, druklager en vliegwiel te laten monteren. Ook meteen de aandrijfassen mee laten vervangen aangezien hier speling op begon te komen. Iets met twee vliegen en een klap! ;) Het vliegwiel en de koppeling bleken bij inspectie inderdaad verre van fris, dus met het oog op de komende jaren waren we er mooi op tijd bij. De monteur gaf zelf aan dat ie tijdens de testrit nog steeds wel vond dat de bak wat hakerig was, maar dat er qua schakelmechanisme zelf weinig af te stellen viel en je daar ook beter van af kunt blijven. De eerste "meters" ervaarde ook ik geen echte verbetering. Eenmaal warm gereden voelde alles stukken soepeler aan. Soepeler dan ervoor ook kreeg ik het idee(!). Iemand suggesties waarom het schakelen na de olieverversing met een koude motor nog stroever lijkt te gaan? En is er inderdaad weinig af te stellen in het schakelmechanisme van de 2.0 benzine (met Ford mechaniek)?

Wat betreft het onregelmatige schudden bij stationair toerental voelde de monteur dit tijdens de (korte?) testrit niet zoals wij regelmatig ervaren. Eerlijk is eerlijk, het ene stoplicht is dit meer aanwezig dan de andere. Wel had ie het idee één keer iets van een "misfire" te voelen, maar niet noemenswaardig verder. Wel heeft de auto Er is dus (helaas) nog geen duidelijke oorzaak aangewezen, maar persoonlijk zou ik het toch wel lekker vinden als dat onrustige "stuiptrekken" van de motor bij de stoplichten weg zou zijn. Tijdens het rijden voel ik niks geks, zoals inhouden, stotteren, enz. Wel heeft de auto sinds eind november 3-4x een foutmelding gegeven m.b.t. de gaspedaal positiesensor. Dit lijkt tot nu toe echter nog geen noemenswaardig probleem. Zou dit het afgelopen jaar de veroorzaker van deze "vage" klacht kunnen zijn? Hieronder een overzicht van wat er al gedaan is:

- Nieuwe bougies + bobines
- Nieuwe koppelingsset (incl. 2-massa vliegwiel)
- Gasklephuis én EGR laten reinigen.
- Alle motorsteunen
- Solenoïde klep

In welke hoek zouden jullie het nu gaan zoeken? Thanks alvast!
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Vraag eens een second opinion bij een goede Volvo garage. Dat begint met uitlezen van VIDA.
Vermoedelijk zal je dat flink wat geld besparen

De tweede versnelling moeilijk kunnen inschakelen zit in de bak en of de afstelling van het schakelmechanisme.

Het schudden van de motor wordt waarschijnlijk veroorzaakt door één of meerdere defecte bobines of een defecte sensor van het motormanagement. De storingsdiagnose van Volvo biedt in veel gevallen de oplossing.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je zou je licht nog eens op kunnen steken over de verschillende soorten bakolie welke er zijn.
Op YouTube volg ik een BMW sleutelaar welke een andere olie dan standaard in de handbakken gooit waardoor ze koud veel soepeler schakelen.
Nu is het voor dat merk wat anders dan voor Volvo maar ik vond het behoorlijk noemenswaardig dat de olie zo'n verschil kan maken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

WillyWortel2 schreef: 08.02.2023 - 22:08 Vraag eens een second opinion bij een goede Volvo garage. Dat begint met uitlezen van VIDA.
Vermoedelijk zal je dat flink wat geld besparen

De tweede versnelling moeilijk kunnen inschakelen zit in de bak en of de afstelling van het schakelmechanisme.

Het schudden van de motor wordt waarschijnlijk veroorzaakt door één of meerdere defecte bobines of een defecte sensor van het motormanagement. De storingsdiagnose van Volvo biedt in veel gevallen de oplossing.
De auto is in het afgelopen jaar bij drie verschillende (goede) Volvo vakgarages langs geweest voor verschillende werkzaamheden. Mijn "eigen" garage - één van deze drie - zou ik ook zeker bestempelen als een goede Volvo garage. Het systeem is in het afgelopen jaar dus meermaals uitgelezen met Vida, maar daar komt dus behalve de recente foutmelding m.b.t. gaspedaal positiesensor niks concreets uit. Bovendien stond deze melding bij het uitlezen twee weken geleden op inactief.

Garage één voelde het destijds niet echt en haalde toch ook het karakter van de motor aan, garage twee voelde het wel en dacht dat het mogelijk het vliegwiel kon zijn - dat blijkt dus niet het geval - en garage drie kon het tijdens de testrit ook niet duidelijk voelen - behalve die ene schommeling (misfire?) - en gaf aan dat dit wel eens een lastige zoektocht zou kunnen worden zonder melding. Er zitten dus sinds juli al 4x nieuwe bobines in. Dit gaf geen merkbare verandering.

Zou dit door een gare injector kunnen komen? Of het gasklephuis? Of toch die gaspedaal positiesensor die niet helemaal lekker meer is en bij stationair toerental schommelende waardes doorgeeft?
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

fredhead schreef: 08.02.2023 - 23:03 Je zou je licht nog eens op kunnen steken over de verschillende soorten bakolie welke er zijn.
Op YouTube volg ik een BMW sleutelaar welke een andere olie dan standaard in de handbakken gooit waardoor ze koud veel soepeler schakelen.
Nu is het voor dat merk wat anders dan voor Volvo maar ik vond het behoorlijk noemenswaardig dat de olie zo'n verschil kan maken.
Ja, ik zat ook al aan de viscositeit van de olie te denken. Dat zou een interessante zijn inderdaad als blijkt dat er een andere geschikte olie is welke dit "probleem" kan verhelpen. Iemand ervaring hiermee of suggesties? Het betreft dus de 2.0 benzine motor van Ford/Volvo/Mazda.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er zit een probleem in de bak Dat beïnvloed wordt door de gebruikte olie. Niet bekend is wat er bij het verversen in de bak is gegaan.
Je zou kunnen voorstellen er olie met een groot multi grade bereik in te doen. Ik denk aan olie met SAE 75/140 viscositeit.

De sensor die de stand van het gaspedaal registreert maar meteen vervangen dat zijn de kosten niet.
Met moderne Electronica moeten benzine motoren glad kunnen lopen.
Heb je al eens gekeken hoe een identieke auto stationair draait om te vergelijken?
Ter vergelijking: mijn V70 met veel ouder motor management draait als een electromotor, zit geen hapering of aarzeling in.
Het is een vroege V70 II met 220.000 km.

Hou tot er duidelijkheid is over een oorzaak je knip maar even dicht voor grote uitgaven.

Je hebt een garage nodig die systematisch oorzaken uitsluit.
Dat zijn er helaas maar weinig tegenwoordig.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Misschien de injectoren is ultrasoon laten reinigen en opbrengst meten?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Casseenova schreef: 08.02.2023 - 23:10 Iemand ervaring hiermee of suggesties? Het betreft dus de 2.0 benzine motor van Ford/Volvo/Mazda.
Ervaring met de C30 met 2.0 van m'n ouders, bouwjaar 2012 en kilometerstand van +/- 90.000 kilometer welke zijdezacht loopt.
MIjn ingeving was nog de motorsteunen maar als die allemaal vervangen zijn dan is dit wel uitgesloten.

Veranderd de stationairloop nog naarmate de motortemperatuur hoger wordt?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

corsa_gsi schreef: 09.02.2023 - 08:19 Misschien de injectoren is ultrasoon laten reinigen en opbrengst meten?
Jup, daar zat ik ook al naar te kijken. Als iemand suggesties heeft waar je dat goed en voordelig kan laten doen, dan hoor ik dat graag!
Casseenova
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.05.2022 - 00:34

fredhead schreef: 09.02.2023 - 10:16
Casseenova schreef: 08.02.2023 - 23:10 Iemand ervaring hiermee of suggesties? Het betreft dus de 2.0 benzine motor van Ford/Volvo/Mazda.
Ervaring met de C30 met 2.0 van m'n ouders, bouwjaar 2012 en kilometerstand van +/- 90.000 kilometer welke zijdezacht loopt.
MIjn ingeving was nog de motorsteunen maar als die allemaal vervangen zijn dan is dit wel uitgesloten.

Veranderd de stationairloop nog naarmate de motortemperatuur hoger wordt?
Nee, daar lijkt geen verschil in te zitten. Wel - daar ben ik dit onderwerp ook mee begonnen - kreeg ik in de warmere maanden het idee dat het inschakelen van de airco een vermindering van het schudden van de motor gaf. Met deze temperaturen hoeft de airco natuurlijk alleen niet hard te werken, dus mogelijk dat dit vanaf april/mei weer beter te testen is. Dan weet je natuurlijk ook beter waar je kan zoeken, zoals eerdere reacties ook al suggereren.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Casseenova schreef: 09.02.2023 - 10:27
corsa_gsi schreef: 09.02.2023 - 08:19 Misschien de injectoren is ultrasoon laten reinigen en opbrengst meten?
Jup, daar zat ik ook al naar te kijken. Als iemand suggesties heeft waar je dat goed en voordelig kan laten doen, dan hoor ik dat graag!
Ik heb het ooit bij deze jongen laten doen:
https://www.facebook.com/sandeep.gopalrai.5
Geen idee of die het nog steeds doet.
Kreeg er video's en rapportjes bij over de opbrengst etc..

Ik had ze wel zelf uitgebouwd en kon de auto aan de kant laten staan.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”