Vacuumpomp herrie

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Als ik m'n V50 2.4 2005 uitschakel blijft de vacuumpomp nog een paar minuten nadraaien.
Dat schijnt normaal te zijn. Of niet?
Laatste tijd maakt hij herrie, een vrij harde zoem. Bovendien wordt hij nogal warm. Lijkt me niet de bedoeling.
Wat is de functie van deze pomp? Je hebt toch ook gewoon motorvacuum (inlaatspruitstuk) wat je zou kunnen gebruiken?
Draait deze pomp continu als het contact aan staat, en zo nee, waar wordt hij door uitgeschakeld?
Alvast bedankt weer voor de reacties!
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Vooral de laatste vraag is nu even van belang voor mij:
Draait deze pomp continu als het contact aan staat, en zo nee, waar wordt hij door uitgeschakeld?
Vacuumpomp simpelweg vervangen kan natuurlijk, maar als die niet gemaakt is om continue te draaien dan is de volgende wellicht ook zo aan zijn einde (?).
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik meen dat de oorzaak meestal is dat de 'switch' die normaal de pomp moet uitschakelen bij voldoende vacuüm, dan blijft hangen. Hierdoor wordt de pomp heet (draait te lang/onnodig) en krijg je een hard zoemgeluid door de slijtage. Ook kun je ergens een vacuümlek hebben, waardoor de pomp terecht aangesproken wordt maar dus alsnog meer draait dan waar hij voor gemaakt is.

Normaal draait de pomp enkel als de motor net uitgezet is even na, net na de koude start of als je in een zeldzaam geval onderweg te weinig vacuüm hebt.
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Dank voor je reactie!

Oké, vacuumlek of vacuumswitch.
Dus niet klakkeloos de vacuumpomp vervangen.

Hoe kan je een vacuumlek opsporen (buiten de slangen te controleren)?
En waar zit die vacuumswitch? Is die te testen ??(hoe?) en mogelijk te repareren? Kan dit ook een kwestie van vervuiling zijn?
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Goedemorgen, is er iemand die een antwoord kan geven op mijn vragen?
Volgende week APK en ik wil t eigenlijk voor die tijd verholpen hebben. En zelf doen scheelt toch meestal weer een hoop geld.
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

V50 is inmiddels goedgekeurd. Kennelijk is een herrie makende vacuumpomp die blijft draaien geen afkeurpunt (?). Moet nog even vervolgafspraak hiervoor maken want garage had het erg druk.
Al zoekend op internet kwam ik er achter dat de vacuumswitch die de pomp in-/uitschakelt niet in het leidingwerk (slangen) zit zoals bij een V70 etc maar dat deze op de rembekrachtiger zelf zit.
Ook las ik dat als je een vacuumlek(je) hebt je rempedaal keihard aanvoelt voordat je de motor start; zo even checken. Dat kan ook nog de reden zijn dat de vacuumpomp blijft draaien, maar als eerste verdenk ik die switch. Maar eens zien of die een beetje bereikbaar is.
To be continued en aanvullende tips/reacties blijven welkom!
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Na een nachtje stilstand voelt het rempedaal nog steeds "zacht" aan. Na een paar keer trappen komt hij hoger en wordt hard. Niks ongebruikelijks dus en kennelijk geen vacuumlek.
Met contact aan gaat de vacuumpomp gelijk draaien en voelt het rempedaal weer normaal (= zacht); pomp blijft draaien.
Kortom, het moét die vacuumswitch wel zijn.
Zit in/op de rembekrachtiger bij een V50 en ik heb al even gekeken maar die zit aardig weggebouwd achter de accu en accubak en onder de plastic plaat waar ook de ruitenwissers in zitten.

Hoe is hier het eenvoudigst bij te komen???
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Inmiddels de Haynes voor de V50 aangeschaft.
Tot mijn verbazing wordt hierin met geen woord gerept over een electrische vacuumpomp, maar wel over een mechanisch aangedreven pomp die direct op de motor zit...
Ben ik nou gek?
Klopt de Haynes niet?
Is dit in de loop der jaren veranderd (my 2005)?

Wie weet hoe dit zit?
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ze hebben allemaal een elektrische vacuümpomp.

Zoals gezegd beginnen met de switch controleren. Dit is in de meeste gevallen de veroorzaker.
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

dank voor je reactie. Haynes klopt dus niet (of dat moet nog een vacuumpomp voor wat anders (?) zijn).

ik ben inmiddels achter het nummer van die vacuumswitch voor de V50: 31201433 met vervangingsnummer 31406272.
is een stuk slang met terugslagklep en switch die direct in de rembekrachtiger zit gestoken.
beide nummers echter nergens verkrijgbaar :-(

of zou het ding na demontage nog te repareren zijn? proberen = weten zou je zeggen, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee?

als je op internet zoekt is het zeker geen unieke storing dat die pomp jankend blijft draaien dus er moet toch een goede oplossing voor zijn.
ik vraag me zelfs af of je het ding werkelijk nodig hebt, je hebt toch altijd motorvacuum zou ik denken (?); aan de andere kant zit hij er ook niet voor niks in en het is wel prettig als de remmen betrouwbaar functioneren.

als het onderdeel echt niet meer verkrijgbaar is zou een andere mogelijkheid misschien nog zijn om een andere -losse- vacuumswitch in het leidingwerk te zetten, maar ja, welke dan?
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Vollvo dealer kan 'm in Zweden bestellen voor € 200,-- incl. BTW.
Hoop geld. Maar beter duur dan niet te koop zeggen ze dan.
Nog iemand voordeligere alternatieven?
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Oops. Haynes niet helemaal goed gelezen. Bovenaan het hoofdstuk over de mechanische vacuumpomp staat met kleine lettertjes: "only fitted on diesel engines"...
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

In bepaalde situaties is het vacuüm van de motor onvoldoende.

Je kunt de kosten eventueel drukken om de onderdelen van een sloper te halen. Maar uiteraard weet je dan niet of en hoe lang die switch werkt.
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Lastig onderdeel bij sloperijen, vraag me niet waarom maar niemand had zo'n ding liggen. Uiteindelijk geslaagd bij Auto Rima, hij is onderweg. To be continued!
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Onderdeel gemonteerd en probleem opgelost. Vacuumpompje draait nu af en toe een paar seconden en dan alleen na pompend remmen kort achter elkaar. En zo heurt het ook ;-)
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Goed om te lezen. Bedankt voor de terugkoppeling. :-)
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Hanzi 145 schreef: 06.01.2023 - 11:23 Onderdeel gemonteerd en probleem opgelost. Vacuumpompje draait nu af en toe een paar seconden en dan alleen na pompend remmen kort achter elkaar. En zo heurt het ook ;-)
Hey Hanzi,
Bleef jou pomp ook direct aangaan wanneer het contact aangezet werd? Bij mij gaat er dan direct wat flink zoemen, en dat blijft eigenlijk ook continu.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Hanzi 145
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:02

Dat weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel.

Je kan testen of het schakelingetje goed werkt door met contact aan en motor uit een (paar) keer op de rem te trappen. Rembekrachtiger verbruikt dan vacuum dat niet door de uitgeschakelde motor wordt aangevuld waardoor het vacuumpompje een paar seconde aan moet gaan om het vacuum weer op peil te brengen.
Grtz. Hans
V50 2.4 2005
EX40 4WD 2024
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”