Roetfilter administratief verwijderen

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Afgelopen vrijdag mijn V50 D5 (MY10) voor onderhoud + APK bij de Volvo-dealer.
Afkeur op het roetfilter (af fabriek ): deeltjesteller bij uitlaatgastest (nieuw per januari 2023!) gaf veel te hoge waarden.
Zou nieuw roetfilter in moeten (maar aftermarket niet beschikbaar en 1 van Volvo zou uit Zweden moeten komen), maar ik vind 2.000 euro voor een auto uit januari 2010 met 330.500 km op de teller een véél te hoge uitgave.
Volvo-dealer had niet 1-2-3 een oplossing.
En dat één dag voordat de APK zou verlopen....

Brinkman in Vuren gaf telefonisch echter wél een oplossing:
- Inloggen met DigId op de RDW-site
- Roetfilter laten uitschrijven
- € 65,- betalen aan het RDW

Nadeel:
- Mogelijk consequenties voor rijden in milieu-zones
- Mogelijk wijziging in emissieklasse
- Verhoging van MRB door fijnstoftoeslag

Voordeel:
- Roetfilter kan gewoon blijven zitten, maar wordt niet meer getest bij APK
(Raar maar waar, en dus weer Nederlands krom.)

Via de RDW-site was eea zó gepiept en bevestigd via e-mail.
En kon de Volvo-dealer alsnog de V50 goedkeuren voor de APK.

Overigens blijkt op de site van de RDW dat mijn auto nog steeds emissieklasse 5 heeft, en ik dus gewoon de groene milieuzones in mag.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het schijnt dat je naar goed Nederlands gebruik zoveel mag vervuilen als je wilt zolang je maar betaalt.
Je krijgt een aanslag voor roetuitstoot nu de V50 is gezakt voor het examen.

Goed dat je afgezien hebt van de aanschaf van een nieuw roetfilter. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zou dat niet geleid hebben tot het voldoen aan de deeltjesteller norm.

De auto behoudt euro klasse 5 uitgezonderd de hoeveelheid fijnstof die niet aan de norm voldoet.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had dezelfde keuze gemaakt dus snap hem erg goed.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

AJ V50 D5 schreef: 29.01.2023 - 14:56 En dat één dag voordat de APK zou verlopen....
Vervelend voor je.
De dealers weten van deze nieuwe regeling natuurlijk en zouden imo de eigenaar op voorhand kunnen informeren.
Inmiddels weet jij gelukkig na wat zoekwerk wat de nieuwe regeling inhoudt?
Zie hier voor veel info: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91252
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het één dag voor het verlopen van de apk je auto laten keuren is toch een eigen keuze?
In november of december laten keuren mocht ook en ging toen nog zonder de rigide roetmeting.
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

WillyWortel2 schreef: 29.01.2023 - 15:24 Het schijnt dat je naar goed Nederlands gebruik zoveel mag vervuilen als je wilt zolang je maar betaalt.
Je krijgt een aanslag voor roetuitstoot nu de V50 is gezakt voor het examen.

Goed dat je afgezien hebt van de aanschaf van een nieuw roetfilter. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zou dat niet geleid hebben tot het voldoen aan de deeltjesteller norm.

De auto behoudt euro klasse 5 uitgezonderd de hoeveelheid fijnstof die niet aan de norm voldoet.
Opmerkelijk dat de euro klasse door de RDW niet aangepast wordt na afmelden bij diezelfde RDW van het roetfilter. Dan wordt het inderdaad dus een kwestie van eenmalig €65 aftikken en vervolgens maandelijks €27 (?). Daarmee is de angel wel uit het APK-issue voor oudere diesels gehaald.
Ach, zo werkt dat in de kerk ook, zondags' biechten, en daarna kunnen/mogen we weer :-).
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

€ 2000 eenmalig of € 65 + € 27 x 12 = € 324 x aantal jaren nog met die auto te rijden
Jaar 1 kost je al € 389 elk volgend jaar € 324
Dus na 6 jaar zit je op € 2009

De vraag is dus blijf je zolang met die auto rijden.

Is er geen universeel roetfilter te vinden en gebruiken?
https://www.quality-tuning.eu/nl/hjs-un ... -l370-od55
https://www.fineline-imports.nl/uitlate ... 65884.html
https://rvsuitlaatdelen.nl/product/spor ... esel-auto/

Geen idee of het technisch kan of gaat werken.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Een van de leveranciers die de meetapparatuur levert had nog een aardig advies.
Laat de uitlaatgassen van een afgekeurde diesel door een los filter gaan waarin de meetkop van het meetapparaat zit.
Wanneer de meetwaarde dan binnen de norm valt mag je concluderen dat het roetfilter van de auto defect is.
In dat geval heeft het vervangen van het roetfilter zin.

Of er ook universele roetfilters geschikt zijn voor vervanging van het Volvo roetfilter kan ik niet beoordelen.
Het filter is niet geregeld, dat zou er op kunnen wijzen dat een after market filter een oplossing kan bieden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

OGA244 schreef: 30.01.2023 - 11:25 Het één dag voor het verlopen van de apk je auto laten keuren is toch een eigen keuze?
In november of december laten keuren mocht ook en ging toen nog zonder de rigide roetmeting.
Dat is zeker een eigen keuze.
Maar die keuze is wel gebaseerd op onwetendheid; heel veel dieselrijders weten echt nog niet wat hen te wachten staat.
De dealer kan bij contact met de klant hem hier toch wel over informeren en de mogelijkheden vooraf aangeven?
Beetje pro-actief meedenken ipv de klant te moeten confronteren met een probleem? Dat is voor een dealer toch ook niet fijn, lijkt me?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dealers verkopen liever een nieuwe auto of een okkazie.
Hun klanten nog een jaartje door laten rijden door de APK wat eerder uit te voeren is niet hun belang.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

corsa_gsi schreef: 30.01.2023 - 12:03 € 2000 eenmalig of € 65 + € 27 x 12 = € 324 x aantal jaren nog met die auto te rijden
Jaar 1 kost je al € 389 elk volgend jaar € 324
Dus na 6 jaar zit je op € 2009

De vraag is dus blijf je zolang met die auto rijden.

Is er geen universeel roetfilter te vinden en gebruiken?
https://www.quality-tuning.eu/nl/hjs-un ... -l370-od55
https://www.fineline-imports.nl/uitlate ... 65884.html
https://rvsuitlaatdelen.nl/product/spor ... esel-auto/

Geen idee of het technisch kan of gaat werken.
Met de uitgave van een nieuw roetfilter heb je nog altijd niet de 100% garantie dat het probleem op is gelost.
Blijkt het elders te zitten loopt de rekening nog een stukje verder op en kan je nog langer doorrijden tegen de hogere wegenbelasting.

Volgens mij stijgt de wegenbelasting van een V50 minder dan die 27 euro. Ik betaal nu 171 euro in de maand en daar kwam iets van 23 euro bovenop als ik ditzelfde ga doen bij afkeur.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

WillyWortel2 schreef: 30.01.2023 - 13:20 Dealers verkopen liever een nieuwe auto of een okkazie.
Hun klanten nog een jaartje door laten rijden door de APK wat eerder uit te voeren is niet hun belang.
zowel rdw als dealers mailen al 2 maanden voor het verlopen van de apk dat dit kan, een autoeigenaar maakt dan zelf zijn keuzes
Volvo for life
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

zowel rdw als dealers mailen al 2 maanden voor het verlopen van de apk dat dit kan, een autoeigenaar maakt dan zelf zijn keuzes
Klopt, beiden ontvangen. RDW zet er niets in over afkeur etc., noch over de nieuwe manier van keuren van dieselauto's.
Volvo-dealer communiceert dat overigens óók niet (!).

De Volvo-dealer waarbij ik APK heb laten doen had sinds 1-1 al "diverse discussies met gebruikers" gehad. Wist echter gewoonweg niet van het administratief verwijderen...

Op zich overigens eens met een opmerking in deze thread dat ik de auto ook in december had kunnen laten keuren, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.
Maar had nooit gedacht dat mijn goed onderhouden D5 gewoonweg niet door de APK zou komen door zo'n deeltjesteller.
Vandaar dus mijn post.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

AJ V50 D5 schreef: 30.01.2023 - 14:28 Volvo-dealer communiceert dat overigens óók niet (!).

De Volvo-dealer waarbij ik APK heb laten doen had sinds 1-1 al "diverse discussies met gebruikers" gehad.
Daarmee maakt een dealer het voor zichzelf onnodig moeilijk?
Overigens geldt dit natuurlijk voor elke garage die een (goede) relatie heeft met zijn klant. Niet alleen voor de dealer dus.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

raspaardje schreef: 30.01.2023 - 15:00
AJ V50 D5 schreef: 30.01.2023 - 14:28 Volvo-dealer communiceert dat overigens óók niet (!).

De Volvo-dealer waarbij ik APK heb laten doen had sinds 1-1 al "diverse discussies met gebruikers" gehad.
Daarmee maakt een dealer het voor zichzelf onnodig moeilijk?
Overigens geldt dit natuurlijk voor elke garage die een (goede) relatie heeft met zijn klant. Niet alleen voor de dealer dus.
Nee, ik signaleer alleen een gebrek aan communicatie.
Ik snap dat een dealer/garagehouder niet op voorhand weet dat een APK-test door die deeltjesteller opeens tot afkeur kan leiden.
Maar ik begrijp dan niet dat een Volvo-dealer - die al veel discusssies heeft gehad, blijkbaar - zich niet verder in de materie heeft verdiept en een oplossing biedt.
Niets anders dan "roetfilter vervangen", terwijl die - zoals geschreven - niet eens leverbaar was.

Waarom weet een garage waar ik géén klant ben (geen officiële dealer, wel Volvo-expert) bij telefonisch advies dan wél een oplossing?


En misschien (maar dan begeef ik me op glad ijs) had de importeur op voorhand zijn klantenbestand kunnen adviseren om op de hoede te zijn en waar mogelijk zijn/haar APK alvast in december te laten plaatsvinden.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

AJ V50 D5 schreef: 30.01.2023 - 15:38
raspaardje schreef: 30.01.2023 - 15:00
AJ V50 D5 schreef: 30.01.2023 - 14:28 Volvo-dealer communiceert dat overigens óók niet (!).

De Volvo-dealer waarbij ik APK heb laten doen had sinds 1-1 al "diverse discussies met gebruikers" gehad.
Daarmee maakt een dealer het voor zichzelf onnodig moeilijk?
Overigens geldt dit natuurlijk voor elke garage die een (goede) relatie heeft met zijn klant. Niet alleen voor de dealer dus.
Nee, ik signaleer alleen een gebrek aan communicatie.
Ik snap dat een dealer/garagehouder niet op voorhand weet dat een APK-test door die deeltjesteller opeens tot afkeur kan leiden.
Maar ik begrijp dan niet dat een Volvo-dealer - die al veel discusssies heeft gehad, blijkbaar - zich niet verder in de materie heeft verdiept en een oplossing biedt.
Niets anders dan "roetfilter vervangen", terwijl die - zoals geschreven - niet eens leverbaar was.

Waarom weet een garage waar ik géén klant ben (geen officiële dealer, wel Volvo-expert) bij telefonisch advies dan wél een oplossing?


En misschien (maar dan begeef ik me op glad ijs) had de importeur op voorhand zijn klantenbestand kunnen adviseren om op de hoede te zijn en waar mogelijk zijn/haar APK alvast in december te laten plaatsvinden.

Andries.
Ik doelde iig op je laatste zin; de klant maakt toch een afspraak voor een beurt/APK en dan kan de dealer de klant toch op de hoogte brengen van de intrede van de deeltjesteller. Echt een gemiste kans...
En als garage eind januari 2023 niet alle mogelijkheden weten is op z'n zachtst gezegd ook niet best.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De importeur heeft diesel Volvo's al afgeschreven. Navraag bij de importeur naar aanleiding van de ervaringen in België leverde niets op. Volvo doet geen moeite meer voor eigenaren met een Volvo waar een dieselmotor in zit.
Uit bovenstaande reacties blijkt dat de betrokken dealer ook niet de moeite heeft genomen zich te oriënteren.

Diesels hebben de publieke opinie tegen na het geknoei van vooral Duitse autofabrikanten.
Dat de laatste generatie diesels minder schadelijke uitstoot geven dan de nieuwste benzine motoren doet daar niets aan af.

Ik deel de conclusie van Raspaardje. Volvo zet vol in op hybride en EV. De rest is niet meer van belang.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Die plaat krrast weer Willy.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoe vervelend ik het ook voor TS vind dat zijn D5 niet door de deeltjestest is geslaagd, en hoe je over de regelgeving mag denken........
Feit is dat een beetje geïnteresseerde autorijder had kunnen weten dat afkeur een reeële mogelijkheid is. De automagazines hebben er mee vol gestaan.
En ook de administratieve uitschrijving van het roetfilter is daar aan bod gekomen. Dat een dealer dat niet zou weten komt mij vreemd voor. Dat men niet met deze "oplossing" komt vind ik daarentegen niet zo vreemd. Dat voorstellen gaat in tegen alles waar Volvo voor staat en wat ook buiten verantwoordelijkheid van Volvo valt. Een officiële dealer zal dat dan ook echt niet kunnen verkopen.

Daarnaast is het onder alle omstandigheden niet echt handig om geen gebruik te maken van de mogelijkheid om niet 2 maanden voor het verlopen van de APK de keuring uit te laten voeren. Het RDW geeft dat ook gewoon aan in de brief die je krijgt. Dan blijft er altijd ruimte om eventuele afkeurpunten op tijd te laten repareren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Beste V480-S60,

Ik herhaal slechts wat een medewerker van de Volvo importeur mij meedeelde.
Volvo Nederland maakt zich niet druk over diesels die bij de nieuwe APK meting voor diesels niet door de APK komen.
Diesels zijn afgeschreven. Volvo is niet geïnteresseerd in de technische reden achter het afkeuren. Men doet er geen onderzoek naar.

Dat mag je rustig krassen noemen.
Het is wel de opvatting van de importeur die geen moeite doet voor de mensen die met een afgekeurde auto te maken krijgen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”